در گفت و گو با صبح ما؛

عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت کشور به صبح ما گفت: قراردادهای خرید واکسن در زمان آقای روحانی یا امضا شده بود یا این‌که مقدمات اولیه آن صورت گرفته بود.

 

صبح ما| طی هفته‌های گذشته سرعت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور افزایش پیدا کرده طوری‌که به‌نظر می‌رسد محدودیت سنی برای تزریق واکسن برداشته شود.

درباره چرایی افزایش سرعت واکسیناسیون محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «در پیک پنجم تعداد مرگ‌ومیرها افزایش پیدا کرد، همین مسئله سبب شد مطالبات رسانه‌ها و افکار عمومی درباره واکسن افزایش پیدا کند چراکه کشور با کمبود واکسن مواجه بود، واکسن‌سازهای داخلی هم به وعده‌های خودشان عمل نکردند. حتی تعدادی از وکلای دادگستری قصد داشتند شکایتی را علیه ستاد ملی کرونا و مواردی دیگر تقدیم قوه قضائیه کنند اما آن‌ها برای این تصمیم‌شان بازداشت شدند، هم‌زمان با این اتفاقات مقام رهبری سخنرانی کردند و اجازه واردات واکسن داده شد. همه این مسائل نزدیک به روزهای آخر دولت حسن روحانی بود، در همان روزها و قبل از تحویل دولت به آقای رئیسی، کیانوش جهانپور درخصوص خرید ۴۰میلیون دز واکسن خارجی تا شهریور ماه وعده داد.»

وی ادامه داد: «قراردادهای خرید واکسن در زمان آقای روحانی یا امضا شده بود یا این‌که مقدمات اولیه آن صورت گرفته بود. از طرفی وقتی دولت جدید برسرکار آمد از آن‌جایی که دولت رئیسی و نظامی ها که الان کشور را در دست گرفتند آخرین امید و شانس نظام هستند لذا برای این‌که از بحث کرونا سربلند بیرون بیایند و بگویند ما از کرونا عبور کردیم و وارد مسائل اقتصادی خواهیم شد امکانات خودشان را بسیج کردند تا واکسن‌ها وارد کشور و سریع از گمرک ترخیص شود. بنابراین در ماجرای سرعت گرفتن واکسیناسیون هر دو دولت نقش داشتند.»

محبوب‌فر بیان کرد: «دولت روحانی در اواخرکار خود به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌تواند روی واکسن‌سازهای داخل کشور حسابی باز کند، هرچند پول پیش‌خرید همین واکسن‌های داخلی توسط دولت پرداخت شده بود. همچنین برخی از قراردادهای خرید واکسن که در وزارت بهداشت و وزارت خارجه وجود داشت آقای روحانی پیشاپیش هزینه واردات آن‌ها را پرداخت کرده بود.»

عضو انجمن آموزش بهداشت عنوان کرد: «واکسن و واکسن‌سازی صنعت پول‌سازی است. برای همین عده‌ای از قرارگاه خاتم و ستاد اجرایی وارد میدان شدند و با همان نگاه ملی گفتند واکسن وارد نکنیم، می‌خواستند اعلام کنند وقتی از سبد کوواکس انصراف دادیم و واکسن وارد نکردیم در عوض در خصوص واکسن‌سازی خودکفا می‌شویم. حتی آمدند روی اسامی و پزشکان معتبر مانند دکتر محرز و مردانی دست گذاشتند، یعنی این افراد را هم وسیله قرار دادند و از وجهه این افراد استفاده کردند و البته نتیجه نگرفتند.»

محبوب‌فر گفت: «همان ابتدا در سبد کوواکس چند واکسن بیشتر نبود، مدرنا، فایزر، جانسون‌وجانسون. ایران علناً زیر بار خرید این واکسن‌ها نرفت و فرصت سوزی کرد و سبب شد ۲۰۰ روز از واکسیناسیون جهانی عقب بیفتیم. خیلی جالب این‌که الان دنیا از واکسیناسیون عبور کرده و درحال تزریق دز سوم و چهارم است تازه دولت می‌گوید ما در هفته رکورد واکسیناسیون را شکاندیم. چنین چیزی درست نیست چراکه امروز دنیا واکسیناسیون خودش را انجام داده و کنار رفته است، اما در این شرایط این‌ها ادعای رکوردشکنی دارند.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی می‌کنم ما در داخل کشور علاوه بر سویه‌‌ی دلتا، سویه‌های لامبدا و مو را هم داریم، قطعاً این ویروس‌ها در کشور هستند. ضمن این‌‌که واکسن اسپوتنیک‌لایت و سینوفارمی که می‌خواهند برای افراد زیر ۱۸سال استفاده کنند هیچکدام تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد. حتی این واکسن‌ها مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را طی نکردند و قرار است روی فرزندان این مرز و بوم به اسم واکسیناسیون دانش‌آموزان آزمایش شوند. همچنین جدا از واکسن‌هایی که از چین وارد شد که قرارداد آن‌ها توسط دولت روحانی بود، تعداد زیادی از واکسن‌های سینوفارم که دولت جدید با یک تلفن آن‌ها را وارد ایران کرد واکسن‌هایی هستند که در کشور امارات تولید می‌شود، حتی خود اماراتی‌ها از این واکسن‌ها استفاده نکردند و برای چند کشور بیشتر ارسال نشده و بیشتر این واکسن‌ها جنبه آزمایشی دارد و مطالعات بالینی آن دارد صورت می‌گیرد، به‌همین دلایل من این واکسیناسیون را ختم به خیر نمی‌بینم طوری‌که در آینده با پیک‌های جدید مواجه خواهیم شد.»