محمد اشرفی اصفهانی

زمانی می‌توانیم از افکار عمومی توقع رای داشته باشیم که فقط حرف نزنیم و در عمل به جامعه نشان داده شود که برای برطرف کردن دردهایشان تلاش‌های لازم انجام شده است.

 

محمد اشرفی‌اصفهانی نوشت: در کشور مسائلی پیش آمده است که یأس و ناامیدی و البته بی‌اعتمادی به طور جدی خودنمایی می‌کند. برخی رفتارها کاری کرد که فضای سردی بر انتخابات سیطره پیدا کند؛ به‌ویژه اینکه حتی واکنش خوبی هم به توصیه رهبر معظم انقلاب نشان ندادند که این بسیار مایه‌تاسف است. نظام اسلامی و کشور ایران به همه مردم تعلق دارد و هیچ گروه یا دسته‌ای نمی‌تواند خودشان را خودی و مخالفان خود را غیرخودی بداند. در مجموع چنین رفتارهایی، جامعه را نسبت به انتخابات بی‌تفاوت و دلسرد می‌کند؛ آن‌هم در شرایطی که کشور به دلیل مانع‌های متعددی که وضعیت سختی را برای مردم ایجاد کرده، به انتخاباتی پرشور نیاز احتیاج دارد تا با نتایج مثبت مشارکت بالا، بتواند گره‌های کورِ بخش‌های مختلف را باز کند.

انتخابات فرآیندی سیاسی است و مردم کاری به سیاست ندارند. در واقع چیزی که برای جامعه مهم است، جز «نتیجه» انتخابات و دستاوردی که انتخاب‌شان می‌تواند داشته باشد، نیست. یعنی مردم این سوال را دارند که آیا وضعیت اقتصادی، معیشت، شرایط کارگران و کارمندانی که شرایط آنها سخت‌تر شده و تنگناهای بیشتری را به چشم می‌بینند، حل می‌شود یا نه؟ در واقع مردم دنبال سیاسی‌کاری‌ها نیستند و دنبال کاندیدایی‌اند که به وعده بسنده نکند و کارهای تاثیرگذاری انجام دهد. مردم به اندازه کافی وعده و وعید شنیده‌اند و این بار مطالبه‌شان از نامزدهای انتخاباتی چیزی جز این نیست که شرایط را به طور کارشناسی‌شده بررسی کنند تا از این طریق بتوانند برنامه‌های قابل‌عملیاتی شده برای اصلاح امور بنویسند.

 البته یارانه ۴۵۰ هزار تومانی و وام ۵۰۰ میلیونی برای زوج‌های جوان در راستای همان وعده‌هایی است که در گذشته هم بارها داده شده و مردم نتیجه‌ای نگرفته‌اند. در هر دوره‌ای که انتخاباتی برگزار می‌شود، مردم با مشکلاتی مواجه بوده و مطالبه‌های آنها تحقق نمی‌یابد. اما درباره این انتخابات باید گفت، در شرایطی هستیم که ناامیدیِ مردم به بیشترین حد خود رسیده است. در واقع بسیاری از مردم گرفتاری را با همه وجود احساس می‌کنند. مردم با توجه به گسترش فضای مجازی نسبت به بسیاری از امور مطلع شده‌اند و به همین دلیل، دیگر به راحتی عذر و بهانه را از مسئولان نمی‌پذیرند. از این جهت می‌توانیم انتخابات ۱۴۰۰ را بسیار مهم بدانیم؛ انتخاباتی که برای اثرگذاری باید پر رای باشد. زیرا دشمنان چشم‌انتظار نشسته‌اند تا از این مساله، به نفع خود بهره‌برداری کنند.
البته زمانی می‌توانیم از افکار عمومی توقع رای داشته باشیم که فقط حرف نزنیم و در عمل به جامعه نشان داده شود که برای برطرف کردن دردهایشان تلاش‌های لازم انجام شده است. کشور شرایطی پیچیده‌ای دارد و برای گذر از این موقعیت، چاره‌ای جز کار، تلاش و البته انسجام و یکصدایی نداریم. یک رئیس‌جمهوری هر چقدر که با تعداد رای بیشتری انتخاب شود، می‌تواند مردم را پشتوانه عظیمی ببیند و در نتیجه، برنامه‌هایش را در شرایط مناسب‌تری اجرا کند.