در گفت و گو با صبح ما؛

نماینده اسبق مجلس به«صبح ما» گفت: در چنین شرایطی مهم این است که اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی فعالانه خودشان را ادامه دهند، اتخاذ روش‌هایی که به نوعی کنار رفتن از سیاست ورزی باشد ممکن است سبب شود در دراز مدت انحرافی در احزاب صورت بگیرد، بنابراین معتقدم که بایستی همچنان با قوت در صحنه حضور داشت و متناسب با رفتارهایی که از طرف جریان مقابل صورت می‌گیرد اصلاح طلبان بتوانند با تدبیر شرایط را به نحو شایسته مدیریت کنند.

 

صبح ما| انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در شرایطی قرار است برگزار شود که تقریباً نامزدهای نهاییِ معرفی شده توسط شورای نگهبان از یک جریان سیاسی هستند. همین مساله سبب شده که برخی کارشناسان این اقدام شورای نگهبان را در راستای یکدست کردن حکومت تلقی کنند. اقدامی که به‌نظر می‌رسد در ادامه رد صلاحیت‌ها برای مجلس یازدهم قرار است دولتی همسو با مجلس انقلابی تشکیل دهد. اما اگر نیت از یکدست کردن قوای سه گانه تسهیل کردن انجام امور است، بسیاری از کارشناسان معتقدند چنین خواسته‌ای محقق نخواهد شد.

درهمین‌باره علی تاجرنیا نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی به «صبح ما» گفت: ما تجربه‌ای را قریب به ۸سال قبل در خصوص یکدست شدن حاکمیت داریم. آن‌هم برای دولت آقای احمدی‌نژاد که با شعارهای هم راستا با سایر ارکان نظام بر سر کار آمده بود. بیشترین حمایت هم از دولت او انجام شد، یعنی در آن زمان دولت ایشان با مجلس، قوه قضائیه، شورای نگهبان و سایر نهادهای دیگر هم راستا بود. اما آنچه که در اصل اتفاق افتاد نشانی از کارآمدی دولت آقای احمدی نژاد نداشت.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد با توجه به درآمد نفتی که در تاریخ قبل و بعد از پیروزی انقلاب بی‌نظیر بود نه‌تنها توفیقی نداشت بلکه بخش عمده‌ای از گرفتاری‌های دولت آقای روحانی به ارث رسیده از دولت ایشان بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که یکدست شدن حکومت حتی با وجود روی کار بودن یک جناح سیاسی امری سخت و دشوار است بیان کرد: کسانی که احمدی‌نژاد را یک روز معجزه هزاره سوم و نماینده امام زمان و منتخب ایشان دانسته بودند او را جریان انحرافی خواندند. بنابراین اولاً یکدست شدن حاکمیت به هیچ عنوان مقدور نیست. همچنین نظام در کشور ما نظام جمهوری اسلامی و مبتنی بر رای مردم است لذا رجعت کردن به ساختاری که می‌خواهد نقش مردم را حذف کند تقریباً به‌نظر من غیرممکن خواهد بود. البته ممکن است در یک مقاطع کوتاهی اتفاقاتی مانند رد صلاحیت‌های اخیر رخ بدهد اما به‌هیچ عنوان این مسئله مانا نخواهد شد.

وی تصریح کرد: حتی آن جریان‌هایی که به‌فکر یک دست کردن حاکمیت هستند در درون خودشان نگاه منتقدانه را بازتولید می‌کنند. همانطور که عرض کردم ما دوران آقای احمدی‌نژاد را به‌عنوان یک نمونه از حاکمیت یکدست دیدیم طوری‌که به اختلاف نظرهای زیادی ختم شد. یا در نمونه مشابه شخص آقای لاریجانی را می‌بینیم که به هر صورت از درون اردوگاه اصولگرایی هستند و حتی در مقطعی نزدیک به جریان تند اصولگرا بودند اما در دراز مدت باتوجه به اینکه مشکلات فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی در کشور مشخص شد نگاه‌هایشان تغییر کرد.

