اختصاصی؛

فاضل میبدی گفت: «معتقدم در برابر روش رفتاری شورای نگهبان حقوقدان‌ها باید وارد میدان شوند و حرف بزنند، من واقعاً نمی‌دانم چرا ساکت نشسته‌اند، حقوقدان‌ها، فقها و علما باید حضور پیدا کنند. ببینید بدعت در اسلام فقط این نیست که کسی بگوید نماز صبح دو رکعتی بشود سه رکعت، هر چیزی که برخلاف قانونی که مردم به آن رای دادند و برخلاف مصالح ملت باشد خودش بدعت است و باید جلوی آن ایستاد.

 

صبح ما | اعلام شروطی برای ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان با حواشی زیادی روبه‌رو شده است. طوری‌که بسیاری معتقدند این خط کشی‌ها سبب محدود شدن دایره افراد حاضر در انتخابات چه به عنوان نامزد و چه به عنوان رای دهنده می‌شود و این مسئله با روح دموکراسی سازگار نیست. ضمن این‌که گروهی نگران ادامه داشتن این شرط و شروط‌ها و افزایش بندهای آن هستند که در این صورت به معنای حذف انتخابات است.

درهمین‌باره محدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه و دانشگاه به صبح ما گفت: «از ابتدا فلسفه تاسیس شورای نگهبان این بوده که قانون اساسی را تفسیر کند و بر انتخابات نظارت داشته باشد. نکته‌ای که قابل توجه است این‌که روح جمهوری اسلامی از همان ابتدا دموکراسی بوده است، بنابراین به شرکت مردم در انتخابات و آزادی مردم از ابتدا خیلی تاکید شده است. از این روی هر کاری که سبب شود این روح دموکراسی جمهوری اسلامی خدشه‌دار شود بر خلاف عقل منطق و قانون است.»

وی ادامه داد: « اما شورای نگهبان در سال‌های اخیر تلاش کرده که دموکراسی را محدود‌تر کند، دایره انتصابات را وسیع‌تر و در مقابل دایره انتخابات را تنگ‌تر کند، نمونه‌اش انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم بود که با حداقل مشارکت مردم برگزار شد. یکی از دلایل مشارکت پایین این بود که کاندیداهای اصلی مردم در انتخابات رد شده بودند و کسانی‌که خودشان دوست داشتند را تایید صلاحیت کردند.»

میبدی یادآور شد: «انتخابات پیش‌رو هم اگر این محدودیت ادامه داشته باشد و دایره را تنگ کنند ما با کاهش مشارکت روبه‌رو می‌شویم و این بزرگترین ضربه به روح جمهوری اسلامی یعنی دموکراسی و مشروعیت نظام است. مشروعیت نظام ما ۱۰۰درصد از رای مردم است، این‌جا همه‌چیز انتخابی از مردم است و اگر عرصه انتخابات را بر مردم تنگ کنند کاملاً برخلاف فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی است. این اقدام اخیر شورای نگهبان درخصوص شروط ثبت‌نام را اگرچه بیشتر حقوقدانها باید پاسخ دهند اما من معتقدم با روح نظام سازگار نیست.»

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه بیان کرد: «شرط گذاشتن برای حضور افراد اصلاً در حوزه فعالیت‌های شورای نگهبان نیست، او تنها کارش نظارت است که انتخابات درست برگزار شود. هر شرط و شروط احتمالی نیاز به لایحه دولت و تصویب از طریق مجلس یا طرح خود مجلس دارد. اما اینکه شورای نگهبان شرط بگذارد اجازه قانونی ندارد.»

وی تاکید کرد: «فلسفه وجودی انسان انتخاب بر اساس اختیار است که در دنیای امروز به این فلسفه خیلی بها داده شده است. احزاب به طور آزاد در انتخابات شرکت می‌کنند و نماینده خودشان را معرفی می‌کنند اما اگر کسی خواسته باشد این فلسفه وجودی انسان را توسط یک عده‌ای معدود محدود کند این برخلاف اصول فلسفه خودمان هم هست و همان‌طورکه گفتم با دموکراسی فاصله دارد. اگر واقعاً نظام جمهوری اسلامی بخواهد مدعی باشد براساس رای مردم است این شکل رفتار کردن چنین معنایی نمی‌دهد.»

میبدی خاطرنشان کرد: «معتقدم در برابر روش رفتاری شورای نگهبان حقوقدان‌ها باید وارد میدان شوند و حرف بزنند، من واقعاً نمی‌دانم چرا ساکت نشسته‌اند، حقوقدان‌ها، فقها و علما باید حضور پیدا کنند. ببینید بدعت در اسلام فقط این نیست که کسی بگوید نماز صبح دو رکعتی بشود سه رکعت، هر چیزی که برخلاف قانونی که مردم به آن رای دادند و برخلاف مصالح ملت باشد خودش بدعت است و باید جلوی آن ایستاد. بدعت چه بخواهد شرعی، قانونی یا عرفی باشد و برخلاف مصالح کشور و ملت باشد باید جلویش ایستاد. بنابراین دربرابر این چیزهایی که دارد تیشه به ریشه اصل نظام یعنی دموکراسی و رای مردم می‌زند باید حقوقدانها و فقها و علما ورود پیدا کنند تا مسئله حل و اصلاح شود.»

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «ادامه چنین روند و شرط و شروط‌هایی می‌رود به سمت و سویی که انتخابات را حذف کنند و دیگر انتخابات به معنای واقعی در کار نیست.» پیشنهاد داد: «شورای نگهبان باید یک مناظره‌ای در تلویزیون بگذارد تا بررسی شود اقدامش درست است یا نیست، باید در تلویزیون با کسانی که مخالف هستند مناظره بگذارد و آن‌ها را قانع کند. چراکه مثلاً یک بار می‌خواهیم مردم را اجبار کنیم یا در مقابل یک بار می‌خواهیم آن‌ها را اقناع کنیم، طبیعتاً اجبار که کار اشتباهی است بنابراین باید با یک رقیب جدی که مخاف هست مناظره برگزار شود، این برنامه‌ها هم در تلویزیون در مقابل دیدگان مردم اجرا شود و طرفین سعی کنند مردم را اقناع کنند.»