اختصاصی؛

نگاه حاکم بر دستگاه‌های امنیتی، فرصت‌ها را به تهدید و دوست را به دشمن تبدیل می‌کند و فاصله بین حکومت و مردم را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

 

«حزب مجمع ایثارگران» نسبت به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده بیانیه ای صادر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

شامگاه جمعه مورخ ۱۷تیرماه ۱۴۰۱ دکتر سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی و مدنی به اتهام دروغین اقدام علیه امنیت ملی کشور بازداشت شد. همزمان دو فعال عرصه هنر و سینما آقایان محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد با اتهاماتی چون ارتباط با ضد انقلاب و التهاب‌آفرینی و برهم زدن امنیت روانی جامعه زندانی شدند. روشن است که دستگیری تاجزاده به خاطر مواضع صریح و روشن و مطالبه‌گری مداوم او صورت گرفته است و آن دو هنرمند مستندساز هم تاوان مواضع خود در قبال فاجعه فروریزش ساختمان متروپل آبادان را پس می‌دهند. این بازداشت‌ها نشان می‌دهد که امیدی به تدبیر مسئولان سیاسی و امنیتی و قضایی برای بهبود اوضاع کشور نمی‌رود و شوربختانه تشدید فشار بر فعالان سیاسی و مدنی و ایجاد فضای امنیتی را چاره‌ای برای خروج کشور از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور تصور کرده‌اند.

سیدمصطفی تاجزاده یک فعال مدنی و سیاسی سرشناس در جبهه بزرگ اصلاح‌طلبی است که به مدت ۷سال به جرم نکرده در زندان بود اما هرگز اصول اعتقادی و خیرخواهی خود نسبت به انقلاب را کنار نگذاشت و با دلسوزی برای کشور و نظام و داشتن دغدغه نسبت به آینده ایران، نقد صریح خود از حاکمان را با منطق قانون اساسی بیان کرد و اکنون به زبان گویای طیف بزرگی از مردم تبدیل شده است که ایجاد اصلاحات ساختاری را طلب می‌کنند.

صفت بارز تاجزاده، صداقت و صراحت در بیان است. ایشان چه در ملاءعام و چه در جمع‌های خصوصی با اعلام مواضع روشن و شفاف، در صدد باز کردن عرصه گفتگو و تعامل میان فعالان سیاسی با حاکمان است. وی سال‌ها از کلیت قانون اساسی و حقوق شهروندان و آزادی‌های اساسی مصرح در آن دفاع کرد و خواستار اجرای بدون تنازل قانون اساسی بود اما به اصل ۱۷۷ قانون اساسی در زمینه بازنگری در این قانون و ایجاد اصلاحات ساختاری برای عبور از بحران‌های جاری کشور هم توجه نشان داد و همین مطالبه را هم با کنشگری مسالمت‌آمیز و حفظ حرمت جایگاه‌ها و بهره‌مندی از ادبیات مناسب و محترمانه پی گرفت تا ضمن آسیب‌شناسی وضع موجود، راهکارهای خروج از بن‌بست و انسداد سیاسی در کشور را از منظر خودش برجسته کند؛ راهکاری که هم از سوی براندازان خارج‌نشین مورد نقد و هجمه قرار گرفت و هم از سوی حاکمیت تحمل نشد و بازداشت مجدد را برای تاجزاده به ارمغان آورد.

این رفتار حاکمان ادامه همان رفتارهای پیشین مانند ادامه حصر و زندانی کردن فرزندان دلسوخته نظام اسلامی است و تکرار آن در شرایط کنونی جای تاسف دارد. تاجزاده مانند اغلب فعالان سیاسی منتقد و معترض، انتقادهای مستدل و منطقی خود را نسبت به بی‌کفایتی‌ها و ناکارآمدی‌های حاکمان در شیوه حکمرانی بیان می‌کرد اما در مقابل براندازان خارج‌نشین هم که رفتارهای شورش‌گرانه و هرج‌ومرج‌طلبانه را ترویج می‌کنند، ایستادگی می‌کرد و به مخالفت بر می‌خاست و به همین دلیل دستگیری تاجزاده در این وضعیت، موجب شگفتی همه کسانی شده است که هنوز به راهکارهای اصلاح‌طلبانه از درون معتقدند و اقدامات براندازانه و توسل به خشونت یا همکاری با دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را محکوم می‌کنند. معلوم نیست این مواضع تاجزاده امنیت چه کسانی را به خطر انداخته است که اقدام به زندانی کردن او کرده‌اند!

«حزب مجمع ایثارگران» بازداشت دکتر سیدمصطفی تاجزاده و دیگر فعالان مدنی و سیاسی را محکوم می‌کند و خواستار آزادی سریع آنان از بند زندان است. در شرایطی که رسانه ملی و کثیری از تریبون‌های رسمی، در قبال پاسخگویی به انتظارات مردم نسبت به اوضاع و احوال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و از جمله مهمترین آنها گرانی و تورم لجام گسیخته و بیکاری و این همه شلختگی مدیریتی در کشور عاجز مانده‌اند، عاقلانه نیست که یک منتقد دلسوز و خیرخواه و معتقد به روشهای مسالمت‌آمیز فعالیت سیاسی را به زندان ببریم و در عمل منتقدان را به سوی مخالفان و مخالفان اصلاح‌طلب را به سمت براندازان سوق دهیم.

«مجمع ایثارگران» درباره خطرات بحران‌آفرین نگاه امنیتی حاکم نسبت به فعالان سیاسی و مدنی هشدار داده و خواهان تجدیدنظر در رویه‌های موجود است. به جای عمده کردن داخل و خطر تلقی کردن فعالیت نیروهای سیاسی دلسوز منتقد، باید بر جریان نفوذ امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه متمرکز شد که متاسفانه تحرکات ملموسی در درون مملکت دارند و تاکنون ضربات جدی به امنیت کشور وارد کرده‌اند. این نگاه حاکم بر دستگاه‌های امنیتی، فرصت‌ها را به تهدید و دوست را به دشمن تبدیل می‌کند و فاصله بین حکومت و مردم را بیش از پیش افزایش می‌دهد.