در گفت وگو با صبح ما؛

محمدرضا محبوب فر به صبح ما گفت: دولت دارد درباره کشیده شدن ترمز تورم صحبت می‌کند اما نتیجه عکس آن وجود دارد، یعنی اگر در دولت روحانی ما شاهد شیب افزایشی قیمت‌ها بودیم اما الان این شیب افزایشی‌تر شده است

 

صبح ما | همزمان با افزایش واکسیناسیون گفته می‌شود که مدارس و دانشگاه‌ها قرار است از نیمه آبانماه بازگشایی شوند. تصمیمی که برخی کارشناسان معتقدند عادی سازی کرونا محسوب می‌شود و می‌تواند نگران کننده باشد.

درهمین باره محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به پایگاه خبری صبح ما گفت: «در زمان آقای روحانی حداقل کرونا دیده می‌شد، اما امروز من نمی‌توانم باور کنم که بیست درصد جمعیت کشور واکسینه شده باشند با این ملاک که منظور از واکسیناسیون تزریق دو دز واکسن باشد. من گمان می‌کنم در دولت جدید برخلاف دولت قبلی یک جریانات سیاسی قصد دارند در شرایطی که اقتصاد کشور نسبت به دوران آقای روحانی وضعیت نابسامانی پیدا کرده درخصوص کرونا عادی سازی کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «نکته جالب این است که دولت دارد درباره کشیده شدن ترمز تورم صحبت می‌کند اما نتیجه عکس آن وجود دارد، یعنی اگر در دولت روحانی ما شاهد شیب افزایشی قیمت‌ها بودیم اما الان این شیب افزایشی‌تر شده است. بنابراین در شرایطی که دولت جدید تبلیغ می‌کرد اقتصاد را سروسامان می‌دهیم اما حالا می‌بینند هنری ندارند و وضعیت اقتصادی بدتر شده است قصد دارند اعلام کنند دولت در ماجرای واکسیناسیون موفق عمل کرده است.»
وی بیان می‌کند: «امروز سبد واکسیناسیون کشور به یک واکسن خلاصه شده است و آن هم مشخص نیست همان واکسنی هست که دارد در چین تولید می‌شود یا نه، بنابراین گمان می‌کنم یک جریان سیاسی وجود دارد که می‌خواهد مطرح کند بیماری کرونا کنترل شده است اما من چیزی که اطراف خودم می‌بینم این است که نسبت به گذشته چیزی تغییر نکرده، اگر هم تغییراتی وجود دارد خیلی خفیف است نه در حدی که این مقدار عادی انگاری شود. این عادی انگاری کرونا خطرناک است چراکه جامعه دارد می‌پذیرد کرونا فروکش کرده است بنابراین می‌پذیرد مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شود. گفته می‌شود دانشگاه‌ها از اواسط آبان از مقطع ارشد بازگشایی می‌شود و در اواخر آبان برای همه مقاطع تحصیلی این بازگشایی صورت می‌گیرد. بنابراین امروز همه درحالت یک تعجب هستیم، آیا در دولت قبل کرونا سیاسی بود؟ آیا در این دولت کرونا سیاسی شده است؟ گویی در این ماجرا باقی ماندیم اما معتقدم کرونا چندان تغییری نکرده که این‌ها دارند درباره‌اش تبلیغ می‌کنند.»
محبوب فر اظهار می‌کند: «امروز در سبد واکسیناسیون کشور یک نوع واکسن بیشتر وجود ندارد. شفاف باید بگوییم، مردم نسبت به واکسن‌های ایرانی استقبال نکردند طوریکه الان تولیدات واکسن‌های ایرانی کاهش پیدا کرده است. ضمن این‌که دو واکسن ایرانی دیگر وجود دارد که برای موسسه رازی و پاستور هستند، این دو موسسه از ابتدا بی حاشیه بودند و محققان آن درحال کشف واکسن بودند، اما امروز شرایط طوری شده که تقریباً دز اول واکسیناسیون در جامعه اشباع شده است، لذا برای کارآزمایی بالینی در خصوص پیدا کردن داوطلب این دو واکسن به مشکل خورده‌اند.»
این کارشناس بهداشت بیان می‌کند: «این واکسن‌هایی که در کشور تزریق شده در پلتفرم آن‌ها طراحی برای مقابله با سویه دلتا، لامبدا و دیگر سویه‌های کرونا وجود ندارد، بنابراین این واکسن‌ها از حیث ایمنی‌زایی بعداً به مشکل برمی‌خورند مگر این‌که واکسن‌سازهای چینی بتوانند دز سوم واکسن‌های خودشان را تولید کنند. دز سوم یعنی واکسنی که با ویروس ضعیف شده‌ی جهش‌های جدید کرونا ساخته شود، در این وضعیت این ایمنی‌زایی که در کشور ایجاد می‌شود همانی نیست که بخواهیم روی آن در برابر سویه‌های جدید ویروس حسابی باز کنیم. بنابراین ما درنهایت به یک واکسن معتبر برای واکسیناسیون نیاز داریم یا در غیر اینصورت باید به پیک ششم بیماری تن بدهیم که تلفات آن بالاتر از پیک پنجم خواهد بود.»