اختصاصی؛

«کاترین آدیا»، مدیر تحقیقات بنیاد شبکه جهانی وب، می‌گوید: با وجود افزایش قدرت اینترنت برای آموزش، تجارت و بسیج جامعه عدم دسترسی همگان به معنای عدم درک پتانسیل مشارکت همه است.

 

به گزارش گروه بین‌الملل صبح ما به نقل از گاردین، عدم اطمینان از دسترسی برابر زنان به اینترنت، مانعی جدی برای اقتصادهای درحال‌توسعه و تشدید نابرابری جنسیتی است.
بر اساس تحقیقات جدید، عدم اطمینان از دسترسی برابر زنان به اینترنت، ۷۳۰ میلیارد پوند برای کشورهای کم‌درآمد هزینه داشته است و اگر دولت‌ها اقدامی جدی نکنند، تا سال ۲۰۲۵، پانصد میلیارد پوند دیگر زیان می‌بینند.
سال گذشته، دولت‌های ۳۲ کشور جهان از جمله هند، مصر و نیجریه، ۱۲۶ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی خود را به دلیل آنکه زنان نتوانستند در اقتصاد دیجیتال سهیم باشند، از دست دادند.
در این گزارش آمده است که شکاف جنسیتی دیجیتالی یعنی تفاوت میان تعداد زنان و مردانی که می‌توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند، میلیاردها دلار هزینه داشته است، مبلغی که می‌شد در بهداشت، آموزش و مسکن سرمایه‌گذاری شود.
«پومزیله ملامبو نوکا» ، مدیر اجرایی سابق نهاد سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و قدرت‌بخشیدن به زنان در این زمینه اظهار کرد: ما به برابری جنسیتی دست نخواهیم یافت مگر اینکه این شکاف دیجیتالی را که بسیاری از زنان را آفلاین کرده و از فرصت‌هایی که اینترنت فراهم می‌کند، دورنگه داشته است را از بین نبریم.
در این مطالعه که توسط بنیاد وب جهان‌گستر و اتحاد برای اینترنت مقرون‌به‌صرفه (A4AI) انجام شده است، ۳۲ کشور با درآمد کم و متوسط که در آنها بیشترین فاصله جنسیتی وجود دارد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در آن کشورها، یک‌سوم زنان در مقایسه با تقریباً نیمی از مردان به اینترنت متصل بودند. شکاف جنسیتی دیجیتالی از سال ۲۰۱۱ به‌ندرت بهبودیافته است و تنها نیم درصد از ۳۰٫۹ درصد کاهش‌یافته که به ۳۰٫۴ درصد رسیده است. در سراسر جهان، احتمال آنلاین بودن مردان ۲۱ درصد بیشتر از زنان است که در کشورهای توسعه‌نیافته این عدد به ۵۲ درصد افزایش می‌یابد.
موانع مختلفی از جمله گرانی تلفن‌های همراه و تعرفه‌های شبکه‌ها، هنجارهای اجتماعی که مانع از آنلاین بودن زنان و دختران می‌شود، ترس از حریم خصوصی، ایمنی و امنیت و کمبود پول (در سطح جهان، زنان حدود ۷۷ سنت از هر دلاری که یک مرد به دست می‌آورد، به دست می‌آورند) مانع از آنلاین شدن زنان و دختران می‌شود.
در این گزارش اضافه شده است که چند دولت سیاست‌های خاصی را برای دسترسی آسان زنان به اینترنت اجرا کرده‌اند. بر اساس گزارش ۲۰۲۰ مؤسسه اینترنت مقرون‌به‌صرفه (A4AI)، بیش از ۴۰ درصد کشورها هیچ سیاست یا برنامه معنی‌داری برای افزایش دسترسی زنان به اینترنت ندارند.
«کاترین آدیا»، مدیر تحقیقات بنیاد شبکه جهانی وب، می‌گوید: با وجود افزایش قدرت اینترنت برای آموزش، تجارت و بسیج جامعه عدم دسترسی همگان به معنای عدم درک پتانسیل مشارکت همه است.
علاوه بر محدودکردن فرصت‌ها برای زنان و دختران، محرومیت دیجیتالی زنان دارای اثرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌تری است که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باتوجه‌به اینکه صدها میلیون زن کمتر قادر به استفاده از اینترنت هستند، جهان از کمک‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که می‌توانند انجام دهند بی‌بهره مانده است.
«بوثینا گورمازی» مدیر توسعه دیجیتال در بانک جهانی، بیان کرد: سرمایه‌گذاری فراگیرتر در آینده دیجیتالی، به رهبران فرصت فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا با رفع نابرابری‌ها در آموزش و کسب قدرت، رشد اقتصادی را در حین ایجاد جوامع سالم‌تر ارتقا دهند.
وی افزود: برای دولت‌هایی که در پی ایجاد یک اقتصاد مقاومتی به‌عنوان بخشی از برنامه‌های بهبود کووید -۱۹ هستند، بستن شکاف جنسیتی دیجیتالی باید یکی از اولویت‌های اصلی باشد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری