علی محمد نمازی

جمعی که امروز در رأس قوه مجریه قرار گرفتند شعار و ادعاشان این است که ما می‌خواهیم از رابطه بازی جلوگیری کنیم و از ارجحیت رابطه بر ضابطه بپرهیزیم.

 

علی محمد نمازی نوشت: هنگامی که شایسته‌سالاری نباشد افرادی روی کار می‌آیند که بتوانند رابطه بهتری با کسی که در رأس کار است، برقرار کنند. هنگامی که موضوع ضابطه‌مندی و شایسته‌سالاری کنار می‌رود و رابطه جای آنها را می‌گیرد، فامیل‌ها، شریک‌ها، هم‌جناحی‌ها و هم‌بندی‌ها روی کار می‌آیند و دیگر شایسته‌سالاری رعایت نمی‌شود.

ریشه شایسته‌سالاری اصل دموکراتیک و جمهوری بودن نظام است که فقدان این عدم شایسته‌سالاری است. بی‌شک بدون وجود این فاکتور، چرخش و گردش قدرت و مدیریت با خواست، اراده و رأی مردم صورت نمی‌گیرد و عوامل دیگری در انتخابات وارد می‌شوند که این امر باعث می‌شود انتخابات از آن هویت اصلی خودش که چرخش قدرت با خواست و اراده مردم است، خارج شود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری تمام کاندیداهایی که احتمال داده می‌شد که می‌توانند رقیب آقای رئیسی باشند طوری شد که یا ثبت‌نام نکردند و یا اگر هم ثبت‌نام کردند رد صلاحیت شدند و چند نفر که همراه ایشان بودند و ۲ نفر دیگر هم هیچ احتمال رأی‌آوری نداشتند، باقی ماندند که مشخص بود انتخاب آقای رئیسی تقریبا قطعی است.

تا زمانی که به قانون اساسی و اصل ۵۶ بازنگردیم و بعد جمهوریت نظام را تحکیم و تقویت نکنیم، این مسائل وجود دارد. زمانی هستند افرادی که ممکن است یک مقداری رابطه در انتصاب‌شان وجود داشته باشد اما ادعایی ندارند ولی این جمعی که امروز در رأس قوه مجریه قرار گرفتند شعار و ادعاشان این است که ما می‌خواهیم از رابطه بازی جلوگیری کنیم و از ارجحیت رابطه بر ضابطه بپرهیزیم و اتفاقا مشاهده می‌کنیم گاهی برعکس عمل می‌کنند یعنی ضابطه تحت‌الشعاع رابطه قرار گرفته است و فامیل‌بازی پررنگ شده است.

بر همین اساس است که امروز در جامعه جوک شده که باید فرزند و داماد سیاسیون باشید که پست بگیرید. اقداماتی که این روزها مشاهده می‌کنیم خلف وعده است، چراکه نمی‌توانیم وعده‌ای به مردم بدهیم و برخلاف آن عمل کنیم. الان از شایسته‌سالاری کمی فاصله گرفته‌اند و آن چیزی که مردم مشاهده می‌کنند و درباره‌اش سخن می‌گویند این است که رابطه بر ضابطه اولویت پیدا کرده است. با برخی از رفتارها اعتماد بین دولت و ملت قطعا آسیب می‌بیند و آن اعتمادی که باقی مانده است از بین می‌رود. اگر کشور در  شرایط سختی قرار بگیرد و از مردم کمک بخواهند آنان توجه کافی به این درخواست نمی‌کنند؛ چراکه باور لازم ندارند و این رفتار آسیب به کشور وارد خواهد کرد.

 

منبع: آرمان