اختصاصی؛

درحالی‌که هزاران نفر ده‌ها هزار کیلومتر آن‌سوی دنیا در بیت‌المقدس عزادار شیرین ابو عاقله هستند، لوئیز گفت: تنها عدالت این نوع پیام را ارسال خواهد کرد.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، «یسینا مولیندو»، ده روز قبل از آنکه در خارج از یک فروشگاه در مکزیک ترور شود، متوجه اینکه دو نفر مشکوک با موتورسیکلت او را تعقیب می‌کنند، شده بود.
یکی از آنها به این خبرنگار که مدیر خبرگزاری آنلاین «ال وراز» El Veraz بود، هشدار داده بود که ما می‌دانیم کجا زندگی می‌کنی، فاحشه.
مولیندو، ۴۵ساله، بیش از یک سال تلاش می‌کرد از تهدیدهایی که برای خاموش‌کردن گزارش‌هایی که در مورد جنایت در شهر ساحلی «کوسولاکوکو» مکزیک منتشر کرده بود، رهایی یابد. او بارها برای فرار از ارعاب، شماره‌تلفن خود را تغییر داد. زمانی که بستگان در مورد امنیت او پرسیدند، مولیندو مصمم جواب داد: فکر نمی‌کنم اتفاقی برایم بیفتد.
اما در حدود ساعت ۱٫۱۵ بعدازظهر دوشنبه گذشته این اتفاق افتاد. هنگامی که این خبرنگار با یک همکار تازه‌کار خود از فروشگاه خارج شد قاتلان هجوم آوردند و ۱۶ گلوله شلیک کردند که به زندگی هر دو زن پایان داد.
«رامیرو مولیندو»، برادرش که او خود خبرنگار است، گفت: یسینا به هیچ‌کس چیزی بدهکار نبود. ما نمی‌دانیم با چه کسی روبرو هستیم.
مولیندو و «شیلا یوهانا گارسیا» اولین نفرات از چهار خبرنگار زن بودند که هفته گذشته در حین انجام‌وظیفه جان خود را از دست دادند. حمله‌ای بی‌رحمانه که جهان را شوکه کرده است.
دو روز بعد، «شیرین ابو عاقله»، خبرنگار فلسطینی الجزیره، گزارشگر کهنه‌کار درگیری‌های رژیم صهیونیستی و فلسطین، درحالی‌که حمله پیش‌بینی‌شده ارتش این رژیم به کرانه باختری اشغالی را پوشش می‌داد، مورد هدف گلوله قرار گرفت.
روز بعد، یک خبرنگار ۲۹ساله شیلیایی به نام «فرانسیسکا سندووال»، هنگام پوشش خبری تظاهرات اول ماه مه، بر اثر اصابت گلوله به سرش جان خود را از دست داد.
«گابریل کاردوزو»، عکاس Señal 3 de La Victoria، کانالی که سندووال در آن کارکرده بود، به یاد آورد: فرانسیکا فوق‌العاده‌ترین مادر و دختر بود. او یکی از آن افرادی بود که همیشه مراقب شما بود … چگونه می‌توانید درد خود را ازدست‌دادن کسی که این‌همه وقت با او گذرانده‌اید ابراز کنید؟
مرگ تعداد زیادی از خبرنگاران در چنین فاصله زمانی کوتاهی باعث اعتراض جامعه بین‌المللی و تحقیق در اتاق‌های خبری از مکزیکوسیتی تا دوحه شده است.
«شذا حنایشه»، خبرنگار فلسطینی که در کنار خبرنگار مرحوم الجزیره هنگامی که تلاش برای مستندسازی عملیات رژیم صهیونیستی در جنین می‌کرد و به ضرب گلوله کشته شد، ایستاده بود، گفت: با تمام وجود می‌خواستیم کارمان را انجام دهیم.
این خبرنگار ۲۶ساله که در ویدئو مورد اصابت قرارگرفتن العاقله یخ‌زده در کنار جسد همکارش ایستاده است، افزود: این تا آخر عمر با من خواهد ماند. نیازی به هدف قراردادن ما نیست.
«رابرت ماهونی»، مدیر اجرایی کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، گفت که هر یک از تیراندازی‌ها خاص بوده و در شرایط متفاوتی رخ‌داده است. اما یک موضوع مشترک در اینجا وجود دارد و آن این است که در سال ۲۰۲۲ ما شاهد افزایش تعداد خبرنگاران کشته شده، بوده‌ایم.
ماهونی افزود: بسیار دشوار است که ارتباط مستقیمی بین هر یک از این قتل‌ها پیدا کنیم، تنها می‌توانیم بگوییم خبرنگاری مستقل خطرناک‌تر شده است.
بخشی از افزایش ریختن خون خبرنگاران در نتیجه جنگ در اوکراین است، جایی که دست‌کم هفت خبرنگار از زمان حمله ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه کشته شده‌اند. گفته می‌شود که هزاران غیرنظامی نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند.

