محمود میرلوحی

  محمود میرلوحی نوشت: مدت‌هاست که تعـدد، عنوان و ابعاد چالش‌های کشور در نهادها و قوای مختلــف پذیرفته شده و امروز همه نسبت به چالش‌های موجــود در کشور صحبت می‌کنند. آنچه در مورد چــالش‌های کشور پیش‌بینی می‌شود، نخست بحـث بحران آب است که سال‌هاست مطرح شده و اکنون نیز همچنان در صدر است. هر‌چند که […]

 

محمود میرلوحی نوشت: مدت‌هاست که تعـدد، عنوان و ابعاد چالش‌های کشور در نهادها و قوای مختلــف پذیرفته شده و امروز همه نسبت به چالش‌های موجــود در کشور صحبت می‌کنند. آنچه در مورد چــالش‌های کشور پیش‌بینی می‌شود، نخست بحـث بحران آب است که سال‌هاست مطرح شده و اکنون نیز همچنان در صدر است. هر‌چند که اساسا امروز دنیا به‌واسطه تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن بسیار دچار بحران‌های مختلف از جمله بحران آب است؛ از طرف دیگر مساله تورم، اقتصاد، معیشت، اشتغال و آسیب‌های اجتماعی از دیگر مشکلات و چالش‌های موجود در کشور است که با روی کار آمدن دولت جدید باید بسیار دقیق و جدی به آن پرداخت. مشکلات دیگری که می‌توان بدان‌ها اشاره کرد مساله تحریم و کروناست که بیش از یک سال همه شئون جامعه و حتی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و مختل کرده است.

این ها شش ابرچالشی است که شمرده شده و تقریبا می‌توان گفت که همه وجوه زندگی مردم و کشور را در برگرفته است. شاید زمانی تصور می‌شد که این چالش‌ها کمتر شود، اما اکنون احساس می‌شود که  نه‌تنها با کاهش چالش‌ها و مشکلات روبه‌رو نیستیم، بلکه گستره و وسعت آن بیشتر شده یا فرکانس و فاصله رخداد‌ها بسیار کم شده است. شاید یک یا دو سال قبل وقتی صحبت از خشکسالی می‌شد، بیشتر توجهات معطوف به سیستان‌و‌بلوچستان بود، اما امروز می‌بینیم که خشکسالی همه استان‌ها حتی شمال کشور را نیز در بر‌گرفته است.

در مقطعی وقتی از آسیب‌های‌اجتماعی سخن به میان می‌آمد شاید برخی فکر می‌کردند که صرفا کلانشهرها با مساله آسیب‌های‌اجتماعی و حاشیه‌نشینی مواجه‌اند. ولی امروز می‌بینیم گسترش وسعت آسیب‌های اجتماعی به نحوی بوده که بسیاری از  استان‌های کشور را نیز درگیر کرده است. امروز وقتی سخن از معضل اشتغال می‌شود، دیگر ابعاد آن به تحصیل‌کرده‌های جامعه رسیده و امروز چند‌میلیون بیکار دانشگاه رفته فوق‌لیسانس و دکترا داریم. وقتی از تحریم صحبت می‌کنیم، شاید همه دوران آقای احمدی‌نژاد را به یاد بیاورند ولی تحریمی به وسعت این دوسال اخیر تا کنون نبوده است و شاهدیم که همه فعالیت‌‌های مختلف کشور از جمله صادرات نفت، انتقال وجوه آن به کشور و… را مختل کرده است.

کرونا نیز طی یک‌سال‌و‌نیم گذشته به نحو دیگری ضربات اضطراب، رنج‌، محدودیت و مشکلات بسیاری را بر پیکره کشور وارد کرده که در جای خود بسیار قابل بحث و بررسی است. لذا این چالش‌ها بوده و هست و شاید هر روز ابعاد آن گسترده‌تر شده و دغدغه این جامعه و مردم برای حل آن بیشتر شود. در دولت‌های مرحوم هاشمی‌رفسنجان، خاتمی و حتی احمدی‌نژاد باوجود همه مسائل باز هم مشکلات و چالش‌ها بدین حد متعدد و گسترده نبود. اعتراضات سال‌های ۹۶،۹۷،۹۸ و حال ۱۴۰۰ در خوزستان نشان می‌دهد که جامعه تا چه میزان از وضعیت خود ناراضی است. امیدواریم که دولت سیزدهم با رفع تحریم‌ها، تنش‌زدایی بخشی از فشار سنگینی این بار کاهش داده و حل کند.

 

منبع: آرمان