اختصاصی؛

آنهایی که فکر می‌کنند با تجربه اند و افکار و اندیشه های نابی دارند و از کودکی رجل سیاسی بوده اند(!) به جای نگرانی از حضور شخصیت های تاثیرگذاری همچون سیدحسن خمینی در انتخابات، برای حضور مردم و مفهوم پیدا کردن انتخابات واقعی می توانند مناظره ای با یادگار امام داشته باشند تا معلوم شود آیا می‌توانند رجل سیاسی را درست تعریف کنند.

 

 

به گزارش صبح ما، چندسالی است که با نزدیک شدن به هر انتخاباتی، از انتخابات مجلس خبرگان رهبری گرفته تا ریاست جمهوری، نام یک شخصیت شنیده می‌شود. نامی که به‌نظر می‌رسد حضورش در این عرصه، اسباب نگرانی بسیاری را فراهم می کند. «سیدحسن خمینی» همان شخصیتی است که خیلی‌ها منتظر حضور او در عرصه های انتخاباتی هستند ولی به نظر می رسد عده ای از همان ابتدا، به این دلیل که حضور چنین شخصیتی منافع جناحی شان را به خطر می اندازد با ورودش به عرصه مخالف بوده و هستند.

امسال نیز با اینکه نتیجه نظرسنجی ها از تمایل بالای مردم برای حضور یادگار امام در عرصه انتخابات حکایت داشت، اما توصیه رهبری و عمل به خواسته ایشان از سوی سیدحسن خمینی، مانع ورود این شخصیت ارزنده به انتخابات شد.

آنچه مسلم است کناره گیری معنادار یادگار امام از کاندیدا شدن، موجب آرامش افکار پریشان اقتدارگرایان نشده و نگرانی‌ اصولگرایان از تاثیرگذاری اشخاصی چون سیدحسن خمینی در انتخابات همچنان ادامه دارد. مسئله‌ای که درمورد کاندیداتوری سید مصطفی تاجزاده نیز مشهود است. این حجم از نگرانی به‌ اندازه ای است که طی روزهای اخیر یکی از کانال های تلگرامی نزدیک به چهره انتخاباتی اصولگرایان ، کسی‌که در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری نیز اقبال عمومی را برای حضور در پاستور کسب نکرده بود، ادعایی مبنی بر پیام شورای نگهبان به سیدحسن خمینی را مطرح کرده است.

سناریونویسان انتخاباتی با طرح این ادعا نوشته اند: «درحالی که یاسر خمینی گفته است عقب‌نشینی حاج سید حسن خمینی از ورود به انتخابات نهی رهبری به او بوده است، اما ظاهرا علت اصلی پیام شورای نگهبان به او است. شورای نگهبان به (سید)حسن خمینی پیام داده در صورت ورود به عرصه انتخابات رد صلاحیت خواهد شد و این برای بیت امام خمینی (ره) خوشایند نیست و بهتر است شأن بیت امام حفظ شود.»

در پاسخ به‌چنین ادعایی می‌توان به‌چند نکته اشاره کرد. نخست آن‌که اگر دلواپسان احساس می کنند که یادگار امام بنابر نظر رهبری از کاندیداتوری انصراف نداده است، همانطور که نزد رهبری می‌روند و برای حضور برخی کاندیداها طومار جمع می کنند، در یکی از همین دیدارها از ایشان بخواهند به این مساله واکنش نشان دهند. اگر چنین است تشخیص را به مردم واگذار کنند و با رفع موانع نظارت استصوابی از سیدحسن خمینی بخواهند که در صحنه حضور پیدا کند. زیرا در نهایت این مردم هستند که با رای خود مشخص می کنند چه کسی صلاحیت خواهد داشت. مگر اینکه اساسا اعتقادی به رای مردم و انتخاب آنها نداشته باشند و آن را زینت المجالس بدانند.

نکته دیگر اینکه بهتر است اعضای شورای نگهبان که به باور اصولگرایان می توانند به جای یک ملت تصمیم بگیرند منفردا یا متفقا مناظره‌ای علمی با سیدحسن خمینی داشته باشند تا معلوم شود یادگار امام مستقل از جایگاه فقهی شان که مورد اذعان مراجع معظم شیعه بوده در چه سطحی از معلومات و دانش سیاسی و مدیریتی قرار دارند.

از سوی دیگر، آنهایی که فکر می‌کنند با تجربه اند و افکار و اندیشه های نابی دارند و از کودکی رجل سیاسی بوده اند(!) به جای نگرانی از حضور شخصیت های تاثیرگذاری همچون سیدحسن خمینی در انتخابات، برای حضور مردم و مفهوم پیدا کردن انتخابات واقعی می توانند مناظره ای با یادگار امام داشته باشند تا معلوم شود آیا می‌توانند رجل سیاسی را درست تعریف کنند چه رسد به اینکه اصلا مصداق آن قرار می گیرند یا خیر؟!.

در پایان به‌نظر می‌رسد اگر پیشنهاد این مناظره در روزهای باقی تا روز ثبت نام های انتخاباتی اجرایی شود، دلیل بسیاری از نگرانی‌ها برای حضور اندیشمندی چون خمینی جوان که میتوانست منشاء تحولی جدید در جامعه امروز باشد در انتخابات روشن خواهد شد.