عدم‌ثبـت‌نام رئیـس پلیـس سـابـق تهـــران در لـیســـت تایید‌صلاحیت‌شده‌های شورای شهر شوک بزرگی به بخشی از اصولگرایان وارد کرد که حامی طیف «وحدت» بودند و شاید سبب خوشحالی ائتلافی‌ها شد.

 

«‌به زودی در نامه‌ای سرگشاده به آقای قالیباف، ناگفته‌هایی را پیرامون انتخابات شورای شهر گوشزد خواهم کرد.» همین توئیت مرتضی طلایی برای نمایش میزان نارضایتی او از ردصلاحیتش در انتخابات شورای شهر کافی بود؛ عصبانیتی که عمر کمتر از ۲۴ ساعت داشت، چون روز پنجشنبه برخی سایت‌ها خبر از تایید‌صلاحیت او دادند! برای همه این سوال ایجاد شده که چه اتفاقی در ۲۴ ساعت رخ داده که تصمیم بررسی‌کنندگان صلاحیت‌ها تغییر و رای به صلاحیت طلایی داده‌اند و همچنین آیا تهدید طلایی در تایید‌صلاحیت او موثر بوده یا نه. مهمترین سوال هم این است که چرا تایید‌صلاحیت این‌چنینی شامل‌حال اصلاح‌طلبان نشده است! البته نباید فراموش شود مرتضی طلایی در انتخابات شورای شهر پنجم نیز ردصلاحیت شده بود که پس از اعتراض، صلاحیت او مورد تایید قرار گرفت؛ اما موفق به کسب آرای لازم جهت ورود به شورای شهر پایتخت نشد. همچنین صلاحیت مرتضی طلایی، در نهمین دوره انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان احراز نشده بود که پس از اعتراض صلاحیتش تایید شد.
 ۲۴ ساعت تا ۲۱ نفره شدن!
اختلافات در جریان اصولگرا در خصوص موضوع انتخابات شورای شهر پررنگ شده و تا امروز دو لیست وحدت و ائتلاف به ارائه دو فهرست جداگانه پرداخته‌اند. ۱۹ خرداد لیست وحدت منتشر و تصریح شد: «‌با توجه به عدم‌تأیید صلاحیت مرتضی طلایی از سوی هیأت نظارت در این دوره از انتخابات، به‌احتمال زیاد سرلیست کاندیداهای شورای وحدت از بین ابوالفضل قناعتی و مسعود زریبافان انتخاب خواهد شد.» لیست ارائه شده شامل ۲۰ نام بود؛ یعنی پیش‌بینی کرده بودند که طلایی تایید‌صلاحیت می‌شود. ۲۰ خرداد همان لیست منتشر شد؛ اما این بار با سرلیستی مرتضی طلایی!
 از تهدید تا توطئه
عدم‌ثبـت‌نام رئیـس پلیـس سـابـق تهـــران در لـیســـت تایید‌صلاحیت‌شده‌های شورای شهر شوک بزرگی به بخشی از اصولگرایان وارد کرد که حامی طیف «وحدت» بودند و شاید سبب خوشحالی ائتلافی‌ها شد. واکنش‌های طلایی به عدم‌احراز‌صلاحیتش قابل‌تامل بود. ۱۸ خرداد بود که او فهمید ردصلاحیت‌شده؛ بنابراین به وزیر کشور نامه نوشت. مرتضی طلایی در این نامه با اعلام اینکه «پس از تایید‌صلاحیت اولیه در هیات نظارت تهران» در اقدامی که آن را فراقانونی و عجیب خوانده، نام خود و برخی نامزدهای تایید‌صلاحیت‌شده در لیست نهایی از سوی هیات نظارت مرکزی انتخابات شوراهای شهر و روستا حذف شده، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی وزیر شده است. ۲۰ خرداد ردصلاحیت او مسجل شد و در این مقطع گفت: «در مجلس اصلاح‌طلب تایید شدم، در این مجلس رد!» بار دیگر گفت: «‌بنده مشکوک هستم و ظن قوی دارم یک توطئه احتمالی وجود دارد.»  عضو پیشین شورای شهر در کلاب‌هاوس گفت: بنده در هیات نظارت شهرستان و استان تایید‌صلاحیت شدم ولی در هیات مرکزی رد شدم. از منظر دیگری جایگاه هیات نظارت قانون‌گذار را بررسی کنیم. تصور بنده این است که آنجایی که هیات اجرایی کسی را بر حسب موارد قانونی ردصلاحیت می‌کند وظیفه دستگاه اجرایی است.» اما کمتر از یک روز یعنی بعداز ظهر پنجشنبه برنا نوشت: «‌طی تماس عیسی فرهادی فرماندار تهران به مرتضی طلایی کد انتخاباتی او اعلام شد».
