در گفت وگو با صبح ما؛

نماینده اسبق مجلس به صبح ما گفت: برخی نماینده‌ها حتی یک‌بار قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس را نخوانده‌اند، این‌ها گمان می‌کنند نمایندگی فقط نشستن روی صندلی و دادن چند تذکر به وزرا یا گرفتن امتیاز برای اطرافیان است.

 

صبح ما | تقریباً دو سال از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد، مجلسی که با شعار مردمی بودن بر سر کار آمد حالا برخی از طرح‌های خود را در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی به دور از صحن علنی مجلس و چشمان ناظران در کمیسیون‌ها بررسی و راهی شورای نگهبان می‌کند. مانند چیزی‌که برای طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اتفاق افتاد و احتمالاً برای طرحی موسوم به صیانت از فضای مجازی اتفاق خواهد افتاد.
درهمین‌باره، جلال جلالی‌زاده نماینده دوره‌ ششم مجلس شورای اسلامی در گفت‌گویی به پایگاه خبری «صبح ما» می‌گوید: «بحث شفاف شدن آرای نمایندگان از آن‌جایی که سبب علنی شدن موضع‌گیری آن‌ها نسبت به مسائل خواهد شد به ضرر نمایندگان مجلس تمام می‌شود، لذا مجلسی‌ها تلاش می‌کنند به‌دلیل حفظ منافع از علنی شدن رای‌شان خودداری کنند، درحالی‌که باید گفت نماینده‌ای که شهامت و استقلال فکری نداشته باشد و در راستای منافع ملت گام برندارد به‌نظر من خود به خود از وکالت عزل می‌شود. مردم به نمایندگان رای می‌دهند تا زبانشان در مجلس باشند و آینه دردهای‌شان شوند اما نماینده‌ای که به دلیل گرفتن تایید صلاحیتِ مجدد از حق مردم دفاع نکند یا از بیان آرای خود به صورت شفاف خودداری کند دیگر شایسته مجلس نیست.»
وی ادامه می‌دهد: «درخصوص طرح صیانت از فضای مجازی باید گفت این طرح قطعاً به نفع قدرت و کسانی است که از انتظارات مردم نگران هستند. فضای مجازی همه مرزها را کنار گذاشته و مانند دیوار شیشه‌ای همه چیز را نشان می‌دهد، قطعاً آن‌هایی که در خود نقطه ضعفی می‌بینند و از زد و بندهای سیاسی و اقتصادی خود نگران هستند تلاش می‌کنند فضای مجازی را محدود کنند تا مردم اوضاع مالی و سیاسی آن‌ها بی خبر باشند. گمان می‌کنم رای نمایندگان به این طرح به ضرر ملت و پشت پا زدن به رای مردم است. نمایندگان باید از این ایده عقب نشینی کنند و تلاش کنند دوران نمایندگی خود را با سربلندی به پایان برسانند.»
وی خاطرنشان می‌کند: «برخی نماینده‌ها حتی یک‌بار قانون اساسی و آیین‌نامه مجلس را نخوانده‌اند، این‌ها گمان می‌کنند نمایندگی فقط نشستن روی صندلی و دادن چند تذکر به وزرا یا گرفتن امتیاز برای اطرافیان است. درحالی‌که یک نماینده باید جایگاه نمایندگی را حفظ کند و تلاش نکند که با قانون اساسی مخالفت کند، قانون اساسی هرچند دارای ضعف‌هایی است اما برخی اصول مترقی دارد که نمایندگان باید در نظر بگیرند و اجرای قانون اساسی را سرلوحه اقدامات خود کنند که متاسفانه قانون اساسی مدت‌ها است به فراموشی سپرده شده است.»