در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم به «صبح ما» گفت: اگر مشارکت مردم پایین بیاید قدرت نظام و دولت کم می‌شود و مشروعیت نظام را تهدید می‌کند. رای دادن حق است و هرکس می‌تواند از این حق استفاده کند یا نکند. اما برخی می‌خواهند بگویند رای دادن یک وظیفه است و مردم وظیفه دارند تحت هر شرایطی با تایید یا رد صلاحیت هر نامزدی رای بدهند در صورتی که اینگونه نیست

 

صبح ما | با توجه به اعتراض نامزدهای رد صلاحیت شده و همچنین بسیاری از کنشگران سیاسی درخصوص عملکرد شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بسیاری این انتظار را داشتند که این نهاد نظارتی نسبت به عملکرد خود با توجه به شرط اقناع جامعه پاسخگو باشد. مسئله‌ای که هرگز به آن جامع عمل پوشانده نشد.

از همین روی طی روزهای گذشته مسئله پاسخگو بودن مسئولین در برابر مردم مورد توجه تحلیل‌گران قرار گرفته است. درهمین‌باره ناصر قوامی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ششم شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح ما گفت: «بر اساس قانون اساسی هرکسی که اختیاراتی دارد باید پاسخگو باشد. هرکسی اختیاری دارد عقلاً، شرعاً و عرفاً باید نسبت به مردم پاسخ بدهد. حالا باید دید کسانی‌که قانون اساسی به آن‌ها اختیار داده است پاسخگوی ملت هستند یا نه، اتفاقاً هرکسی که اختیار بیشتری دارد باید بیش از بقیه پاسخگو باشد. متاسفانه این وضعیت در جامعه ما احساس نمی‌شود و برخی از مسئولین پاسخگو نیستند.»

وی درباره پاسخگویی شورای نگهبان بیان کرد: «شورای نگهبان برای خودش اختیارات بدون حد و حصر قایل شده است اما در برابر این اختیارات به مردم پاسخگو نیست. با توجه به تفسیر وسیعی که شورای نگهبان از اختیارات خودش مبتنی بر قانون اساسی دارد باید به همان اندازه به مردم جواب بدهد، در زمانی‌که ما در مجلس ششم بودیم شورای نگهبان می‌گفت هر چیزی که اختیارات ما را محدود کند غیرقانونی است و شرعی نیست. قانون اساسی اختیار تفسیر را به شورای نگهبان داده است و آن‌ها قانون را هر شکلی که می‌خواهند تفسیر می‌کنند، گویی که دارد از اختیارات سوء استفاده می‌شود، درست است که بر اساس قانون چنین اختیاری به این شورا داده شده است اما تفسیر باید در چارچوب حقوقی باشد.»

قوامی در پاسخ به این پرسش که چرا شورای نگهبان علیرغم خواست رهبری درخصوص جبرانِ جفایی که به برخی نامزدها شده واکنش مناسبی نشان نداد عنوان کرد: «من مطمئن نیستم، اما شنیده‌ام مقام رهبری گفته‌اند به برخی از نامزدها درخصوص تایید صلاحیت‌شان ظلم شده است، اگر این واژه گفته شده است یعنی کسانی که این ظلم را انجام داده‌اند برای ادامه کار صلاحیت ندارند و باید عزل شوند.»

او درخصوص اثرگذاری تصمیمات اخیر شورای نگهبان در میزان مشارکت مردم یادآور شد: «با این وجود دیگر شبهه‌ای نیست که این اقدامات شورای نگهبان سبب می‌شود مشارکت مردم در انتخابات کم شود، اگر مشارکت مردم پایین بیاید قدرت نظام و دولت کم می‌شود و مشروعیت نظام را تهدید می‌کند. رای دادن حق است و هرکس می‌تواند از این حق استفاده کند یا نکند. اما برخی می‌خواهند بگویند رای دادن یک وظیفه است و مردم وظیفه دارند تحت هر شرایطی با تایید یا رد صلاحیت هر نامزدی رای بدهند در صورتی که اینگونه نیست، مردم می‌توانند از این حق خود استفاده کنند یا نکنند، حقی که به‌واسطه مجاهدت طولانی از زمان مشروطه تا حالا برای مردم ایجاد شده است. البته که بهتر است رئیس‌جمهوری با رای بالا انتخاب شود.»

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: «آن‌چه نشان داده شد مناظره نبود. مانند یک بچه مکتبی نشسته بودند و مجری از آن‌ها می‌خواست در سه دقیقه درخصوص مسائل اقتصادی کشور صحبت کنند. آیا اصلاً ظرف مدت سه دقیقه می‌شود درخصوص اقتصاد صحبت کرد؟ معتقدم نهایت تحقیر نسبت به این نامزدهای ریاست‌جمهوری انجام شد، اگر بنده آنجا بودم یک دقیقه هم چنین وضعیتی را تحمل نمی‌کردم، مگر امتحان تیزهوشان است. این مناظره‌ها نه تنها سبب افزایش میل مردم برای مشارکت در انتخابات نشد بلکه نتیجه عکس داد. مردم فهمیدند این هفت نفر از خودشان هیچ اراده‌ای ندارند، آن‌ها اگر می‌توانستند باید از همان اول می‌گفتند که ما این روش مناظره را قبول نداریم. مناظره باید دو نفره و رو در رو باشد، مجری مناظره هم باید وقت طرفین را کنترل کند نه اینکه برای نامزدهای ریاست جمهوری تعیین تکلیف کند.»