اختصاصی؛

در واکنش به اصلاحات اقتصادی و سیاسی انجام شده در دوران ریاست‌جمهوری سابق روسیه «بوریس یلتسین»، روسیه در سال ۱۹۹۷ به این گروه پیوست و گروه هفت را به گروه هشت تبدیل کرد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از نیوزویک، اقتصادهای بزرگ گروه هفت ۷ آخر این هفته در کوه‌های آلپ باواریا تشکیل جلسه دادند، اما یک غیبت قابل‌توجه در این جلسه وجود دارد: روسیه چندین سالی است که دیگر عضو این اتحادیه قدرتمند نبوده است.
گروه هفت “G7” عبارت‌اند از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده، این اقتصادها بر تجارت جهانی تسلط دارند و روسیه تا سال ۲۰۱۴ عضو گروه هشت “G8” بود اما در واکنش به الحاق کریمه، از این گروه اخراج شد.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که قصد دارد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را به نشستی که قرار است در ۱۰ تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۰ در کمپ دیوید در ایالات متحده برگزار می‌شود، دعوت کند، همین موضوع خشم بریتانیا و کانادا را برانگیخت و آنها اعلام کردند از پذیرش مجدد مسکو حمایت نمی‌کنند. اما این اجلاس به دلیل همه‌گیری کووید -۱۹ لغو شد.
گروه هفت خود را متعهد به دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون و همچنین رفاه و توسعه پایدار می‌داند.
«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در یک کنفرانس خبری گفت که بی‌احترامی مستمر روسیه به قواعد و هنجارهای بین‌المللی دلیل خارج ماندن روسیه از این گروه است.
سخنگوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که بریتانیا هرگونه پیشنهادی برای پیوستن مجدد روسیه به این گروه را وتو خواهد کرد.
اجلاس امسال در آلمان و از ۲۶ تا ۲۸ ژوئن در کاخ الماو که هتلی پنج‌ستاره در مرز اتریش، در حدود ۶۲ مایلی جنوب مونیخ و در کوه‌های آلپ است، برگزار می‌شود. آخرین اجلاس گروه هفت در سال ۲۰۱۵ برگزار شده بود.
در واکنش به اصلاحات اقتصادی و سیاسی انجام شده در دوران ریاست‌جمهوری سابق روسیه «بوریس یلتسین»، روسیه در سال ۱۹۹۷ به این گروه پیوست و گروه هفت را به گروه هشت تبدیل کرد.
روسیه میزبان سی و دومین نشست سران گروه هشت در کاخ کنستانتین در سن‌پترزبورگ در ژوئیه ۲۰۰۶ بود.
همچنین درخواست‌هایی مبنی بر محرومیت روسیه از اقتصادهای گروه ۲۰، گروهی متشکل از کشورهای ثروتمند و درحال‌توسعه، از جمله از سوی «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، وجود داشته است. اقتصادهای گروه ۲۰ در تلاش برای متحد کردن اعضای خود بر سر واکنش به جنگ اوکراین هستند و برخی کشورها از جمله ایالات متحده تهدید کرده‌اند که برخی از جلسات را تحریم خواهند کرد.
«جوکو ویدودو»، رئیس‌جمهور اندونزی و رئیس گروه ۲۰، در روزهای پس از اجلاس سران گروه هفت با رهبران روسیه و اوکراین دیدار خواهد کرد تا صلح را ترویج کنند و تلاش کند تا بار بحران جهانی غذا، به‌ویژه برای کشورهای کم‌درآمد را کاهش دهند.
«رتنو مرسودی»، وزیر امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه گفت که ویدودو پس از شرکت در اجلاس گروه هفت در الماو به پایتخت‌های اوکراین و روسیه سفر خواهد کرد.
در ماه آوریل، رئیس‌جمهور اندونزی از پوتین و «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین برای شرکت در نشست گروه ۲۰ در جزیره تفریحی بالی در ماه نوامبر دعوت کرده بود.

ترجمه: گلناز سادات غفاری