استخراج یک بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

 

پرده اول) تحریم ها و نیاز به ارزآوری

تیرماه ۹۸، آذری جهرمی: برق ایران برای کسانی که به دنبال استخراج رمز ارز هستند بسیار جذاب است این در شرایطی است که برای تولید برق باید حجم زیادی از آب پشت سدها که حق مردم و کشاورزان است را مصرف کنیم.

اگر عده ای بخواهند از این برق بدون ضابطه استفاده کنند و با نرخ مصرف خانگی استخراج رمز ارز کنند و پول کلانی را هم به جیب بزنند مطلوب نیست اما این واقعیت را هم نباید نادیده گرفت که بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمز ارز به نوعی صادرات برق به صورت مجازی محسوب می شود که در شرایط تحریم واقعا روش مناسبی برای صادرات و درآمد ارزی است.

لذا نیاز است که مزرعه های ویژه ای در نزدیکی نیروگاه ها برای این کار در نظر گرفته شود…

آذری جهرمی تصریح کرد: دولت چین برنامه ای برای حضور در عرصه استخراج رمز ارز در ایران ندارد اما در هر صورت بخش خصوصی و مردم چین ممکن است در این حوزه فعال بوده باشند.

پرده دوم) صدور مجوز در مجاورت نیروگاه ها

چند ماه بعد، آذری جهرمی: تدوین مقررات در دولت در حال انجام است و قرار است که مکان هایی را در کشور در نزدیکی نیروگاه ها برای این کار در نظر بگیریم.

علی‌رغم تلاش های دولت، تدوین قانون، مقداری طول کشیده است. در این مدت واردات این نوع تجهیزات در گمرک ممنوع بوده است ولی اکنون می دانیم که حجم زیادی از این دستگاه ها وارد کشور شده است و خیلی از این تجهیزات هم در مراکز دولتی و غیر دولتی استفاده شده است حتی مورد داشتیم که بدون اطلاع مدیران در مراکز مخابراتی هم این تجهیزات نصب شده است.

پرده سوم) ارتباط آب و رمزارز

تامین برق مراکز استخراج رمز ارز به یکی از چهار روش امکان‌پذیر است. در این بین اصلی ترین روش از طریق« نیروگاه‌های تجدیدپذیر» و بخصوص نیروگاههای برق آبی است!( بخشی از افزایش مصرف آب در یک‌سال اخیر از اینجا ناشی گردید. هدر رفت منابع گسترده آب برای تولید برق ماینرها)

بر این اساس در روش تأمین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مراکز ‌استخراج ‌رمز ارز با هر میزان قدرت ‌می‌توانند ‌برق ‌مورد ‌نیاز خود ‌را ‌از محل تولید مولدهای تجدیدپذیر تامین کنند. در این حالت، تخصیص تمام انرژی تولیدی نیروگاه تجدید پذیر برای استخراج رمز ارز بلامانع است.

در همان زمان سازمان آب و فاضلاب اعلام کرد: تأمین آب آشامیدنی ۴۶۷ شهر وابسته به منابع آب سدها است. مصرف آب خارج از ضابطه در نیروگاهای آبی برای تولید برق، می تواند به کمبود آب در فصل تابستان منجر گردد.

فروردین امسال رضااردکانیان وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو امسال برنامه‌ای برای استخراج کنندگان رمز ارزها تدوین کرده‌ایم که گشایش خوبی در کار این بخش خواهد بود.

پرده چهارم) همیشه پای چین در میان است

بنابر گزارش‌هایی که اواخر سال گذشته منتشر شد چینی‌ها بزرگ ‌ترین مزارع استخراج رمز ارز را در اختیار دارند. سایت بیت‌کوین در گزارشی مفصل به این مسئله پرداخت. این گزارش نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ ترین مزارع استخراج رمز ارز در اختیار شرکت چینی لوبین است که از مدت‌ها پیش در ایران فعال شده است.

سایت بیت‌کوین همچنین در اواسط سال ۹۸ از مهاجرت گسترده ماینرهای چینی به ایران به‌علت تعرفه پایین برق خبر داد.

لیو پینگ بنیانگذار لوبین در این مورد می‌گوید: «ما کانال‌های ترخیص گمرکی خود را داریم، زیرا تجربه تأسیس شرکت‌های لجستیک را داریم. همچنین ما منابع محلی خوبی در ایران داریم و روابط خوبی با وزارت نیرو و وزارت امور خارجه در ایران برقرار کرده‌ایم.

پرده پنجم) نظامی‌ها با چین همراه شدند

زمستان ۹۹ وب‌سایت زیتون از «رد پای نظامی‌ها» در «افزایش مصرف برق» و «استخراج بیت‌کوین» خبر داد و نوشت اکثر «۱۸۰ هزار دستگاه ماینر» موجود ثبت‌شده در ایران «در اختیار شرکت‌ها و نهادهای وابسته به ارگان خاص» است».

صحبت‌های متولی‌زاده تاییدی بر این موضوع بود.

خرداد امسال مدیر عامل توانیر گفت: همکارانمان که برای جمع آوری مراکز استخراج رمزارزها رفتند، تیراندازی شد از دستگاه های امنیتی و قضایی کمک خواستیم.

پرده آخر) وقتی بحران بالا می گیرد

توانیر: استخراج یک بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است.

توانیر: نیروگاه‌ها در حالت اضطرار هستند. براساس روایت مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق، در حال حاضر نیروگاه‌های کشور توان تولید ۵۴ هزار مگاوات برق را دارند؛ در حالی که نیاز مصرف رکورد بالایی را ثبت کرد و به بیش از ۶۶ هزار مگاوات رسیده که نسبت به اوج بار سال گذشته ۸ هزار مگاوات بیشتر است.

در همین حال دادستان دیوان محاسبات کشور چند روز پیش اظهار داشت: یک ‎مزرعه ماینر در شهر ری کشف شده که از زیر زمین یک کابل ضخیم مستقیماً از نیروگاه منتظرقائم به آنجا وصل و اخیراً متوجه شده‌اند کل نیروگاه برای این مزرعه کار می‌کرده است!

در تیرماه ۱۴۰۰ آذری جهرمی که خود دو سال قبل ابتدا هشدار و سپس درخواست صدور مجوز استخراج رمزارزها را داده بود گفت: ‏طبق گزارش‌ها، مصرف مزارع رمزارز در کشور حدود ۲ هزار مگاوات بوده است. ‏با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های مشترکین برق، در همکاری با وزارت نیرو، ۱۳ هزار مزرعه کوچک و بزرگ استخراج رمز ارز شناسایی شد. با ۳۰۰ مزرعه عمده توسط مراجع امنیتی برخورد شده که مجموع مصرف آنها ۵۸۰ مگاوات بوده است. ”

نتیجه گیری:

اینکه کمبود برق و آب به یکباره امسال به بحران اول کشور تبدیل شد و هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زیادی را به کشور وارد کرد قطعا عاملی خارج از وضعیت اقلیمی یا افزایش میزان مصرف داشته است. مطابق معمول در هر بحران ردپای باندهای ثروت و قدرت هویداست و این بار استخراج کنندگان قدرتمند و غیرپاسخگوی رمزارز با گردش مالی چند میلیارد دلاری و بهانه ارزآوری به ایجاد و گسترش چنین بحرانی دامن زدند. بهانه تحریم از طرف حاکمیت، بی‌تدبیری اصلی از ناحیه دولت اعتدال و مصرف بی‌رویه برق و آب توسط نهادهای قدرتمند استخراج رمزارز عاملین اصلی رخدادهای کنونی است.

 

منبع: کانال سه نقطه