روزنامه کیهان نوشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت مردم به رئیس‌جمهور جدید و دولتی که تشکیل خواهد داد، امیدوار هستند.

 

روزنامه کیهان نوشت: رئیس‌جمهور جدید حدود ۱۰ روز دیگر، دوره مسئولیت خود را آغاز می‌کند.بدون شک تشکیل کابینه‌ای از افراد قوی و کارآمد یکی از اولین اقداماتی است که می‌تواند در موفقیت دولت آینده تأثیرگذار باشد.

این امر زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار است که به این مسئله نیز توجه شود انتظارات مردم از رئیس‌جمهور منتخب بسیار بالاست. دراین‌باره‌اشاره به نتایج آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی (ایسپا) در ترسیم تصویری از خواست و مطالبات شهروندان از دولت سیزدهم حائز اهمیت است.

مطابق این نظرسنجی که در روزهای ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفته، از شهروندان سؤال شده است «فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟» ۴۵/۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کمتر می‌شود. ۱۱/۵ درصد هم گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر می‌شود. از نظر ۳۳/۸ درصد، وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد. ۸/۸ درصد نیز به این سؤال پاسخ نداده‌اند. همچنین بیش از نیمی از شهروندان (۵۷/۴درصد)، عملکرد آقای رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده‌اند و فقط ۱۵/۶ درصد ارزیابی «ضعیف» داشتند.

این آمار نشان می‌دهد اکثریت مردم بر این اعتقادند با استقرار دولت جدید، مشکلات کشور کمتر خواهد شد. این موضوع مسئولیت دولت آینده را سنگین‌تر خواهد کرد. البته از طرف مقابل بخشی از مردم بدلیل عملکرد نامناسب دولت‌ فعلی، امید چندانی نیز نسبت به کاهش مشکلات ندارند که ضرورت دارد شرایط به گونه‌ای پیش رود که درصد افراد امیدوار به دولت افزایش یابد. نکته مهم دیگر آن است که مطابق همین نظرسنجی مردم به مجموعه‌ای از مشکلات ‌اشاره دارند که نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد آنها بسیار افزایش‌یافته است. پاسخ‌دهندگان در واکنش به این پرسش که «هرکدام از مسائل و مشکلات کنونی چقدر باعث نگرانی شما شده است»، ۹۰/۸ درصد از تورم و گرانی، ۷۹/۳ درصد از بیکاری، ۷۹/۳ درصد از کاهش درآمد، ۷۵/۴ درصد از کم‌آبی و خشک‌سالی، ۶۸/۱ درصد از مسئله مسکن و تأمین اجاره، ۵۸/۶ درصد از شیوع کرونا و ۴۰/۶ درصد از مسائل مربوط به امنیت کشور به ‌میزان زیاد و کاملاً احساس نگرانی می‌کنند. از این‌رو ضروری است برنامه‌ای منسجم و یکپارچه در سطح کلان در راستای بهبود شرایط در حوزه‌های مختلف و با حضور کارشناسان خبره و باتجربه تدوین شود. از این دیدگاه لزوم تشکیل کابینه‌ای کارآمد و قوی که بتواند هم در تدوین یک برنامه جامع نقش داشته باشد و هم‌اینک بتواند آن را اجرایی کند بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

امیدواری اکثریت مردم، سرمایه اجتماعی مهمی برای آقای رئیسی و دولت جدید است.