 چرا رد و تایید شد؟
درباره چرایی رد‌و‌تایید طلایی گمانه‌هایی را می‌توان مطرح کرد. نخست اینکه تهدید افشاگری طلایی درباره شورای شهر موضوع بی‌اهمیتی برای رئیس مجلس نبود که به سادگی از کنار آن عبور کند. برخی چنین مطرح می‌کنند که برای جلوگیری از افشاگری طلایی بررسی تغییر وضعیت او از ردصلاحیت به تایید‌صلاحیت داده شده است. اما طلایی چه می‌خواست بگوید که ظاهرا با تایید‌صلاحیتش از بیان آن منصرف شده است. تعداد زیادی از اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس از سوی مجلس ردصلاحیت شده‌اند که چنین اقدامی از سوی مجلس مدعی انقلابی‌گری بعید نبوده است. در کنار این موضوع باید به اظهارات طلایی توجه داشت که به تایید‌صلاحیتش در مجلس اصلاح‌طلب اشاره کرده بود. آیا پروژه‌ای برای ردصلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب در مجلس اصولگرا اجرا شده که طلایی درصدد بیان آن بوده است؟ گمانه دیگر را می‌توان اعمال نفوذ کاندیداهای جریان ائتلاف در بررسی صلاحیت‌ها دانست. ظاهرا دو طیف وحدت و ائتلاف مشکلات جدی داشته و نتوانسته‌اند برای ارائه لیست مشترک به تفاهم برسند، بنابراین تبدیل به رقیب یکدیگر شده‌اند که اتفاق خوبی برای هر دو گروه نیست و تنها راه ائتلافی‌ها برای کاهش قدرت وحدتی‌ها ضربه به سرلیست این جریان یعنی مرتضی طلایی بوده که با تهدید رئیس پلیس سابق تهران منتفی شده است. با توجه به سوابق ردصلاحیت و سپس تایید‌صلاحیتی که طلایی دارد، بعید است او از این اتفاق نگران شده باشد، چرا که شاید پیش‌بینی تایید را مانند دو انتخابات قبلی، که رد و بعد تایید شده بود، داشت.
 اصلاح‌طلبان کوتاه نیامدند
۱۹ خرداد علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «‌از ۲۱ عضو شورای شهر تهران ۱۲ نفر در ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند که در نهایت صلاحیت ۶ نفر از جمله محمد علیخانی، افشین حبیب‌زاده، مجید فراهانی، محمد سالاری، الهام فخاری و بنده تأیید شده است.» حتی برخی از گزینه‌های‌شان که تاییدصلاحیت شده بودند، رد شدند. رد‌صلاحیت اصلاح‌طلبان مختص تهران نبود و در سایر شهرها هم رخ داد. به عنوان نمونه ایلنا به نقل از سخنگوی شورای شهر شیراز نوشت: «‌در شرایط فعلی حدود ۹۹ درصد اعضای اصلاح‌طلب، که برای انتخابات شورای شهر شیراز نام‌نویسی کرده بودند، رد‌صلاحیت شدند». دلیل ردصلاحیت بسیاری از اصلاح‌طلبان سرشناس و اعضای سابق شورای شهر چیست؟ اصلاح‌طلبان به اعتراف طلایی زمانی که در قدرت بودند به تایید اصولگرایان پرداختند اما اصولگرایان نشان دادند اهل تعامل و نه گفتن به دست‌های پشت‌پرده نیستند. با این حال ردصلاحیت‌ها نتوانسته موجب انفعال اصلاح‌طلبان شود و لیست انتخاباتی آنها به‌زودی منتشر می‌شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!
منبع: آرمان ملی