به علت استراتژیک بودن واکسن این بدعهدی‌ها قابل پیش‌بینی بود، باوجود آنکه ۵۰۰ هزار دوز از هند واکسن خریداری کردیم اما بیشتر از ۱۲۵ هزار دوز به ما تحویل ندادند. در هر حال زمزمه‌هایی مبنی بر رایزنی برای واردات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک روسی می‌شنویم تا بتوانند تأخیر در دوز دوم واکسیناسیون را جبران کنند.

 

در هفته‌های اخیر بحث توقف واکسیناسیون گروه‌های هدف مطرح شد اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تکذیب توقف روند تزریق واکسن به گروه‌های پرخطر، اعلام کرد که واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است و تا اطمینان از رسیدن محموله بعدی، گروه‌های پرخطر را واکسینه خواهیم کرد. به گفته دکتر علیرضا رئیسی قرار بود محموله‌ای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود و واکسیناسیون سرعت خوبی داشت، اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد و تصمیم گرفتیم به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تکمیل کنیم و این گروه‌های سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند.
این اقدامات دولت در حالی انجام می‌شود که مسئولان دولت همچنان پیگیر خرید واکسن از کشورهای خارجی هستند و در این خصوص طی چند ماه گذشته اقدامات مهمی صورت گرفته است اما با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های دولتی و حتی بخش خصوصی برای واردات واکسن به ایران همچنان این مسأله با موانع و مشکلات بیرونی مواجه است به‌طوری که می‌توان گفت از دلایل اصلی توقف ورود واکسن به کشور تحریم و تأثیر آن بر معاملات مالی و اقدام انتقال پول بود تا جایی که به گفته حسن روحانی رئیس جمهوری اگر شرایط تحریمی و اقدامات ضدبشری امریکا نبود، بی‌تردید امروز در تأمین واکسن با این نوع مشکلات روبه‌رو نبودیم و می‌توانستیم جزو کشورهای مقدم در این حوزه باشیم. از طرفی وزارت بهداشت نیز در‌خصوص واردات واکسن کرونا با کشورهای مختلفی اعم از هند، روسیه، چین و کره جنوبی برنامه‌ریزی داشته است و بر‌اساس آخرین گزارش‌های این وزارتخانه تا روز ۲۱ خرداد ماه سال‌جاری در مجموع، پنج میلیون و ۶۱ هزار و ۲۰ دوز واکسن کرونا تزریق شده است. گرچه به دلیل توقف ورود واکسن وقفه کوتاهی در تزریق دوز دوم به وجود آمد ولی اجرای طرح واکسیناسیون گروه‌های هدف همچنان ادامه دارد. البته ناگفته نماند از نیمه بهمن سال گذشته تا به امروز ۱۶ مرحله واکسن از کشور‌های مختلف از جمله روسیه، چین، کره و هند وارد ایران شده که مجموع آن به پنج میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۰۰ دوز می‌رسد. همچنین بنابر اعلام معاون فنی گمرک روز پنجشنبه گذشته نهمین محموله واکسن روسی اسپوتنیک‌وی در حجم ۱۰۰ هزار دوز وارد ایران شد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم چند روز پیش در حاشیه جلسه قرارگاه ستاد ملی کرونا با اشاره به گزارش ارائه شده وزارت بهداشت درباره واکسن گفت : طبق برنامه‌ریزی انجام شده مقرر شده بود واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال تا یک ماه آینده تمام شود که با پیگیری‌های انجام شده متأسفانه واردات واکسن‌های وارداتی دچار کندی‌هایی شده است.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت پیگیر این موضوع است و با وارد شدن واکسن‌ها همه چیز طبق برنامه‌ریزی از قبل طراحی شده جلو می‌رود.
وزیر کشور گفت: در کنار واکسن‌های وارداتی قرار شد وزارت بهداشت گزارش نهایی تأییدیه واکسن داخلی را ارائه دهد که اگر گزارش نهایی تأیید گردد از روزهای بعد از آن، واکسیناسیون به صورت عمومی شروع می‌شود و امید ما به تولید داخل است که خوشبختانه ظرفیت‌سازی بسیار خوبی شده است و می‌توانیم ظرف چند روز گروه‌های پرخطر بویژه افراد بالای ۶۰ سال را واکسینه کنیم.
رحمانی فضلی گفت: اگر با کمک وزارت بهداشت در این کار موفق شویم بیش از ۷۵ درصد از فوتی‌های ما که در این مقطع سنی است حتماً کاهش می‌یابد و در کنار آن همه مردم باید همچنان از خود و دیگران مراقبت کنند.

دلایل نابسامانی واردات واکسن
گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که بخشی از این نابسامانی‌ها به دلیل بدقولی شرکت‌های تولید واکسن سینوفارم و اسپوتنیک است. قرار بود سینوفارم ۳ میلیون دوز واکسن به ایران تحویل دهد اما این کار را نکرد. در حالی که معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت ساعت به ساعت پیگیر این مسأله هستند. این مشکل متوجه دولت و وزارت بهداشت نیست، چون همه کشورهای دنیا با چنین مشکلی مواجه شده‌اند. ظرفیت پایین تولید واکسن اسپوتنیک روسی باعث شده حتی کشورهایی که ۲۰ میلیون دوز اسپوتنیک پیش خرید کرده‌اند در بلاتکلیفی بمانند،از طرفی چین – در وهله اول- نیازهای داخلی‌اش را تأمین می‌کند، همین چند روز پیش ۱۹ میلیون واکسن به جمعیتش تزریق کرد، بجز چین و روسیه که منابع اصلی تأمین واکسن ایران هستند همچنین صندوق کوواکس نیز به دلیل بدقولی شرکت‌های تولید کننده نمی‌تواند واکسن کشورهای عضو را تأمین کند.
مشکل تأمین دوز دوم واکسن کرونا مطابق اعلام این عضو کمیته علمی کووید۱۹ قابل پیش‌بینی بود. «به علت استراتژیک بودن واکسن این بدعهدی‌ها قابل پیش‌بینی بود، باوجود آنکه ۵۰۰ هزار دوز از هند واکسن خریداری کردیم اما بیشتر از ۱۲۵ هزار دوز به ما تحویل ندادند. در هر حال زمزمه‌هایی مبنی بر رایزنی برای واردات واکسن‌های سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک روسی می‌شنویم تا بتوانند تأخیر در دوز دوم واکسیناسیون را جبران کنند.»

 

منبع: ایران