اختصاصی؛

«مارتین سمینو»، که تجهیزات کشاورزی می فروشد و ریاست انجمن روستایی لوبوس، منطقه کشاورزی حاصلخیز در جنوب غربی بوئنوس آیرس، را بر عهده دارد، اظهار کرد: چشم انداز برای تولیدکننده خوب است. خوش بینی وجود دارد.

 

در حالیکه جنگ اوکراین قیمت ها را افزایش می دهد، سویا برای آرژانتین سودآور است

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از خبرگزاری فرانسه، جنگ روسیه با اوکراین باعث افزایش سرسام آور قیمت غلات شده است و این نگرانی برای مصرف کنندگان در سرتاسر جهان، به طور بالقوه موهبتی برای تولیدکنندگانی مانند آرژانتین شده که امیدوار است هجوم دلارهای کشاورزی حاصل از سویا باعث تقویت اقتصاد متزلزلش شود.
آرژانتین سومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی، بزرگترین صادرکننده کنجاله و روغن سویا در جهان است و تنها ایالات متحده و برزیل دانه های سویا بیشتری صادر می کنند.
سویا نزدیک به یک سوم صادرات آرژانتین را تشکیل می دهد و در سال ۲۰۲۱ میلادی این صادرت ۹ میلیارد دلار به خزانه دولت این کشور کمک کرد.
«مارتین سمینو»، که تجهیزات کشاورزی می فروشد و ریاست انجمن روستایی لوبوس، منطقه کشاورزی حاصلخیز در جنوب غربی بوئنوس آیرس، را بر عهده دارد، اظهار کرد: چشم انداز برای تولیدکننده خوب است. خوش بینی وجود دارد.
فصل برداشت محصول به اوج خود رسیده است و کارگران از صبح تا غروب قبل از فرارسیدن باران های پاییزی برای پاکسازی مزارع تلاش می کنند.
سمینو به خبرگزاری فرانسه گفت: سویا دلار است، واحد پول روستاها. در گذشته، غلات ناجی برای آرژانتین آشفته تورم زده بوده است.
رونق سویا در دهه اول دو هزار میلادی به طور گسترده به این کشور کمک کرد تا از بدترین بحران اقتصادی خود در سال ۲۰۰۱ نجات یابد.
در ۴۰ سال گذشته سطح کاشت سویا ۱۴ برابر شده است.
آرژانتین همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده روغن آفتابگردان و گند، غلات دیگری که تحت تأثیر جنگ جاری قرار گرفته اند است.
پس از رکورد برداشت ۳٫۴ میلیون تنی گل آفتابگردان در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲، قرار است سطح زیر کشت با ۱۷ درصد افزایش در این فصل به ۴٫۹ میلیون هکتار برسد.
این کشور همچنین رکورد برداشت گندم در این فصل را داشت.
برآوردها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲، صادرات محصولات کشاورزی آرژانتین به رکورد ۴۱ میلیارد دلار خواهد رسید که حدود ۳ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.
«توماس رودریگز زورو»، تحلیلگر بورس به خبرگزاری فرانسه گفت: با قیمت‌های نزدیک به رکوردهای تاریخی، آرژانتین که همیشه به دلار نیاز دارد، باید از این لحظه استفاده کند.
او هشدار داد که افزایش قیمت ها موقتی است و زمانی که جنگ تمام شود این مسئله به پایان می رسد.
اما برخی اشاره می‌کنند که اگر افزایش هزینه‌ها نبود، آرژانتین می‌توانست از سود بیشتری برخوردار شود.
آرژانتین حدود ۶۰ درصد از کودهای مورد نیاز برای رشد مواد غذایی را و حدود ۱۵ درصد آن را از روسیه وارد می کند اما اکنون عرضه کم است و قیمت ها بالا می رود، به این معنی که بازده کمتری دارد.
همچنین قیمت‌های بالاتر سوخت نیز با توجه به تورم فزاینده مصرف‌کننده حدود ۶۰ درصدی که امسال برای آرژانتین پیش‌بینی می شود، آثار مخربی دارد.
اتاق‌های صنایع دانه‌های روغنی و صادرکنندگان غلاتهشدار داده‌اند که افزایش هزینه‌های نهاده وهمچنین کمبود سوخت و کود مزایای نسبی ناشی از افزایش قیمت کالاها را خنثی و بدتر کرده است.
سمینو افزود: هزینه های ورودی با جنگ منفجر شده است.

کشاورزان عصبانی
در ماه آوریل، کشاورزان در بوئنوس آیرس تظاهراتی برگزار کردند تا خشم خود را از برنامه‌های دولت برای اعمال مالیات بلقوه بر محصولات افزایش یافته از جنگ در اوکراین ابراز کنند.
این مالیات که تنها بر افرادی که بیش از یک میلیارد پزو (۸٫۵ میلیون دلار) سود خالص برای فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ دارند اعمال می شود و برای کاهش شوک های تورمی برای فقرا و کم درآمدها استفاده می شود.
نرخ فقر در آرژانتین ۳۷ درصد است. این کشور که از صادرکننده بزرگ غلات در جهان است، دولت آن سهمیه هایی را برای گندم و ذرت در نظر گرفته است.
آرژانتین به اصطلاح صندوق تثبیت گندم را اعلام کرده است که به دنبال تضمین این است که قیمت غلات اصلی و در نتیجه نان در برابر نوسانات شدید محافظت شود.

ترجمه: گلناز سادات غفاری