اختصاصی؛

در ۲۵ ماه می‌، اقدام علیه گرسنگی، یک نشست جانبی در سطح بالا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌کند تا به بررسی تأثیر و اجرای قطعنامه ۲۴۱۷ شورای امنیت سازمان ملل بپردازد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از یاهو فاینانس، تجزیه و تحلیل جدید مؤسسه «اقدام علیه گرسنگی» نشان می‌دهد که چگونه درگیری باعث ناامنی غذایی می‌شود.

بر اساس گزارش جدید مؤسسه اقدام علیه گرسنگی که روز چهارشنبه ۲۴ ماه می ‌منتشر شد، درگیری و خشونت امنیت غذایی ۸۵ درصد از ۲۵۸ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۵۸ کشور را تهدید می‌کند. این مؤسسه غیردولتی در برنامه «مهم نیست چه کسی مبارزه می‌کند، گرسنگی همیشه پیروز است»، طیف گسترده‌ای از درگیری‌ها در سراسر جهان را تجزیه و تحلیل کرده است تا ارتباط خاص و پیچیده بین درگیری و گرسنگی را شناسایی کند.
پنج سال پیش در چنین روزی، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ۲۴۱۷ را که ارتباط مرگبار بین درگیری و گرسنگی را به رسمیت می‌شناسد، تصویب و اعلام کرد. طبق این قطعنامه استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح، ممکن است جنایت جنگی باشد. علیرغم این اقدام مهم، هیچ پیگیری قانونی برای جنایات گرسنگی وجود ندارد و گرسنگی ناشی از درگیری در حال افزایش است.
«میشل براون»، معاون رایزنی مؤسسه اقدام علیه گرسنگی گفت: مناقشه و درگیری، عامل اصلی گرسنگی در سراسر جهان است، با این حال هم درگیری و هم گرسنگی قابل پیشگیری هستند. افزایش نگران‌کننده گرسنگی جهانی با افزایش تعداد و شدت درگیری‌های مسلحانه و نادیده گرفتن آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط طرف‌های درگیر همراه است.
قوانین بین‌المللی محاصره، جابجایی اجباری، مین گذاری و حمله به زمین، غذا، آب و کارگران را ممنوع می‌کند. با این حال، اقدام علیه گرسنگی و سایر سازمان‌ها گزارش می‌دهند که این اقدامات بدون مجازات انجام می‌شوند و مردم را با گزینه‌های کمی برای تغذیه خود و خانواده‌هایشان مواجه می‌کند.
در سال ۲۰۲۲، ۳۷۶ هزار نفر در افغانستان، بورکینافاسو، هائیتی، نیجریه، سومالی، سودان جنوبی و یمن – همه کشور‌هایی که با درگیری یا ناامنی طولانی مواجه هستند- شرایط قحطی را تجربه کردند.
گزارش مؤسسه اقدام علیه گرسنگی شامل دیدگاه‌های دست اول در مورد تأثیرات درگیری بر امنیت غذایی در جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو و سوریه است. یکی از شرکت‌کنندگان سوری بیان کرد: ما ازهمه افراد مسلح در این کشور متحمل رنج می‌شویم، همه آن‌ها به غیرنظامیان احترام نمی‌گذارند. ما امسال زمین‌هایمان را گندم و جو کاشتیم؛ فصل برداشت خیلی زود است. بارش باران امسال کم بود و ما نمی‌توانیم زمین‌ها را از چاه‌هایمان آبیاری کنیم، زیرا همه تجهیزات به سرقت رفته‌اند.
این گزارش روش‌هایی را که اعمال خشونت‌آمیز منجر به گرسنگی می‌شود، توضیح می‌دهد و توصیه‌هایی برای چگونگی کاهش گرسنگی ناشی از درگیری و سرمایه‌گذاری در ایجاد صلح برای طرف‌های درگیر و کشور‌های عضو سازمان ملل ارائه می‌دهد تا از ناامنی غذایی جلوگیری کند.
براون گفت: جهان برای محافظت از غیرنظامیان و جلوگیری از استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح جنگی تعهداتی را پذیرفته و چارچوب‌هایی را ایجاد کرده است. از آنجایی که میلیون‌ها نفر در درگیری‌ها با ناامنی غذایی مواجه هستند، اکنون زمان تبدیل این وعده‌ها به اقدامات معنادار است. ما از کشور‌های عضو سازمان ملل می‌خواهیم که از نفوذ و سرمایه‌گذاری‌های خود برای پاسخگویی طرف‌های متخاصم به خاطر نقض قوانین بین‌المللی، تضمین ارسال ایمن کمک‌های نجات جان به جوامع نیازمند و ایجاد صلح و امنیت غذایی در سطح جهان استفاده کنند.
در ۲۵ ماه می‌، اقدام علیه گرسنگی، یک نشست جانبی در سطح بالا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌کند تا به بررسی تأثیر و اجرای قطعنامه ۲۴۱۷ شورای امنیت سازمان ملل بپردازد. نمایندگان سازمان‌های جامعه مدنی محلی، جوامع و آژانس‌های بشردوستانه نحوه تأثیر گرسنگی ناشی از درگیری بر غیرنظامیان را در زمینه‌هایی که در آن زندگی و کار می‌کنند، به اشتراک خواهند گذاشت.

ترجمه: گلناز سادات غفاری