ایرانی‌های قدیم قنات را به وجود آوردند قناتی که واقعاً به درد دنیا می‌خورد اما متاسفانه ایرانی‌های حال حاضر آن را خراب کرده‌اند یا در اصفهان کم آب، آمدیم فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را راه انداختیم که هر کیلو فولاد ۳۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند یا هر یک دانه هندوانه ۸ لیتر آب مصرف می‌کند از همین رو وقتی که هندوانه را به کشورهای خارجی صادر می‌کنیم در واقع داریم آب را می‌فروشیم.

 

اسماعیل کهرم نوشت: در سال ۱۴۰۰،بهار کم بارانی را تجربه می‌کنیم به طوری که بنا به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور طبق پیش‌بینی‌ها در فصل بهار که آخرین فرصت بارش برای کل کشور است با بارش‌های قابل ملاحظه روبرو نیستیم.

از همین رو این موضوع سبب می‌شود که کشور احتمالاً با خشکسالی شدیدی روبرو شود. اکنون با توجه به این مسئله راه حل عبور کشور از خشکسالی چیست؟ البته یک اصلی وجود دارد که می‌گوید آنچه که در گذشته اتفاق افتاده دلیلی ندارد که در آینده هم رخ دهد یعنی با توجه به این که نمی‌توانیم بیشتر از پنج روز وضعیت آب و هوا را پیش‌بینی کنیم، نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که با خشکسالی روبه رو می‌شویم.

بارها شده که در قسمت اول سال آبی مثل حالا شرایط سخت بوده است و یکمرتبه شرایط تغییر کرده است. ما نمی‌توانیم کاری بکنیم که باران و برف بیشتری بیاید البته ازطریق بارورسازی ابرها می‌توان این کار را کرد اما خب هزینه‌های گزافی دارد اما می‌توانیم کاری انجام دهیم که با آب کم هم بتوانیم زراعت انجام دهیم مثلاً نباید در دامنه زاینده‌رود صیفی بکاریم. در واقع باید با کم آبی بسازیم مسئله اینجاست که ما
متاسفانه هنوز راه این موضوع را پیدا نکرده ایم.

ایرانی‌های قدیم قنات را به وجود آوردند قناتی که واقعاً به درد دنیا می‌خورد اما متاسفانه ایرانی‌های حال حاضر آن را خراب کرده‌اند یا در اصفهان کم آب، آمدیم فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان را راه انداختیم که هر کیلو فولاد ۳۰ هزار لیتر آب مصرف می‌کند یا هر یک دانه هندوانه ۸ لیتر آب مصرف می‌کند از همین رو وقتی که هندوانه را به کشورهای خارجی صادر می‌کنیم در واقع داریم آب را می‌فروشیم. بنابراین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که سفره‌های آب زیرزمینی را پر آب کنیم واز سوی دیگر محصولاتی را بکاریم که به آب کمتری نیاز دارند.

 

منبع: آفتاب یزد