افزایش خیره‌کننده قتل‌ها در مکزیک، جایی که فعالان محلی می‌گویند از ژانویه تاکنون ۱۱ خبرنگار ترور شده‌اند، افزایش تعداد خبرنگاران کشته شده در سطح جهانی شده است. ماهونی درباره موج قتل‌های مرتبط با جنایات سازمان‌یافته در این کشور آمریکای لاتین گفت: این سانسور از طریق تفنگ است. مردم را می‌کشد تا پیامی ارسال شود. سرطان واقعی در خبرنگاری ایجاد می‌شود که خودسانسوری است: زمانی که روزنامه‌نگاران متوقف می‌شوند یا مجاب می‌شوند برای این است که انجام این کار بسیار خطرناک است.
بااین‌حال، فعالان می‌گویند که این قتل‌ها تنها بیانگر چشم‌اندازی غم‌انگیز برای آزادی رسانه‌ها در دنیایی استبدادی‌تر است.
در هنگ‌کنگ که تا همین اواخر عرصه خبرنگاری مستقل شناخته می‌شد، تنها چند سال پس از تحمیل یک قانون سختگیرانه امنیت ملی توسط پکن، شرایط به‌کلی تغییر کرده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مورد سرکوب کارکنان رسانه‌ای توسط دولت چین در هنگ‌کنگ هشدار داده است.
خبرنگاران روس حتی قبل از تهاجم امسال به اوکراین با سرکوب مواجه بودند. درحالی‌که خبرنگاران در کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی و حتی دموکراسی‌هایی مانند مجارستان و برزیل تحت‌فشارهای فزاینده‌ای از سوی دولت‌هایی هستند که آنها را تحریک‌کننده می‌دانند.
ماهونی گفت که گروه او همچنین نگران آزار و اذیت و ارعاب فزاینده آنلاین خبرنگاران، به‌ویژه خبرنگاران زن، در سراسر جهان است. او هشدار داد: چه در فیلیپین و چه در هند، خبرنگاران بیشتر و بیشتری به‌صورت آنلاین مورد حمله قرار می‌گیرند و این حملات آنلاین گاهی اوقات می‌تواند پیش درآمدی برای یک حمله فیزیکی باشد.
«جودی گینزبرگ»، رئیس کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران اظهار کرد: پوشش اعتراضات همان‌طور که فرانسیسکا سندووال در شیلی جان خود را از دست داد برای خبرنگاران نیز به طور فزاینده‌ای خطرناک شده است.
گینزبرگ افزود: دیگر خبرنگاران در تیراندازی متقابل کشته نمی‌شوند، آنها مورد هدف مستقیم قرار می‌گیرند. در مورد شیرین ابو عاقله، شاهدان عینی می‌گویند که نیروهای رژیم صهیونیستی به او که به‌وضوح به‌عنوان «خبرنگار» معرفی شده بود، تیراندازی کردند و این به دنبال الگوی نگران‌کننده‌ای است که نیروهای رژیم صهیونیستی خبرنگاران فلسطینی را هدف قرار می‌دهند.
اولین اشاره از خطری که مولیندو در مکزیک با آن روبرو بود، حدود ۱۸ ماه پیش آغاز شد. زمانی که به‌خاطر پوشش جرم و جنایات، تهدیدها شروع شد. به گفته برادرش او برای جلوگیری از دردسر، یک سری از گزارش‌ها را حذف کرده بود. به او هشدار داده شده بود که گزارش‌های لعنتی را بردارید وگرنه شما را نابود می‌کنیم.
هویت قاتلان مولیندو یک راز است و احتمالاً همین‌طور باقی خواهد ماند. فعالان می‌گویند که بیش از ۱۵۰ خبرنگار مکزیکی از آغاز قرن گذشته به قتل رسیده‌اند که بیش از ۹۰ درصد قاتلان معرفی نشدند و بدون مجازات باقی ماندند.
«والریو لوئیز فیلهو»، وکیل برزیلی که پدر خبرنگارش نزدیک به ۱۰ سال پیش‌هنگام ترک ایستگاه رادیویی که در آن کار می‌کرد ترور شد، گفت: اگر قرار است چیزی تغییر کند، عاملان بانفوذ چنین جنایاتی باید مسئول شناخته شوند.
ده سال پس از اینکه او جسد بی‌جان پدرش را در خودروی مورد اصابت گلوله در شهر گویانیا پیدا کرد، پنج قاتل مظنون که یکی از شخصیت‌های قدرتمند محلی نیز در میان آنها است، هنوز محکوم یا زندانی نشده‌اند.
والریو لوئیز گفت: عدالت یعنی نشان‌دادن به این مردم که چیزی که از آنها گرفته شده ارزش دارد. این بدان معناست که آنها ارزش چیزی را که نابود کردند درک کنند. در این موارد باید عدالت برقرار شود، چه در شیلی باشد، چه مکزیک یا هر جا … تا مردم بفهمند که خبرنگارانی که جانشان ربوده شده ارزشمند هستند و کارشان نیز ارزشمند است.
درحالی‌که هزاران نفر ده‌ها هزار کیلومتر آن‌سوی دنیا در بیت‌المقدس عزادار شیرین ابو عاقله هستند، لوئیز گفت: تنها عدالت این نوع پیام را ارسال خواهد کرد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری