اختصاصی؛

فریدون مجلسی به صبح ما گفت: امروز آن‌‌ها افغانستان را تصرف کردند شریک هم نخواهند داشت. البته در مسئله افغانستان جنگ چریکی استقلال طلبی ادامه پیدا خواهد کرد تا این‌که احتمالاً افغانستان به دو گروه خراسانی و پشتون تقسیم شود. پشتون‌ها به خودشان توجه کنند و اجازه بدهند فرهنگ و تمدن افغانستان تحت عناوینی مانند خراسان یا آریانا شکوفا شود.

 

صبح ما| آیا طالبان در افغانستان حکومت فراگیر تشکیل می‌دهد؟ حالا که این گروه تروریستی توانسته در افغانستان جز در ولایت پنجشیر تسلط کامل پیدا کند برخی از او انتظار تشکیل حکومت فراگیر دارند، طوری‌که مدتی قبل علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخشی از پیام توئیتری خود نوشت: «ضرورت ایجاد دولت فراگیر، مداخله خارجی و استفاده از ابزار نظامی به‌جای گفت‌وگو…نگرانی‌های اصلی دوستان مردم افغانستان است.» همچنین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، ضمن امیدواری به پایبند بودن طالبان به تعهداتش عنوان کرده «ایران همچنان پیگیر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام ]در افغانستان[ است.» اما آیا واقعاً طالبان دست به این اقدام می‌زند و همه گروه‌ها را در حکومت مدنظر خود، چیزی که آن را امارت اسلامی می‌نامد شریک می‌کند؟

درهمین‌باره فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «ابتدا باید از آقای شمخانی پرسید آیا ایشان در مملکت خودش درحالی‌که دست‌شان در قدرت هست آمادگی تشکیل دولت فراگیر را دارند، این‌ها حتی این توانی را نداشتند که اصلاح‌طلبان را درون خودشان بپذیرند و آن‌ها را حذف کردند، حالا چگونه از طالبانِ عقب افتاده‌ای که به قدرت رسیده و البته خیال می‌کند خودش به قدرت رسیده توقع تشکیل دولت فراگیر دارند.»

وی ادامه داد: «طالبان یک ایده قابل دفاع نیست، این‌ها افرادی هستند که در کوه‌ها بودند و تنها آگاهی‌ای که دارند آن اعتقادات مذهب خشنی است که توسط مادرانشان به آن‌ها تزریق شده، به آن‌ها گفته شده هرکسی غیر از شما فکر کند دشمن است و باید کشته شود. سر بریدن یکی از مظاهر این گروه است، شیعه برای این گروه کفرآمیز است پس چگونه می‌خواهند با شیعه تقسیم قدرت کنند؟»

مجلسی یادآور شد: «یکی از دلایل شکل‌‌گیری این دارو دسته دشمنی با جمهوری اسلامی است، جمهوری اسلامی اعلام جنگ با اسرائیل داده و امریکا از اسرائیل که فرزند خودش می‌داند دارد به هر قیمتی حمایت می‌کند، بنابراین پاسخ آن‌ها این بود که یک حکومت اسلامی موازی با ایران شکل بدهند. طالبان ممکن بود در مذاکرات حرف از دولت فراگیر بزند اما در قدرت که دلیلی برای عقبگرد وجود ندارد، هر قولی هم که داده‌اند برای فریب دادن بوده است.»

این کارشناس روابط بین‌الملل گفت: «رنگ مقابله با طالبان در افغانستان با رنگ مبارزات سیاسی داخلی فرق دارد، حضور طالبان در افغانستان رنگ اشغال خارجی به‌خودش گرفته است. طالبان به‌همراه پاکستان به‌عنوان قوم پشتون که ترکیبی از پشتون‌های کوهی پاکستان و پشتون‌های شهری افغانستان هستند این کشور را در تصرف خودشان درآورده‌اند. این گروه افغانستان را گرفته‌اند و مسئله دردناک برای مردم افغانستان این است که آن‌ها دچار آپارتاید شده‌اند، آپارتایدی که در آن یک فرهنگ فرودست دست بالا را نسبت به فرهنگ جامع یک کشور دراختیار گرفته است. این فرهنگ فرودست خودش را از بهترین مردمان دنیا می‌داند و این از نشانه‌های نادانی آن‌ها است.»

وی تصریح کرد: «امروز آن‌‌ها افغانستان را تصرف کردند شریک هم نخواهند داشت. البته در مسئله افغانستان جنگ چریکی استقلال طلبی ادامه پیدا خواهد کرد تا این‌که احتمالاً افغانستان به دو گروه خراسانی و پشتون تقسیم شود. پشتون‌ها به خودشان توجه کنند و اجازه بدهند فرهنگ و تمدن افغانستان تحت عناوینی مانند خراسان یا آریانا شکوفا شود. البته امیدوارم جمهوری اسلامی در این میان وارد یک جنگ فرسایشی دیگر نشود و اجازه دهد آن‌ها خودشان مسائل مربوط به خودشان را حل کنند.»