رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ در شرایطی صورت گرفته است که ایران در اسفندماه ۱۳۹۸ به طور کامل در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای FATF قرار گرفت.

 

ایران هنوز درگیر پیوستن یا نپیوستن به FATF  است و به نظر می‌رسد طرح ایجاد FATF  منطقه‌ای از سوی یک نماینده مجلس برای کمک به عدم پذیرش FATF است و درصدد هستند تا دولت سیزدهم فارغ از باید‌و نبایدهای FATF  به فعالیت خودش ادامه دهد.

ارائه آمارهای اثبات نشده یکی از این راهکارهاست به‌عنوان نمونه یک سایت اصولگرا در گزارشی با تیتر «مسأله‌تراشی حامیان FATF برای دولت سیزدهم»  مدعی می‌شود: « تاکید فراوان جریان‌های سیاسی بر روی تأثیر برجام و FATF بر روی اقتصاد کشور تا جایی پیش ‌رفته است که جریان‌های مذکور حل معضلات اقتصادی کشور از جمله کسری بودجه، تورم، کاهش قدرت خرید خانوارها و … را بدون FATF و برجام ناممکن می‌دانند.

رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۹ در شرایطی صورت گرفته است که ایران در اسفندماه ۱۳۹۸ به طور کامل در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای FATF قرار گرفت و همچنین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در تابستان ۱۳۹۹ اعلام کرد که آمریکا تحریم جدیدی برای اعمال علیه اقتصاد ایران ندارد.» نباید فراموش کرد در دولت قبل، رئیس‌جمهور و وزرا تنها موافقان پیوستن ایران به FATF و خروج از لیست سیاه بودند اما حالا جمع مخالفان FATF در دولت هم جمع است.

محسن رضایی از مخالفان سرسخت پیوستن به FATF است  و چندی قبل گفته بود: «دولت تاکنون تضمین نداده‌ که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنین تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آنها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟» باید منتظر ماند تا مجمع بالاخره به پرونده FATF رجوع و درباره آن تصمیم‌گیری کند.