خبر خوب این روزها برای کسانی که قصه‌ها را با چهره خندان آقای حکایتی به یاد می‌آورند، این است که بهرام شاه‌محمدلو می‌خواهد دوباره قصه بگوید و ۳۶قصه ناگفته را به زبانی داستانی، نه برای کودکان و نوجوانان که برای جوانان بخواند.

 

بهرام شاه‌محمدلو را خیلی‌ها با اسم «آقای حکایتی» می‌شناسند. چه با «اتلو» روی صحنه تئاتر برود، چه موقعی که در سریال «گرگ‌ها» و نقش «بن‌یزید» مختارنامه نقش‌آفرینی کند، باز هم همه او را به نام آقای حکایتی به یاد می‌آوریم. مرد مهربانی که در قاب تلویزیون ظاهر می‌شد و با لبخندی که همیشه بر لب داشت قصه می‌گفت، در برنامه‌ای با عنوان «زیر گنبد کبود» که دهه شصتی‌ها آن را خوب خاطرشان هست. آن زمان تلویزیون فقط ۲ کانال داشت و از ماهواره و اینترنت و این چیزها هم خبری نبود.

حالا دیگر با انواع و اقسام برنامه‌های تلویزیونی، کمتر برنامه‌ای است که محبوبیت برنامه‌های قدیمی را داشته باشد و بچه‌های امروزی مثل ما دهه شصتی‌ها دیگر بخشی از زندگی‌شان با برنامه کودک ساعت۲ تلویزیون گره نخورده است. خبر خوب این روزها برای کسانی که قصه‌ها را با چهره خندان آقای حکایتی به یاد می‌آورند، این است که بهرام شاه‌محمدلو می‌خواهد دوباره قصه بگوید و ۳۶قصه ناگفته را به زبانی داستانی، نه برای کودکان و نوجوانان که برای جوانان بخواند. نویسنده هر ۳۶قصه این مجموعه شرمین‌نادری است که پیش از این، بیش از ۱۵ اثر در قالب کتاب و نمایشنامه از او منتشر شده است.

این مجموعه که گرامافون نام دارد، در شب‌های تابستان به‌صورت مستمر در نرم‌افزار کتابخوان فیدیبو منتشر می‌شود و مهم اینکه برای تمامی کاربران فیدیبو رایگان است. نسل جدید در این سال‌ها از تلویزیون خاطره‌ای ندارد. برنامه‌ها ماندگار نبوده و نتوانسته‌اند مانند گذشته بچه‌ها را پای تلویزیون بنشانند. حالا شاید قصه‌های جدید آقای حکایتی، نه در قاب تلویزیون، که در قالبی جدید، بتواند کمی نسل جدید را سر ذوق آورد و یک‌بار دیگر خاطره زیر گنبد کبود را هم برای ما زنده کند، چرا که این همه سال گذشته و خیلی‌ها هنوز هم گاهی ترانه آن برنامه را زیر لب زمزمه می‌کنند:
ستاره بود بالا/ شکوفه بود پایین/ قصه‌ ما تموم شد/ قصه ما بود همین…

 

منبع: همشهری