اختصاصی؛

یک فعال سیاسی اصلاح طلب بیان کرد: «شما شاهد هستید کسانی که برای مشارکت حداکثری می‌توانند موثر باشند روزه سکوت گرفته‌اند، احتمالاً علاقه دارند با دست فرمان رد صلاحیت‌های سال ۹۸ مسیر را ادامه دهند، یعنی با وجود این‌که نتیجه چنین رفتارهایی را می‌بینند و می‌دانند مردم با این روش پای صندوق نمی‌آیند ولی گویی اراده‌شان این‌گونه است.

 

میرلوحی: دامنه نظارت استصوابی به‌جایی رسیده که به‌جای «میزان رای ملت است» می‌گوید «میزان رای ما است» طوری‌که هرکسی از دید آقایان غیرخودی تلقی شود دیگر رای مردم اهمیت ندارد.

صبح ما | خبرها از تهران و شهرستان‌ها نشان از رد صلاحیت گسترده نامزدهای اصلاح طلب برای انتخابات شورای شهر دارد. این درحالی‌ست که در برخی نظرسنجی‌های انجام شده ردپای میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری و شورای شهر دیده می‌شود و حالا باید پرسید با وجود این رد صلاحیت‌ها آیا انگیزه شرکت در انتخابات برای مردم باقی می‌ماند؟ ضمن این‌که برخی کنشگران سیاسی معتقدند عدم تایید صلاحیت اعضای اصلاح طلب شورای پنجم مقدمه‌ای است بر انتخابات ریاست جمهوری طوری‌که آن‌جا هم قرار است اصلاح طلب‌ها از گردونه رقابت کنار گذاشته شوند و برای جناح مقابل فرش قرمز پهن شود.

درهمین باره محمود میرلوحی عضو فعلی شورای شهر تهران در پاسخ به صحت و سقم اخبار مربوط به رد صلاحیت‌های اعضای این شورا به صبح ما گفت: «بله رد صلاحیت واقعیت دارد و به نامزدها ابلاغ هم شده است.»

این درحالی‌ست که اعضای شورای پنجم شهر تهران یکی از بالاترین آرای مردمی در ادوار گذشته انتخابات شوراها را داشتند با این وجود حالا آن‌ها نتوانستند از سد نظارت‌ها عبور کنند، نظارت‌هایی که به‌عقیده میرلوحی خارج از قوانین و استعلام‌های چهارگانه توسط یک مرکز پنجمی انجام شده است، وی خاطرنشان کرد: «صلاحیت‌ اعضای شورا در هیئت‌های اجرایی تایید شدند، استعلام‌های چهارگانه که مسئله تایید صلاحیت برای شورا را دنبال می‌کند هیچ مشکلی نداشت، آن‌چه هست یک مرکز پنجمی وجود دارد که این تصمیمات را دارد می‌گیرد، آن مرکز پنجم اراده خودش را در انتخابات دارد حاکم می‌کند. مدتی هست که در مجلس به‌دنبال این هستند که استعلام‌های چهارگانه برای شورا را تبدیل به پنجگانه کنند، این مسئله هنوز قانونی نشده اما گویی امسال آن را اعمال کردند و نیروهای امنیتی وارد مسئله تایید صلاحیت‌ها شدند. به‌نظرم این روش در تایید صلاحیت‌ها می‌خواهد دائمی شود، مثل همان تبصره سه ماه سه قانون انتخابات که یک کلمه استصوابی آوردند و الان دو دهه هست که قانون انتخابات و انتخابات آزاد کشور را تحت شعاع قرار دادند، این مسئله را می‌خواهند درباره شورای شهر هم نهایی کنند.»

میرلوحی در دفاع از عملکرد شورای شهرِ پایتخت و چرایی ردصلاحیت اعضای آن برای دوره ششم عنوان کرد: «به‌نظرم باید کسانی که این تصمیم را گرفتند از مردم عذرخواهی کنند. اعضای ۲۱نفره شورای پنجم بالای ۲۶میلیون رای داشتند، که معدل هرکدام از آن‌ها ۱میلیون و ۲۸۰هزار رای است، گویی چنین رای بالایی از دید این آقایان گناه کمی برای رد صلاحیت کردن نیست، ضمن اینکه اعضای شورای پنجم کارهای زیادی انجام دادند، در این دوره فعالیت‌هایی در زمینه شفافیت و رانت زدایی انجام شد به‌نظر می‌رسد این اقدام اعضا از دید آقایان گناه بزرگی بوده است، اقدامات شورای پنجم خواب خیلی‌ها را آشفته کرد بنابراین هرکسی که شفاف عمل کند از دید این‌ها حق ورود به شورا هم ندارد و برعکس اگر شفاف عمل نکند می‌تواند رئیس مجلس شود. اگر امروز اخبار از سایر استان‌ها جمع آوری شود مشخص میکند که گستردگی این رد صلاحیت‌ها چگونه بوده است.»

حالا با توجه به رد صلاحیت اعضای شورای شهر تهران گروهی این نگرانی را دارند که آیا این اقدامات مقدمه‌ای است برای رد صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری؟ میرلوحی در پاسخ به این پرسش بیان کرد: «شما شاهد هستید کسانی که برای مشارکت حداکثری می‌توانند موثر باشند روزه سکوت گرفته‌اند، احتمالاً علاقه دارند با دست فرمان رد صلاحیت‌های سال ۹۸ مسیر را ادامه دهند، یعنی با وجود این‌که نتیجه چنین رفتارهایی را می‌بینند و می‌دانند مردم با این روش پای صندوق نمی‌آیند ولی گویی اراده‌شان این‌گونه است. به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند این پیام را به مردم ارسال کنند که برای انتخابات در منازل خود بنشینید و خیالتان راحت باشد که ما بقیه بخش‌ها را با همین شیوه تصرف می‌کنیم  اما اینکه جامعه چه برداشتی دارد باید منتظر باشیم و ببینیم که چه میشود. امروز دامنه نظارت استصوابی به‌جایی رسیده که به‌جای «میزان رای ملت است» می‌گوید «میزان رای ما است» طوری‌که هرکسی از دید آقایان غیرخودی تلقی شود دیگر رای مردم اهمیت ندارد. اراده‌ای که برای انتخابات مجلس یازدهم همین‌گونه عمل کرد و حالا باید ببینیم برای ریاست جمهوری همین روش را ادامه می‌دهد یاکه خیر.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری خردادماه به صبح ما گفت: «اصولگرایان می‌دانند با عدم مشارکت مردم پای صندوق‌های رای می‌توانند رئیس جمهور شوند، یعنی چیزی که برای انتخابات مجلس هم اتفاق افتاد حالا اگر برخی از آن‌ها چندین بار هم بر سر انتخابات شکست خورده باشند اما اگر جریان اصلاحات، مردم و رای‌های خاکستری نباشند قطعاً به پیروزی فکر می‌کنند، همین مسئله سبب شده خیلی‌هایشان طمع کنند و هنوز دارد به تعداد کاندیداهای‌شان اضافه می‌شود. آن‌ها تجربه خوب انتخابات گذشته مجلس را دارند، می‌دانند اگر رقیب را از صحنه دور کنند می‌توانند مجلس را در دست بگیرند، هرچقدر هم ما بگوییم بین نماینده‌ای که میلیونی رای دارد و نماینده‌ای که ۴۰۰هزار نفر رای دارد فرقی هست اما جناح مقابل توجه نمی‌کند چراکه همانطورکه گفتم با کمک‌هایی که دارد جایگاه خودش را تقویت می‌کند.»