در گفت و گو با صبح ما؛

یک کارشناس روابط بین‌الملل به صبح ما گفت: «به مقامات سیاسی و نظامی توصیه می‌کنم با درک واقعی فضای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید استراتژی خودشان را تغییر دهند، این استراتژی که میراث ۴۲سال گذشته بوده تا حالا به هیچ نتیجه‌ای نرسیده بنابراین نوع نگاه و داوری خودمان را بایستی به دنیا تغییر دهیم.

 

صبح ما | اگرچه نیروهای تندوری داخلی همیشه برای انجام هرگونه مذاکره‌ای مشکلات ایجاد می‌کردند اما این‌بار خودشان بر سر نظارت بر تاسیسات هسته‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند.

درهمین‌باره علی بیگدلی، کارشناس روابط بین‌الملل به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «ایران گمان کرد درصورت ادامه مخالفت خودش با آژانس بین‌المللی ممکن است پرونده هسته‌ای در نشست سران حکام به شورای امنیت برود. بنابراین تصمیم به دیدار با گروسی گرفت و این امتیاز را به او دادند که دوربین‌ تاسیسات بررسی شود و به کارشناس‌های آژانس برای بازدیدهای بیشتر اجازه دادند.»

وی ادامه داد: «البته براساس اظهارنظری که آقای گروسی در برگشت از تهران و در یک نشست خبری مطرح کرد، به نظر آمد هنوز همه چیز عادی نیست، چراکه هنوز به برخی جاها دسترسی پیدا نکرده بود، لذا یک مقدار به شک و تردید اضافه کرد که شورای حکام قطعنامه علیه ایران صادر خواهد کرد یا خیر، البته آمریکایی‌ها و وزارت خارجه آن‌ها مخالف صدور قطعنامه هستند، چراکه نمی‌خواهد مسئله ایران بیشتر از این عمیق‌تر شود. آن‌ها خواستند به ایران امتیاز بدهند که ایران از حوزه نفوذ آژانس بیرون نرود. لذا ممکن است در سفرهای آینده میان ایران و آژانس مابقی مسائل هم تا حدود زیادی حل و فصل شود.»

بیگدلی گفت: «اما این‌که مسئله حل برجام در زمان آقای روحانی امکان‌پذیر بود باید گفت بله امکان‌پذیر بود. تیم دیپلماتیک ظریف خیلی قوی‌تر بود. امروز آقای رئیسی دارد تلاس می‌کند زمان بخرد برای این‌که فاصله‌ای میان دوره قبلی و فعلی مذاکرات بیفتد، اما در واقع چنین کاری فایده‌ای ندارد. هیچ راهی جز این‌که ایران به برجام برگردد و به گفت‌وگوها تن بدهد وجود ندارد برای این‌که مشکلات اقتصادی ما بدون حل مسئله برجام و پاسخ مثبت به امریکایی‌ها درخصوص عدم دخالت ایران در کشورهای منطقه حل نخواهد شد و به نتیجه‌ای نخواهد رسید.»

وی بیان کرد: «خاورمیانه درحال پوست اندازی سیاسی است، لذا دولتمردان ما باید با محاسبات دقیقی به مذاکرات تن بدهند. الان شرایط دارد سخت می‌شود امروز در آستانه شکل‌گیری یک جبهه ائتلافی در منطقه هستیم، جبهه‌ای متشکل از ترکیه، عربستان، اسرائیل و مصر، این جبهه اگر تشکیل شود ما پشت آن در انزوای سیاسی و اقتصادی بیشتری قرار خواهیم گرفت. مانوری که ترکیه‌‌ای‌ها راه انداخته‌اند دارد شرایط ایران را مشکل می‌کند.»

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: «به مقامات سیاسی و نظامی توصیه می‌کنم با درک واقعی فضای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باید استراتژی خودشان را تغییر دهند، این استراتژی که میراث ۴۲سال گذشته بوده تا حالا به هیچ نتیجه‌ای نرسیده بنابراین نوع نگاه و داوری خودمان را بایستی به دنیا تغییر دهیم.»