تاجرنیا خاطرنشان کرد: بنابراین به‌نظر من ایجاد یک حکومت یکدست باتوجه به‌ساختارهای موجود در کشور عملا امکان پذیر نیست و ثانیاً اینکه مفید هم نیست، مخصوصا اگر این میل بر یک دست شدن به‌سمت جریانی حرکت کند که در سابقه‌ی تاریخی خودش نشان داده که به‌لحاظ اجرایی مجموعه قوی و موثر نبوده است.

این نماینده سابق مجلس درخصوص رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: متاسفانه یک مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است که اشتباهات را در حوزه‌های مختلف برای چندمین بار تکرار می کنیم، این مسئله فقط در خصوص بررسی صلاحیت‌ها نیست در بسیاری از مواجهه‌ها به‌جای اینکه مسئله به درستی تشخیص داده شود و سپس با آسیب شناسی راه حل مناسب برای آن اتخاذ شود، بدون طی کردن این مراحل یک نسخه همیشگی و دائم برای این مشکلات پیچیده‌ایم و آن اینکه وقتی احساس می‌شود یک مسئول در کشور در مسئولیت خود توفیق پیدا نمی‌کند به‌جای اینکه به این بپردازیم دلیل این عدم توفیق‌ها چیست متاسفانه کوتاه‌ترین راه را انتخاب می‌کنیم و آن فرد را حذف می‌کنیم. نگاه جزم اندیش باعث می‌شود این تصور صورت بگیرد که آن فرد از مسیر مستقیم منحرف شده است. این وضعیت به‌گونه‌ای تکرار شده که همه‌ی رئیس جمهورها و مقامات عالی نظام در چهار دهه گذشته گویی دچار انحراف شدند.

تاجرنیا ادامه داد: اما یکبار نمی‌پرسیم شاید مسیرهایی که ما انتخاب کردیم مسیرهای درستی نبوده است و هربار یکی را از قطار انقلاب بیرون فرستادیم آن هم به‌خاطر اینکه فکر می‌کنیم آنها در مسیر درستی حرکت نمی‌کنند، شاید این قطاری که آقایان به آن معتقد هستند در مسیر ناصحیحی دارد حرکت می‌کند لذا باید برای چنین وضعیتی چاره جدید اندیشید و ریل گذاری‌ها را به گونه‌ای تغییر داد که بتواند ما را به هدف خودمان برساند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: اما متاسفانه شورای نگهبان که قرار بود روزی در قانون اساسی حافظ و نگهبان رای و خواست مردم باشد به‌جایی رسیده است که امروز تحدید کننده حقوق مردم شده است. این مسیر بارها تکرار می‌شود و باز هم متاسفانه ما شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

تاجرنیا باتوجه به‌کنار گذاشتن جریان اصلاحات از انتخابات ۱۴۰۰ درخصوص این‌که این جریان سیاسی چگونه باید سیاست‌ورزی کند بیان کرد: من معتقدم این نوع رفتار‌های ایجاد شده در خصوص حذف جریان اصلاحات دوام نخواهد داشت، البته گاهی فشارهایی آورده می‌شود اما بعد از آنکه ناکارآمدی‌ها مشخص شد مجبور می‌شوند باز هم فضا را باز کنند.

او ادامه داد: در چنین شرایطی مهم این است که اصلاح‌طلبان سیاست‌ورزی فعالانه خودشان را ادامه دهند، اتخاذ روش‌هایی که به نوعی کنار رفتن از سیاست ورزی باشد ممکن است سبب شود در دراز مدت انحرافی در احزاب صورت بگیرد، بنابراین معتقدم که بایستی همچنان با قوت در صحنه حضور داشت و متناسب با رفتارهایی که از طرف جریان مقابل صورت می‌گیرد اصلاح طلبان بتوانند با تدبیر شرایط را به نحو شایسته مدیریت کنند.

تاجرنیا تصریح کرد: بدون تردید این کار  بسیار دشواری است، بدون شک مردم و طرفداران اصلاحات از تکرار این روش مکدر خواهند شد و در ابهام قرار خواهند گرفت اما هنر یک جریان سیاسی این است که بتواند در تنگناها هواداران خودش و مردم را به‌درستی از مسیر سختِ پیش‌آمده عبور دهد، فکر می‌کنم که اگر این اتفاق بیفتد پیروزی و موفقیت دور از دسترس نیست.