در گفت و گو با صبح ما؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: حضور چهره‌های مختلف و جریان‌ها گوناگون می‌تواند سبب مشارکت مردم شود، وقتی مردم احساس کنند که رقابتی واقعی در جریان است برای حضور موثر تشویق می‌شوند و احساس می‌کنند حضورشان موثر است.

 

صبح ما | جریان اصلاحات به‌دنبال حضور در انتخابات با چهره حداکثری خود است برای اینکه بتواند مواضع اصلاح‌طلبانه خود را بیان و پیگیری کند هرچند که نگرانی‌ها برای رد صلاحیت وجود دارد، درست مانند اتفاقی که چند روز گذشته برای نامزدهای اصلاح‌طلب شوراهای شهر رخ داد و برخی گمان می‌کنند آن مقدمه‌ای بود برای انتخابات ریاست جمهوری، این درحالی است که بسیاری از کنشگران سیاسی معتقدند اگر به‌توصیه رهبری توجه شود باید عرصه برای حضور سلایق متفاوت وجود داشته باشد.

داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار سیاسی صبح ما می‌گوید: «اگر شورای نگهبان به توصیه رهبری در راستای ایجاد مشارکت حداکثری توجه داشته باشد یعنی طیف‌های مختلف در عرصه حضور داشته باشند نباید رد صلاحیت گسترده اتفاق بیفتد. این مردم هستند که باید مشخص کنند رئیس جمهور آینده چه کسی باید باشد.»

با این وجود برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد مشارکت مردم پای صندوق‌های رای برای انتخابات پیش‌رو پایین است. قنبری ضمن اشاره به‌همین مسئله بیان می‌کند: «اگر همین شرایط حال جامعه را درنظر بگیریم باید گفت که وضعیت مشارکت مردم چندان زیاد نیست و فضای سرد بر انتخابات حاکم است. این نگران کننده است چراکه اگر مردم از صندوق‌های رای فاصله بگیرند این مسئله به‌نفع نیروهایی تمام شود که اعتقادی به حضور مردم و حق و حقوق دموکراتیک مردم ندارند.»

وی با اشاره به اهمیت حضور مردم تصریح می‌کند: «شما دیدید با مشارکت مردم در انتخابات وضعیت کشور از جنبه‌های مختلف مثلاً اقتصادی شرایط کنونی را دارد حالا تصور کنید مردم در انتخابات شرکت نکنند چه خواهد شد، معتقدم شرایط از این بدتر می‌شود. بنابراین مردم باید در شرایط فعلی تحلیل و ارزیابی مناسبی داشته باشند و  دلیل اصلی مطالباتی که محقق نشد را بدانند و آگاه باشند با عدم مشارکت به خواسته‌های‌شان نخواهند رسید.»

او با ابراز نگرانی از سرنوشت انتخابات بیان می‌کند: «انتخابات طب سنج جامعه است و عدم مشارکت مردم خطر جدی است، چراکه با ین عدم مشارکت طیفی بر سر کار می‌آیند که اساساً اعتقادی به حاکمیت و رای مردم ندارند اما به شکل تناقض آمیزی در انتخابات شرکت می‌کنند. حالا زنگ خطر به صدا درآمده است، ما نگران مشارکت پایین مردم هستیم چراکه می‌تواند تبعات خوبی برای جامعه نداشته باشد، اما امیدواریم این فضایی که امروز در کشور وجود دارد بشکند و یک فضای مناسب در جهت مشارکت وسیع و گسترده مردم شکل بگیرد.»

همان‌طور که گفته شد ارزیابی‌های میدانی و تحلیلی نشان می‌دهد مردم قصد مشارکت در انتخابات ندارند یاکه حداقل در فاصله حدود ۵۰روز به انتخابات فعلاً تصمیم قاطع نگرفته‌اند، اما این میزان دلسردی حتماً دلایلی دارد. قنبری در پاسخ به این پرسش که دلایل دلسردی مردم برای مشارکت در انتخابات چیست عنوان می‌کند: «یک از دلایل دلسردی مردم شرایط نامناسب اقتصادی است. منشاء این وضعیت اقتصادی هم تحریم‌ها است اما اگر ریشه تحریم‌ها دنبال کنیم به دولت قبل از روحانی می‌رسیم که در دولت فعلی تلاش شد با برجام این تحریم‌ها برداشته شود. البته در نتیجه دلواپسان داخلی و خارجی برجام به نتیجه مطلوب نرسید. حالا مجدد فضا برای رفع تحریم‌ها ایجاد شده است اما اگر نتایج انتخابات طوری رقم بخورد که به دوران سیاست خارجه دولت‌های قبلی برگردیم این مشکلات تحریم‌ها تداوم پیدا می‌کند و طیف دلواپس کشور را به سمت بحرانی می‌برد که نتیجه آن فقر و فلاکت و تورم بیشتر است که کمر ردم را خرده است.»

این نماینده سابق مجلس ادامه می‌دهد: «مسئله‌ دیگری که سبب دلسردی مردم شده وعده‌های تحقق نیافته است. اینکه چرا این وعده‌ها انجام نشده باید با مردم صحبت کرد و آن‌ها را نامحرم تلقی نکرد. اگر جاهایی کوتاهی شده است باید از مردم عذرخواهی کرد و در جاهایی که موانع جدی بوده باید شرایط را برای آن‌ها توضیح داد و شرایط را اصلاح کرد.»

او خاطرنشان می‌کند: «موضوع مهم دیگری که در دلسردی و مشارکت مردم تاثیرگذار است باید به نحوه عملکرد مسئولان برگزاری انتخابات اشاره کرد. نحوه عملکرد در سال ۹۸ به‌گونه‌ای بود که فرصت حضور یک جریان در انتخابات را عملاً از بین برد و سبب کاهش انگیزه مردم برای مشارکت شد، بنابراین انتخابات رقابتی کاملاض تاثیرگذار است.»

اشاره داریوش قنبری به انتخابات رقابتی اشاره درستی است اما باید در این میان چهره‌هایی حضور داشته باشند که مردم نسبت به آن‌ها قبال و خوشآمدگویی نشان دهند. حضور چهره‌هایی مانند مصطفی تاجزاده که بتواند مطالبات حداکثری اصلاح‌طلبی را بیان و دنبال کند. این کنشگر سیاسی اصلاح طلب با اشاره به‌همین مسئله عنوان می‌کند: «حضور چهره‌های مختلف و جریان‌ها گوناگون می‌تواند سبب مشارکت مردم شود، وقتی مردم احساس کنند که رقابتی واقعی در جریان است برای حضور موثر تشویق می‌شوند و احساس می‌کنند حضورشان موثر است. اما اگر مردم بدانند فقط نام کاندیداها فرق کرده و جریان یکسانی وجود دارد دلسرد می‌شوند. حضور چهره‌های سیاسی با سلایق متفاوت خودش می‌تواند به انگیزه‌های مشارکت کمک کند. جامعه ایران سلایق و دیدگاه‌های متفاوتی دارد و فرصت مناسب باید برای همه آن‌ها وجود داشته باشد. آقای تاجزاده هم از نیروهای سیاسی پرسابقه هستند که در وزارت کشور سابقه حضور دارند، ایشان هم در کنار سایر نیروهای اصلاح طلب می‌توانند به جریان اصلاحات کمک کنند.»