استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه توافق برای احیای برجام می‌تواند سورپرایز خرداد و زمینه‌ساز افزایش مشارکت در انتخابات شود، گفت: کناره‌گیری ظریف از رقابت‌های انتخاباتی موجب خاموش شدن مخالفت‌ها با احیای برجام شد.

 

«علی بیگدلی» درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام گفت: بیش از چند هفته است که مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ و همچنین آمریکا در جریان است که نشان می‌دهد تا به حال هیچ زمانی ایران و آمریکا برای احیای برجام و سروسامان دادن به اوضاع میان خود تا به این حد جدی نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه هم ایران از جدی بودن طرف مقابل و هم آمریکا از جدی بودن ایران در مذاکرات سخن می‌گویند، اظهار داشت: این جدیت و عزم نشاندهنده آن است که دو طرف می‌خواهند هرچه زودتر برجام احیا شود. اما به طور طبیعی مذاکرات دارای جزئیات فنی و اقتصادی زیادی است و همین مسئله دستیابی به توافق را زمانبر کرده است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: عزم ایران و آمریکا درباره دستیابی به یک توافق برای احیای برجام به گونه‌ای است که عراقچی از احتمال تمدید زمان توافق ایران و آژانس که در سوم خرداد به پایان می‌پذیرد سخن گفته و گروسی، مدیرکل آژانس نیز این احتمال را رد نکرده است.

احیای برجام قطعی است 

بیگدلی درباره موضوعات اختلافی ایران و آمریکا برای احیای برجام تصریح کرد: اختلافات جدی که عراقچی به آنها اشاره می‌کند، مربوط به سطح انتظارات دو طرف است. مثلا ایران انتظار دارد که تمامی تحریم‌ها لغو شود و طرف مقابل هم درباره میزان غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و نوع سانتریفیوژها نظراتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه چیزی که قطعی به نظر می‌رسد، آن است که در نهایت برجام احیا خواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران و آمریکا به تعهدات خود که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برمی‌گردند. این همان موضوعی است که ایران از ابتدا بر آن تاکید کرد اما آمریکا به دنبال توافقات در رابطه با مسائل منطقه‌ای، موشکی، حقوق‌بشر و تروریسم با ایران هم خواهد بود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آمریکا به دنبال حفظ بخشی از تحریم‌هاست تا به زعم خود ایران را مجبور به گفت‌وگو درخصوص مسائل منطقه‌ای و موشکی کند، خاطرنشان کرد: چیزی که باعث شده مذاکرات وین به درازا بینجامد، این است که آمریکا حاضر نیست تمام تحریم‌های ایران را یکجا بردارد و بعد از آن نیز منتظر راستی‌آزمایی ایران باشد.

کناره‌گیری ظریف از رقابت‌های انتخاباتی موجب خاموش شدن مخالفت‌ها با احیای برجام شد

به گفته بیگدلی، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها بخواهند با لغو تحریم‌های نفتی و بانکی و همچنین آزادسازی اموال بلوکه شدن ایران، تهران را به گفت‌وگو درخصوص سایر مسائل ترغیب کنند اما همه تحریم‌ها را یکجا برنمی‌دارند.

وی درباره مخالفت‌های داخلی در مورد توافق برای احیای برجام هم گفت: در ایران این اجماع وجود دارد که تحریم‌ها برداشته شود و حتی رهبری هم گفته است که اگر یک ساعت می‌شود تحریم‌ها را زودتر لغو کرد، این کار انجام شود. مخالفت‌هایی هم که با برجام و مذاکرات می‌شد، انتخاباتی بود و با کناره‌گیری ظریف از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری ادامه نیافت.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: ادامه تحریم‌ها علاوه بر آنکه فشارها بر اقتصاد کشور را تداوم می‌بخشد، موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات و دلسردی از تغییر در وضعیت کشور هم می‌شود. در واقع، توافق برای احیای برجام می‌تواند سورپرایز خرداد و زمینه‌ساز افزایش مشارکت در انتخابات شود.

عزم بایدن احیای برجام است

بیگدلی با بیان اینکه مخالفت‌ها با برجام در آمریکا نیز کاهش یافته است، عنوان کرد: جمهوری‌خواهان در آمریکا هم مطمئن شده‌اند که عزم بایدن احیای برجام است و در این راه نمی‌شود کار خاصی کرد. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها دریافته اند که تا مسئله برجام و ایران حل نشود، مسائل خاورمیانه حل نخواهد شد.

وی با اینکه فضای خاورمیانه در حال تغییر است، گفت: آمریکایی‌ها قصد ماندن در خاورمیانه را ندارند و می‌خواهند بر چین متمرکز شوند. همین مسئله هم موجب شده که آنها به دنبال حل مسائل خود با ایران و پایان دادن به مسائلی مانند جنگ یمن باشند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: احیای برجام یا مذاکره مستقیم ایران و عربستان نیز ناشی از چنین تغییراتی است.  منطقه در حال پوست‌اندازی است و ایران نباید این موقعیت استثنایی را از دست بدهد.

 

منبع: ایرنا