نماینده مجلس ششم گفت: کشور وارد مرحله‌ای شده است که مسئولان دولتی عملا قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست داده‌اند. اینکه دولت بگوید عامل تحریم‌ها دولت گذشته است، آیا مشکل مردم حل می شود؟

 

انتشار جدولی درخصوص آینده اقتصادی ایران و درج قیمت ارز در صورت لغو تحریم‌ها و در صورتی که تحریم‌ها لغو نشود، در روزهای اخیر حرف‌وحدیث‌های فراوانی را ایجاد کرده است. به دنبال این اتفاق، رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به نقش دلالان در فضای مجازی برای بی‌‌ثبات کردن بازار ارز، به بانک مرکزی و دستگاه‌های مربوط دستور داد از فضاسازی‌‌های کاذب در قیمت ارز و کالا، با جدیت جلوگیری کنند.
رئیسی همچنین بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را موظف کرد مدیریت تراز بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی و تمرکز بر مهار و هدایت نقدینگی به سمت تولید را در اولویت قرار دهند. در این میان برخی بر این باور هستند که این قبیل دستورات فارغ از مسائل اقتصادی، نمی‌تواند عملکرد دولت را مثبت جلوه دهد و وضعیت امروز جامعه به نقطه‌ای رسیده است که مردم باید در عمل تغییرات را احساس کنند. در راستای بررسی عملکرد دولت در این رابطه با مهدی آیتی، نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید.
عملکرد دولت سیزدهم پس از دو ماه از آغاز به کارش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با عدد و رقم می‌توان اثبات کرد که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم، تا این لحظه نتوانسته‌اند هیچ یک از شاخص‌های توسعه کشور را ارتقا دهند. این یک ادعا نیست و با عدد و رقم نیز قابل اثبات است. امروز می‌توان با اشاره به شاخص‌های توسعه‌یافتگی و شاخص‌های عدم توسعه این امر را ثابت کرد. این آمار و ارقام دیگر جهت‌گیری سیاسی ندارند و واقعیت را مطرح می‌کنند. زمانی می‌توان گفت که یک دولت به‌خوبی عمل کرده است که شاخص مثبت را ارتقا داده باشد و شاخص‌های منفی را نیز کاهش داده باشد. نمی‌توان با سخنرانی و سفر استانی مشکلات کشور را حل کرد.
مقصر جلوه دادن سایر دولت‌ها دردی از دردهای مردم نمی‌توانند دوا کند. مردم آگاه شده‌اند و دیگر کسی نمی‌تواند مردم را فریب دهد. امروز عملا سران قوا جز سفر استانی و سخنرانی کار دیگری انجام نمی‌دهند. مشکلات امروز ایران جز از مسیر آشتی و صلح با جهان حل نمی‌شود. تا زمانی که درب‌های کشور به روی سایر کشورها بسته باشد، همین مشکلات را خواهیم داشت.
امروز در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که دیگر گفتاردرمانی چاره نیست. امروز سفرهای استانی چه فایده‌ای دارد زمانی که منجر به کاهش قیمت‌ها نمی‌شود و هر روز نیز مردم بیشتر با گرانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. زمانی که دولت آزادی‌های سیاسی که در قانون اساسی وجود دارد را نمی‌تواند به مردم اعطا کند، با برجسته کردن اشتباهات گذشتگان می‌خواهد افکارعمومی را به سمتی دیگر هدایت کند. هیچ‌کدام از شاخص‌های رفاهی و اقتصادی در دو ماه گذشته بهتر نشده است و این نشان می‌دهد که این مسیر اشتباه است.
در راستای برون‌رفت از این وضعیت، دولت باید به کدام سمت حرکت کند؟
دولت باید توسعه و رفاه مردم را اولویت خود قرار دهد تا تورم کاهش یابد و بیکاری دیگر بی‌معنی شود. مردم به آرامش سیاسی و اقتصادی نیاز دارند و مشخصا جز با آشتی با سایر کشورهای جهان نمی‌توان از این وضعیت خارج شد و به سمت آرامش سیاسی و اقتصادی حرکت کرد. امروز ایران عملا در فروش نفت که عاملی تاثیرگذار بر اقتصاد ایران است، با مشکل مواجه است.
بدون داشتن مبادله پولی و بانکی با جهان نمی‌توان پیشرفت کرد. امروز اینکه ابتدایی‌ترین نیاز هر کشوری است، به‌واسطه تحریم از ایران سلب شده است. ایران به همین علت در بن‌بست سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است. در این بن‌بست نمی‌توان قدمی پیش گذاشت. باید یک بازنگری صورت گیرد و دیگر صرفا به سخنرانی و سفر استانی اکتفا نکنیم.
جریان اصولگرا نیز متذکر دولت و سران قوا شده‌اند که نباید این مقدار سفر استانی رفت و صرفا وعده داد. زمانی که به مردم قول می‌دهند و نمی‌توانند به قول‌های خود عمل کنند، زمینه‌ساز افزایش نارضایتی عمومی می‌شوند. سفرهای استانی نه تنها یک عملکرد مثبت نیست بلکه در آینده نتیجه منفی نیز دارد. در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که تمامی همسایگان ایران، با ایران به نحوی دشمنی می‌کنند و هیچ کدام روابط خوبی با ایران ندارند.
توجه به حواشی، تا چه میزان کارآیی دستگاه‌های کشور را کاسته است؟
کشور وارد مرحله‌ای شده است که مسئولان دولتی عملا قدرت تصمیم‌گیری خود را از دست داده‌اند. اینکه دولت بگوید عامل تحریم‌ها دولت گذشته است، آیا مشکل مردم حل می شود؟ مجلس باید بداند که با شکایت از ظریف، مشکل مردم حل نمی‌شود. آیا محاکمه مسئولان دولت گذشته، گره از مشکلات مردم باز می‌کند؟ دولت اگر بخواهد همین روند را ادامه دهد و صرفا سخنرانی کند، گرانی مشخصا بیشتر خواهد شد و مردم نیز قطعا تحمل نخواهند کرد. این گزارشی که از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، برآورد کرده است که دولت در سه سال آینده ورشکسته می‌شود.
این گزارش اگر به حقیقت نزدیک باشد، یک فاجعه بزرگ است و مشخص می‌کند که باید هر چه زودتر  رویه را تغییر داد. این گزارش از درون حاکمیت است و دیگر صحبت معاندین کشور نیست. اگر بخواهیم این رویه را طی کنیم همچون ونزوئلا اقتصاد ما زمین خواهد خورد و پس از آن نیز آرامش در کشور خدشه‌دار خواهد شد. امیدواریم که دولتمردان کشور، زودتر چاره‌اندیشی کنند و مسائل جهانی کشور را نیز حل‌وفصل کنند تا دیر نشده است. کشور نیاز به برنامه و عمل دارد تا از این وضعیت خارج شود و به سمت توسعه سوق پیدا کند.
منبع: آرمان