رئیس‌جمهور آذربایجان با صدور بیانیه‌ای به حمله مسلحانه صبح امروز به سفارت این کشور واکنش نشان داد و آن را اقدام «تروریستی» خواند.

 

به گزارش صبح ما، بامداد امروز وقتی سکوت تعطیلی بر خیابان های تهران سایه افکنده بود، اتفاقی عجیب موجب شد تا آنتن خبرگزاری ها به سمت خیابان شریعتی پایتخت متمایل شوند، وقتی که اعلام شد فردی مسلح با یک قبضه کلاشینکف به دیواره های سفارت جمهوری آذربایجان تیراندازی کرده و در پی آن، یکی از کارمندان سفارت کشته و دوتن دیگر را نیز مجروح کرده است.

با اینکه گفته شد فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، خود شخصا در محل سفارت حضور پیدا کرده و ماجرا را پیگیری نموده است، اما یکی از خبرگزاری های آذربایجان مدعی شده است که فرد مسلح از نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران بوده است(!)

این ادعا در حالی مطرح می شود که در روزهای گذشته هجمه های فزاینده ای علیه سپاه، هم در اتحادیه اروپا هم از سوی گروه های اپوزیسیون جمهوری اسلامی در خارج کشور شکل گرفته است.

خبرگزاری دولتی جمهوری آذربایجان، ادعای دیگری را هم مطرح کرده، مبنی بر اینکه بر خلاف گفته های پلیس در ایران، فرد مذکور به همراه کودکان خود به محل تیراندازی نیامده و چنان که در رسانه های ایران بر پیگیری حادثه تاکید شده، این امر محقق نشده است.

جمهوری آذربایجان در هفته های گذشته، لحن تهدیدآمیزی در قبال کشورمان داشته است و معلوم نیست که با انتشار این قبیل ادعاها به دنبال چیست؟ در عین حال یک چیز روشن است و آن پیگیری تمام قد مسئولان امنیتی و نظامی در خصوص کشف ابعاد و انگیزه های این حمله است، تا معلوم شود بروز چنین اتفاقی آنهم در چنین ایامی، چه اهدافی را دنبال می کند.

در خبری کامل تر، آذربایجان اعلام کرد تمام کارکنان سفارتش را از تهران خارج می‌کند. خبرگزاری فرانسه و رویترز به نقل از مقامات وزارت خارجه آذربایجان مدعی شدند که این کشور تمامی کارکنان سفارتش را از تهران خارج می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است که جمهوری آذربایجان «ایران را مسئول حمله مسلحانه می‌داند» و «در حال تخلیه کارکنان سفارت خود در تهران است». خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گزارش کرده که وزارت خارجه این کشور پیشتر درخواست «تقویت امنیت سفارت تهران» را کرده بود و تهران را به «بی‌توجهی» در این خصوص متهم کرد.

سفیر ایران در باکو احضار شد

همچنین رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از وزارت خارجه این کشور از احضار «سید عباس موسوی»، سفیر ایران در باکو در واکنش و اعتراض به حمله به سفارت آذربایجان در تهران خبر دادند.

رئیس‌جمهور آذربایجان: «حمله تروریستی به نمایندگی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است» 

رئیس‌جمهور آذربایجان با صدور بیانیه‌ای به حمله مسلحانه صبح امروز به سفارت این کشور واکنش نشان داد و آن را اقدام «تروریستی» خواند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه اوکراین و سخنگوی دولت ترکیه نیز در واکنش به این حمله، آن را محکوم کردند.

وزارت خارجه آذربایجان در تازه ترین واکنش اعلام کرد: درصددیم تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کنیم. کمپین اخیر ضد آذربایجانی در رسانه‌های ایران زمینه‌ساز این حمله بوده، طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت ما در تهران را برعهده دارد.