رئیس کمیسیون تخصصی اخلاق شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که هر سیستمی باید مدافع سلامت جامعه خود باشد؛ گفت: سلامتی حق آحاد جامعه است و نباید به لحاظ واکسیناسیون آخرین رتبه ها را در جهان داشته باشیم.

 

دکتر مصطفی معین رئیس شورای عالی و رئیس کمیسیون تخصصی اخلاق پزشکی در سی و سومین جلسه کمیسیون تخصصی -مشورتی اخلاق پزشکی که امروز در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد؛ با تاکید بر این مهم که آحاد جامعه پزشکی باید از حقوق بیماران و مردم در عرصه سلامت دفاع کرده و شرایط موجود را نقد کنند؛ اظهار کرد: هر سیستمی با هر ساختاری که دارد؛ ضروری است ازسلامت جامعه خود دفاع کند و این یک حق اساسی و خدادادی است که همواره باید مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: رسالت پزشکان صرفا نسخه نویسی و درمان بیماران نیست بلکه باید ابعاد مختلف حوزه سلامت، سبک سالم زندگی و پیشگیری را به مردم آموزش دهند و در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه؛ اصلاح فرهنگ عمومی، دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی ، حق برخورداری از واکسیناسیون عمومی و غیره کوشا باشند.

وی با تاکید براین که پزشکان باید مدافع حقوق فوق باشند، ادامه داد: پیگیری و نقد مسائل امروز حوزه سلامت نمی تواند تنها در چند نفر خلاصه شود، بلکه مسئولیت اخلاقی و اجتماعی آحاد جامعه پزشکی است که  هشدارهای لازم را به مسئولان در این زمینه داده و سکوت اختیار نکنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که همه ما در دادگاه الهی و وجدان خود پاسخگو خواهیم بود و محاکمه می شویم، تصریح کرد: هر چه سطح آگاهی و علم  فرد بالاتر باشد ؛ مسئولیت اجتماعی او هم بالاتر می رود لذا هشدارها ی او سازنده تر و تاثیرگذارتر خواهد بود.

معین خاطرنشان کرد: بیماران و توده های محروم بی پناه هستند و باید مدافع حقوق آنها باشیم و در شرایط فعلی طوری عمل کنیم که آمار مرگ و میر سه رقمی ناشی از کووید ۱۹ را کاهش دهیم که مسئله واکسیناسیون در این زمینه بسیار مهم است.

به گفته وی داشتن آخرین رتبه های  واکسیناسیون در جهان زیبنده این کشور نیست و صرفِ دادن شعارها و بیان مژده ها و آمارها و تیتر کردن آنها در اخبار دردی را دوا نمی کند.

وی اظهار کرد: سازمان نظام پزشکی همواره در این زمینه هشدار داده و بیش از پیش تلاش می کند تا مسئولان و رسانه ها را درخصوص این مهم آگاه کند. نباید سکوت کرد بلکه بیش از پیش نسبت به دفاع از حقوق شهروندان و  ارتقای سلامت آحاد جامعه حساس بود و تلاش کرد .