حسن هانی زاده نوشت: امارات در طول سال‌های اخیر به دلیل پیروی از سیاست‌های بن سلمان دچار آسیب‌های جدی شده و هنوز هم تبعات آن گریبانگیر این کشور است. مشارکت در جنگ علیه مردم یمن و محاصره اقتصادی قطر دو اقدام بزرگ و اشتباه این کشور بوده که مسلما امروز از این اقدامات پشیمان […]

 

حسن هانی زاده نوشت: امارات در طول سال‌های اخیر به دلیل پیروی از سیاست‌های بن سلمان دچار آسیب‌های جدی شده و هنوز هم تبعات آن گریبانگیر این کشور است. مشارکت در جنگ علیه مردم یمن و محاصره اقتصادی قطر دو اقدام بزرگ و اشتباه این کشور بوده که مسلما امروز از این اقدامات پشیمان شده‌اند. آنها از سوی دیگر شیوه‌های تهاجمی علیه ایران را اتخاذ کرده‌اند که این نیز به ضرر آنها تمام شده است. امارات اما پا را فراتر گذاشته و حتی در مقابل ترکیه نیز ایستاده و دچار تنش با این کشور شده است.

اگر تمامی این موارد بررسی شود مشخص می‌شود علت این اقدامات پیروی از عربستان بوده است. این اقدامات علاوه بر اینکه امتیازی برای امارات در پی نداشته؛ جایگاه منطقه‌ای این کشور را نیز تضعیف کرده است. از سوی دیگر شاهدیم بن‌سلمان در ادبیات خود در قبال ایران تغییراتی ایجاد کرده و به سمت ایران تمایل پیدا کرده است.

سفر الحمیدان به دمشق و گفت‌و‌گو با بشار اسد بدون‌اطلاع امارات بوده و امارات تصور می‌کند دور زده شده است. به همین دلیل امارات به این نتیجه رسیده که باید سیاست مستقل‌تری را در قبال منطقه در دستور کار قرار دهد زیرا عربستان به شدت تحت‌فشار دولت بایدن است. امارات به دلیل همراهی با بن‌سلمان آسیب‌ سیاسی خواهد دید و به دنبال جداسازی سیاست خود از این کشور است. امارات به دنبال این است که هم رابطه خود را با عربستان مخدوش نکند و هم روابط خود را با ایران و ترکیه ترمیم کند.

مشخصا امارات تحت‌شرایط خاصی با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کرد. در گذشته دونالد ترامپ در راستای اقدامات تبلیغاتی، کشورهای عربی را مجبور کرد تا روابطی با رژیم صهیونیستی برقرار کنند. بعد از شکست دونالد ترامپ، عملا این رابطه‌ها سرد شد و سایر کشورها نیز که به دنبال ارتباط با رژیم صهیونیستی بودند از این مسیر انصراف دادند و دیگر روی این رژیم حساب باز نکردند.

نتانیاهو امروز به شدت در عرصه بین‌المللی و در داخل سرزمین‌های اشغالی جایگاه متزلزلی دارد. نگاه بایدن به نتانیاهو منفی است و به همین علت امارات روابط خود را با رژیم صهیونیستی در یک حد محدود نگه داشته و به دنبال ترمیم روابط با ایران است. به این علت که حزب نتانیاهو در اسرائیل نیز ضعیف‌تر شده و چه‌بسا نتانیاهو به‌زودی از چرخه قدرت خارج شود. دولت بایدن اختلاف زیادی با نتانیاهو دارد و این امر سبب شده این احتمالات پر‌رنگ‌تر شود. تمامی این اتفاقات دست به دست هم داده تا امارات تمایل یابد به سمت ایران گرایش پیدا کند.

سفر هیات امنیتی عربستان به سوریه برای پذیرش جایگاه حاکمیت بشار اسد است. یک ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در سوریه برگزار خواهد شد و احتمال اینکه بشار اسد برنده انتخابات شود، زیاد است و در همین راستا عربستان به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند موقعیت سوریه را به نفع خود تغییر دهد و به همین علت باید با بشار اسد کنار آید.

امارات نیز به این نتیجه رسیده که با وجود صرف هزینه‌های زیاد در سوریه اما نتوانسته دولت این کشور را تغییر دهد و قصد تغییر در رویه خود را نسبت به سوریه دارد. آنها ۸۰ میلیارد دلار به گروه‌های تروریستی و داعش کمک کرده‌اند اما نتوانسته‌اند دولت سوریه را تغییر دهند. عربستان به دنبال ایجاد حاشیه امن برای خود در منطقه است و سوریه نیز ادامه‌دهنده این حاشیه امن است.

دیدار مقامات سعودی و سوری به معنای جدا شدن سوریه از ایران نیست. سوریه همچنان عضو جبهه مقاومت است و عربستان نیز با این وضع تمایل پیدا کرده است روابط خود را با سوریه بهبود بخشد. امروز شرایط در سوریه برای ایران مهیاست و ایران می‌تواند به مراتب راحت‌تر با این کشور همکاری کند. این شرایط برای سایر کشورها وجود ندارد.

 

منبع: آرمان