در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده اسبق مجلس گفت: نظارت استصوابیِ شورای نگهبان را نمی توانیم غیرجانبدارانه و بدون محدودیت‌های سلیقه‌ای بدانیم. آنها به جای روش قانونی، روش سلیقه‌ای را به کار می‌‎گیرند و این کار سبب می‌شود مردم بیش از پیش از صندوق‌های رای  مایوس شوند.

 

داود سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس ششم، در گفت وگو با «صبح ما» در خصوص اعلامِ کاندیداتوری مصطفی تاجزاده برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به اینکه ایشان خواسته‌های اصلی اصلاح‌طلبان را با صراحت لهجه مطرح می‌کنند و به بیان مطالبی می‌پردازند که خیلی‌ها جرأتِ  طرح آن را ندارند، حضورشان در صورت تائید، می‎ تواند منجر به شرکت گسترده‌ مردم در انتخابات شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از اصولگرایان و حتی اصلاح‌طلبان از کاندیداتوری تاجزاده ابراز ناراحتی می‌کنند، گفت: مسلما تندروها هم از جناح اصولگرا و سنتی‌ها و هم تندروهای بیرونی و براندازها از این اعلام حضور خوشحال نمی‌شوند چراکه آنها نمی‌خواهند بپذیرند که عنصر اصلاح‌طلبی همچنان زنده است و راه و روش اصلاح طلبی می‌تواند تنها راه تغییرات درست، اصولی، تدریجی، مسالمت آمیز و قانونی باشد.

سلیمانی افزود: اصولگرایان هم تضاد صد درصدی با نوع نگرشِ آقای تاجزاده  دارند بنابراین طبیعی است که از آمدنِ او خوشحال نشوند. در خصوص ابراز ناراحتیِ برخی اصلاح‌طلبان نیز باید بگویم که برخی از آنها که به دنبالِ معامله و به دست آوردنِ قدرت به هر بهایی هستند، از آمدنِ آقای تاجزاده نگران هستند چراکه بازیِ آنها را به هم خواهد زد. البته همه‌ی اینها درصورتی است که حاکمیت سرعقل بیاید و با برگزاریِ یک رقابت آزاد موافقت کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در خصوص نظارت استصوابی شورای نگهبان اظهار کرد: در ادوار مختلف، نظارت استصوابی موجب ناخوشندی بخش عظیمی از جامعه شده است. نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه بخشی از اصولگرایان هم نظارت استصوابی را خلاف قانون و مرام و رویه‌ای می‌دانند که در زمان حضرت امام برقرار بود. این نوع نظارت به ضرر کشور است و موجب می‌شود مردم فکر کنند که حاکمیت به دنبالِ انتخاباتِ فرمایشی است. انتخابات فرمایشی نیز دورانِ سیاه رضاشاه و ستم‌شاهی را تداعی می‌کند، بنابراین باید به تجربه‌ها بهاء داد و به شدتِ از وضعیتیِ که تداعی کننده‌ی آن دوران است پرهیز کرد چراکه باعث ندامت ورسوایی بیشتر در آینده خواهد شد.

سلیمانی گفت: نظارت استصوابیِ شورای نگهبان را نمی توانیم غیرجانبدارانه و بدون محدودیت‌های سلیقه‌ای بدانیم. آنها به جای روش قانونی، روش سلیقه‌ای را به کار می‌‎گیرند و این کار سبب می‌شود مردم بیش از پیش از صندوق‌های رای  مایوس شوند. ما باید حواسمان جمع باشد و نگذاریم صندوق‌های رای بی‌خاصیت شود. حاکمیت هم باید مراقب باشد؛ کسانی که پست عالی در حاکمیت دارند باید اجازه ندهند شوراری نگهبان این بی‌اعتمادی را در جامعه دامن بزند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: همانطور که گفتم رفتار شورای نگهبان سلیقه‌ای شده است و تفسیر آنها مورد قبول اکثریت و عقلا نیست. به طور دائم، فیلترهای و دایره‌ خودی و ناخودی آنها تنگتر می‌شود تا جایی که افراد توانمند و متخصص و حتی اشخاصی که در زمان حضرت امام از آنها به نیکی یاد می‌شد، به دلیل اختلاف سلیقه سیاسی و یا اختلاف جریان سیاسی که بین آنها و شورای نگهبان و بخش بزرگی از حاکمیت وجود دارد، کنار گذاشته شدند.

وی اظهار کرد: متاسفانه همانطور که می‌بینیم در هر دوره، اشخاص ضعیفتر با خواسته‌های و عملکرد ضعفیتر کشور را به سمت قهقرا می‌کشانند. نمونه آن را در مجلس یازدهم می‌توانیم ببینیم.نمایندگان مجلس یازدهم که با کمک فیلتر شدید شورای نگهبان و افت مشارکت به مجلس راه یافتند، نه تنها تا الان دستاوردی نداشتند بلکه موجب ضربه به اعتبار نظام جمهوری اسلامی و مجوعه حرکتهایی که می‌توانست درست واصولی انجام شود، شده‌اند.

سلیمانی در خصوص اقداماتی که اصلاح‌طلبان در این دوره باید انجام دهند، گفت: درواقع اقدام خاصی نباید انجام دهند. آنها باید در چارچوب اصول و گفتمان اصلاح‌طلبی ایده‌های خود را پیش ببرند و تبلیغ کنند.