اختصاصی

اوایل اسفندماه پارسال بود که تنها چند روز قبل از پایان ضرب‌الاجل مجلس برای لغو تحریم‌ها، ذیل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق مشروطی امضا و بیانیه‌ای در این باره منتشر کردند

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما؛ توافق موقت و سه‌ماهه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز ۳۱ اردیبهشت به پایان رسید که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و سرپرست هیئت این کشور در مذاکرات برجام، تمدید احتمالی توافق فنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای یک ماه دیگر گام مهمی برشمرد.

اوایل اسفندماه پارسال بود که تنها چند روز قبل از پایان ضرب‌الاجل مجلس برای لغو تحریم‌ها، ذیل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران»، تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق مشروطی امضا و بیانیه‌ای در این باره منتشر کردند. بر پایه این بیانیه، اجرای پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف و صرفاً تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود. براین‌اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فرا پادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچ‌گونه بازرسی فرا پادمانی نیز انجام نمی‌شود. طبق توافق ایران و آژانس پس از منقضی شدن این زمان یعنی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین شده، دسترسی بازرسان را به سایت‌های مهم هسته‌ای قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه‌داشته، از بین خواهند برد.

میخائیل اولیانوف: توافق میان ایران و آژانس برای مذاکرات سودمند است

“میخائیل اولیانوف” نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دستیابی به توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای مذاکرات وین سودمند دانست. این مقام روسی در توییتر نوشت: ما آرزو می‌کنیم که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون تأخیر در مورد تمدید توافق فنی دوجانبه راستی‌آزمایی توافق کنند. این برای همه طرف‌ها از جمله شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین در مورد برجام مفید خواهد بود.

وی نوشت: این خبر اگر واقعیت داشته باشد، گام مثبت و ضروری خواهد بود.

این در حالی است که پنجمین دور از مذاکرات احیای برجام، این هفته در وین آغاز می‌شود و پیش‌ازاین خبرگزاری روسی تاس به نقل از اولیانوف نوشته بود که مذاکرات برجامی وین در مسیر درست خود پیش می‌رود و این مذاکرات احتمالاً اوایل ژوئن (حدوداً ۱۰ روز آینده) تکمیل می‌شود. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی افزود که البته نمی‌توان دقیق حدس زد. اما فکر می‌کنم روزهای اول ماه ژوئن یک‌زمان واقعی برای پایان مذاکرات وین است. حداقل تا به امروز، این‌طور به نظر می‌رسد. به دلیل پیچیده بودن مذاکرات، نمی‌توان پیش‌بینی دقیق از زمان پایان این روند داشت.

عباس عراقچی: پس از راستی‌آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت

از سوی دیگر “عباس عراقچی” معاون وزیر خارجه ایران و مسئول هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین در توییتی در پاسخ به وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد. عراقچی در این پیام تأکید کرد که دیروز ۴ ساعت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص مذاکرات وین گفت‌وگو داشتم. جلسه سخت اما مفیدی بود.

مسئول هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین ادامه داد: اصول یکی است، آمریکا به‌عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم‌های خود را بردارد. پس از راستی‌آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. آیا آمریکا آماده است؟

این توییت عراقچی در پاسخ به اتهام‌زنی‌های دیروز وزیر خارجه آمریکا به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران بود. «آنتونی بلینکن» مدعی شده بود که به‌خاطر فعالیت‌های منطقه‌ای، دستیابی به توافق در زمینه هسته‌ای ضروری است و گفت بود که می‌دانیم چه تحریم‌هایی با برجام ناسازگارند و باید برداشته شوند. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفته بود: نخستین کاری که باید انجام دهیم بازگرداندن مشکل هسته‌ای به درون جعبه است و به همین علت اگر ایران به تعهدات برجامی پایبند شود ما هم همین کار را می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه: نهایتاً تصمیم‌گیری در مورد تمدید توافق با آژانس امروز انجام می‌شود

همچنین سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ایرانی و خارجی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با مباحث صورت‌گرفته در مورد احتمال تمدید توافق بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آخرین اخبار دراین‌ارتباط گفت: ضروری است که در این مورد دو نکته گفته شود اول اینکه در شورای‌عالی امنیت ملی در خصوص موضوع تمدید این توافق گفت‌وگوها صورت‌گرفته است و این موضوع در پروسه بررسی‌های نهایی قرار دارد و در اولین فرصتی که این پروسه نهایی شود دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی در ارتباط با آن اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مورد این توافق توجه به این نکته ضروری است که این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد و این یک تصمیم بین ایران و آژانس است که دوربین‌ها فیلم‌برداری‌ها را در چارچوب پروتکل الحاقی انجام دهند ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود و اگر این توافق تمدید نیز شود بعدازاین هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده نمی‌شود. اگر در پایان گفت‌وگوهای وین ما به نتیجه مشخصی برسیم فیلم‌های ضبط شده می‌تواند در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد و باید تا آن روز صبر کنیم.

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان سخنان خود دراین‌رابطه گفت: فکر می‌کنم که نهایتاً تصمیم‌گیری در مورد تمدید توافق با آژانس امروز انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از نشست هفتگی خود با رسانه‌ها در ارتباط با مذاکرات وین تأکید کرد: در خصوص گفت‌وگوهای فنی وین پیشرفت‌های قابل‌توجهی صورت‌گرفته و هنوز فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است و آنچه هم باقی‌مانده بر اساس دستورالعمل‌های اعلامی به وزارت خارجه، باید مورد دقت و پیگیری قرار بگیرد.

تعویق نشست خبری رافائل گروسی درباره ایران

همچنین قرار بود بعدازظهر روز یکشنبه «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نشست خبری با محور تحولات مربوط به کار نظارت و راستی‌آزمایی این آژانس در جمهوری اسلامی ایران برگزار کند که بنا به اعلام لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال این نشست خبری به امروز دوشنبه موکول شد.

این در حالی است که گروسی در حال مذاکره با ایران برای تمدید موافقت‌نامه پادمانی است که می‌تواند بر روند مذاکرات جهت احیای توافق هسته ایران تأثیر مثبت بگذارد.