اختصاصی؛

مجری تلویزیون دولتی روسیه و سردبیر شبکه دولتی راشاتودی، گفته است که در پی اولتیماتوم‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است “جنگ بزرگ” تا پایان زمستان آغاز شود.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از نیوزویک، «مارگاریتا سیمونیان»، مجری تلویزیون دولتی روسیه و سردبیر شبکه دولتی راشاتودی، گفته است که در پی اولتیماتوم‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قرار است “جنگ بزرگ” تا پایان زمستان آغاز شود.

سیمونیان در کلیپی که روز یکشنبه در توییتر منتشر شد، اظهار کرد که در صورت برآورده نشدن خواسته‌های پوتین، درگیری بین روسیه، غرب و اوکراین ممکن است تشدید شود.

او به درخواست‌های گفتگوی صلح که پوتین در دسامبر سال گذشته اعلام کرد، اشاره کرد و استدلال کرد که به نظر نمی‌رسد هیچ یک از طرفین حاضر به عقب‌نشینی باشند در نتیجه درگیری بزرگتری صورت می‌گیرد.

پوتین در ۲۵ دسامبر گفت که مایل به مذاکره با اوکراین و غرب برای پایان دادن به درگیری بوده است، اما تاکید کرد که تقصیر او نیست که مذاکرات پیش نرفت.

پوتین اظهار کرد: ما آماده مذاکره با همه افراد درگیر در مورد راه حل‌های قابل قبول هستیم، اما این به آنها بستگی دارد، ما کسانی نیستیم که از مذاکره امتناع می‌ورزند، آنها هستند.

وی ادامه داد: معتقدم در مسیر درستی عمل می‌کنیم، از منافع ملی خود، از منافع شهروندان، مردم خود دفاع می‌کنیم و چاره‌ای جز محافظت از شهروندان خود نداریم.

سیمونیان در انعکاس این موضوع در طول برنامه گفت: در ماه دسامبر، پوتین به گونه‌ای همه چیز را بیان کرد که ما چیز‌های زیباتری را در زندگی ببینیم. برای اینکه در حال حاضر اوضاع خیلی بد پیش نرود، باید نگرانی‌های ما و چشم‌انداز ما، امنیت در نظر گرفته شود. آنها باید هر کار دیگری را انجام دهند. یادتان باشد که چگونه گذشت، یک سال پیش، دو ماه قبل از شروع عملیات ویژه نظامی، نادیده گرفته شد. نتیجه نادیده گرفتن آن چه بود؟ عملیات ویژه نظامی نتیجه آن بود. بعد از بیان آن نکات دسامبر، من با بچه‌ها سر میز بحث می‌کردم. من دائما می‌گفتم: بچه‌ها، مطمئناً یک جنگ بزرگ رخ خواهد داد! تا پایان زمستان، یک اتفاق بسیار بزرگ رخ خواهد داد. در غیر این صورت، آن اظهارات به شکل اولتیماتوم بیان نمی‌شد. در یک مقطعی در قالب اولتیماتوم باید اعلام کنیم که انبارهای غله باز هستند یا به هر طریقی که انجام شود، من متخصص نیستم.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اظهارات مشابهی را در مورد رعایت شرایط روسیه برای پایان یافتن جنگ تکرار کرده است.

یکی از شروطی که او سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری دولتی روسیه تاس مطرح کرد، «نازی زدایی و غیرنظامی کردن» اوکراین بود.

روسیه بارها این ادعای اثبات نشده را مطرح کرده است که یکی از دلایل جنگ، مبارزه با نئونازی‌ها در اوکراین است.

علاوه بر این، کرملین از اوکراین خواسته است که سرزمین‌های ضمیمه شده توسط روسیه را تسلیم کند.

پوتین در ماه سپتامبر چهار منطقه خرسون، زاپوریژژیا، دونتسک و لوهانسک را علیرغم اینکه سربازان روسی کنترل کاملی بر مناطق داشته باشند ضمیمه کرد.

این در حالی است که ارتش روسیه کنترل برخی از این مناطق را از دست داده است.

اخیراً، لاوروف درخواست ‌های مذاکرات صلح اوکراین را رد و تاکید کرده است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین باعث این رکود می‌شود.

او طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۸ ژانویه ۲۰۲۳ گفت: زلنسکی مقدمات کاملاً پوچی را، مانند یک طرح ۱۰ ماده‌ای، که در آن همه چیز انباشته شده است از قبیل امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت بیولوژیکی، خروج نیروهای روسی از همه جا و محکومیت روسیه در دادگاه را مطرح می‌کند.

وی افزود: حداقل به این دلیل که زلنسکی مذاکره با دولت روسیه را از نظر قانونی منع کرده است، مذاکرات به بن بست خورده است.

ترجمه: گلناز سادات غفاری