شریف زاده به امتداد گفت: ما منتظر نظریه رسمی پزشکی قانونی هستیم تا با مشخص شدن علت فوت، اقدامات بعدی حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار دهیم.

 

ساسان نیک‌نفس از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در قرنطینه زندان تهران بزرگ که مسئله عدم تحمل کیفر او به دلیل ابتلا به چند بیماری، بارها از طریق وکیل و خانواده به اطلاع مسئولین رسیده بود، سرانجام با عدم موافقت با آزادی در همین زندان جان خود را از دست داد.

در همین رابطه، علی شریف‌زاده، وکیل این زندانی در گفتگویی با امتداد، ضمن اعلام این خبر، عنوان داشت: ساسان نیک نفس، پیرو محکومیت با عناوین اتهامی اجتماع و تبانی (۵سال)، تبلیغ علیه نظام(یکسال) و توهین به رهبری(دوسال)، مجموعا ۸سال سال داشت که طبق قانون مجازات، تنها مجازات اشد که ۵ سال حبس بود، باید برای او به اجرا درمی‌آمد.

موکل بنده تقریبا از حدود یکسال گذشته در زندان و بازداشت به سر می‌برد. از همان روز بازداشت نیز ما درخواست اعمال ماده ۵۰۲ کردیم تا از آن جا که ایشان به بیماری‌های کبدی، دیابت، اعصاب و روان مبتلا بوده و سابقه خودکشی نیز داشته است در بحث عدم تحمل کیفر، بررسی لازم صورت بگیرد.

این مستندات به پزشکی قانونی ارسال شد و پس از بررسی، اعلام کردند که با عدم تحمل حبس موکلم، موافقت نشده و تنها، می‌تواند تحت نظارت درمانی و دارویی، دوران محکومیت خود را بگذارند.

بر همین اساس، ما هم اعلام کردیم که تحمل حبس نیک نفس تحت نظارت دارویی و درمانی، عملا امکان‌پذیر نیست. چرا که درمان این بیماری‌ها، نیازمند رژیم غذایی مخصوص بوده و رعایت این رژیم در فضای زندان، عملا ممکن نخواهد بود.

مادر موکلم بارها رفت و آمده کرده و به دفعات به محمدی، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و امنیتی التماس کرد که در این تصمیم تجدیدنظر صورت بگیرد که افاقه نکرد. پس از این مرحله، ما اقدامات قانونی را پیگیری کرده و حتی موافقت آزادی موکل با پابند زندان را اخذ کردیم که به واسطه بیماری، بتواند با پابند، روند درمان خود را در خارج از زندان، پیگیری کند.

متاسفانه محمدی به ما گفت که القاصی مهر، دادستان با این مسئله نیز مخالفت کرده و گفته که تا زندانیان امنیتی، یک سوم حبس خود را نگذرانند، نباید آزادی با پابند شامل حال‌شان شود.

بعد از این باز هم ما تقاضا کردیم که پرونده درمانی موکلم به کمیسیون پزشکی قانونی ارسال شود که با وقفه‌ای بالاخره در حدود یک ماه پیش به این کمیسیون ارجاع شد. در نهایت، پرونده در مرحله بررسی در کمیسیون بود که مطلع شدیم که ایشان فوت شده است.

به شخصه تا این لحظه از علت دقیق و رسمی فوت اطلاع ندارم اما، آنگونه که اطلاع یافتیم، ظاهرا ساسان در تیپ شش به یکباره با خونریزی شدید از دهان و بینی مواجه و نقش بر زمین شده است. بلافاصله هم به بهداری زندان منتقل شده و تا این لحظه ما اطلاعی نداریم که علت فوت چه بوده است.

با این همه، ما منتظر نظریه رسمی پزشکی قانونی هستیم تا با مشخص شدن علت فوت، اقدامات بعدی حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار دهیم.

موکل من با گروهی به نام بابک خرمدین در شعبه ۱۵ محاکمه شده بود که به همراه ده نفر دیگر از متهمان، مجموعا به ۱۰۳ سال حبس محکوم شدند.

 

منبع: امتداد