در گفت و گو با صبح ما؛

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها به «صبح ما» گفت: اگر این قدرت یکدست شده به جامعه خسارت زد، باید این خسارت‌ها توسط اصلاحات به‌درستی رصد شود، اطلاعات آن کسب شود و این اطلاعات به‌همراه نگاه نقادانه به‌عنوان انگیزه‌های تقویت جامعه مدنی با مردم درمیان گذاشته و به آن‌ها منتقل شود.

 

صبح ما | کنار گذاشتن یک جریان سیاسی از صحنه انتخابات توسط شورای نگهبان و برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بدون فضای رقابتی چیزی است که این روزها مورد توجه کارشناسان سیاسی قرار گرفته است. اقدامی که بسیاری از آن با عنوان پروژه یکدست کردن حکومت یاد می‌کنند. حالا قرار است از میان نامزدهای اصولگرای انتخابات خردادماه یک نفر به‌عنوان رئیس جمهور دولت آینده را تشکیل دهد. دولتی که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند همانند مجلس یازدهم با مشارکت پایین مردم پای صندوق‌های رای تشکیل شود.

با این وجود علیرغم حذف جریان اصلاحات از امکان رقابت در انتخابات، گروهی معتقدند باید این واقعیت سیاسی را پذیرفت. هرچند اصلاحات نباید به‌واسطه کنار گذاشته شدن از قدرت کنشگری موثر خود را فراموش کند. دراین‌باره علی محمد حاضری، استاد جامعه‌شناس دانشگاه تربیت مدرس به خبرنگار سیاسی «صبح ما» می‌گوید: به‌نظرم باید این واقعیت را پذیرفت که یک جریان سیاسی در شرایط فعلی تمام عزم و اراده خود را برای قبضه کردن ارکان قدرت جزم کرده است. و تلاش‌هایی و امکان‌هایی که می‌توانسته برای افزایش مشارکت مردم انجام شود امروز بسته شده اند. در چنین شرایطی معتقدم جبهه اصلاحات باید این وضع را به رسمیت بشناسد که جریان مقابل همه ارکان را در تصرف خود دربیارد و اصلاح‌طلبان تبدیل به ناظری بیرونی و بدون مداخله شوند.

او ادامه می‌دهد: ولی در این شرایط اصلاح طلبان باید به‌شدت ابعاد نظارتی خود را تقویت کنند، از آن‌چه که در سال‌های آینده رخ خواهد داد کسب اطلاعات کرده و دنبال این باشند که به‌عنوان یک ناقد، حداکثر اطلاعات را از آن‌چه که درحال رخ دادن است بدست آورند.

این استاد دانشگاه درخصوص این‌که آیا حکوکت یکدست شده می‌تواند سبب‌ساز حل و فصل مشکلات کشور شود، می‌گوید: اگر به‌امید خدا عملکرد جریان اصولگرایی که حالا تمام قدرت را در اختیار گرفته، فاجعه‌بار نبود که هیچ، شاید ما امروز خیلی بدبین باشیم و بگوییم که شرایط در آینده خراب می‌شود ولی شاید این‌گونه نشد، اما اگر این قدرت یکدست شده به جامعه خسارت زد، باید این خسارت‌ها توسط اصلاحات به‌درستی رصد شود، اطلاعات آن کسب شود و این اطلاعات به‌همراه نگاه نقادانه به‌عنوان انگیزه‌های تقویت جامعه مدنی با مردم درمیان گذاشته و به آن‌ها منتقل شود و در چنین شرایطی باید از طریق آگاهی بخشی و انجام دادن نقد، کنشگری کرد. ما باید برای دوره‌ای این وضعیت را بپذیریم و آماده باشیم. در واقع باید از بیرون گود بر آن‌چه درحال رخ دادن است، نظارت کنیم.

حاضری با اشاره به آینده اصلاحات در سپهر سیاسی ایران ادامه می‌دهد: شاید الان نشود دقیق درباره چنین مسئله‌ای صحبت کرد چون نیاز به تحلیل دقیق دارد اما همان‌طورکه گفتم آن‌چه مشخص است ما فقط باید این وضعیت را بپذیریم و بایستی بیشتر سعی کنیم مانند یک ناظر عمل کنیم. ذهنیت قبلی خودمان را کنار بگذاریم و ببینیم واقعاً در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد. در این میان آن‌چه اهمیت دارد این است که باید نظارت‌مان بسیار دقیق باشد تا اصطلاحاً اتفاقی از زیر چشمان‌مان رد نشود. پس فعلاً باید اجازه داد که جناح اصولگرا به کارش ادامه دهد.