در گفت و گو با صبح ما؛

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شورای نگهبان باید با تائید نامزدهای سلایق مختلف، این فرصت را به مردم ‌دهد تا نامزد مد نظر خود را در بین کاندیداها ببینند و در انتخابات حاضر شوند. هرچند تا به امروز شورای نگهبان چنین ظرفیتی از خود نشان نداده است اما امیدواریم در انتخاباتِ پیش‌رو که در شرایط بسیار ویژه‌ای برگزار می‌شود، این ظرفیت به منصه‌ ظهور گذاشته شود.

 

فیض‌الله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت وگو با «صبح ما» در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای معرفی کاندیدای خود به محبوبیت و میزانِ رای‌آوریِ کاندیدا توجه می‌کنند و یا امکانِ گذشتنِ او از فیلتر شورای نگهبان، گفت: برای معرفی کاندیدا نمی‌شود بر یک ویژگی تکیه کرد و طبعا باید مجموعه وجوه را در نظر گرفت. نامزدی که می‌خواهد تائید شود، باید حداقلِ تمامی شرایط را داشته باشد؛ یعنی هم ویژگی‌های فردی و مقبولیت و محبوبیتش در جامعه و میزان‌رای‌آوریِ اش دارای اهمیت است و هم نحوه‌ برخورد شورای نگهبان با او مورد توجه قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به هرکدام از این مسائل نقض غرض است، گفت: نامزدی که ویژگی‌ها و توانایی‌‎های لازم را ندارد در صورت تائید شورای نگهبان و حتی پیروزی در انتخابات نیز نمی‌تواند برنامه‌های اصلاحی را در دولت پیش ببرد. ضمن اینکه نداشتن محبوبیت لازم، باعث می‌شود که او عملا رای نیاورده و انتخاب نشود.

عرب‎ سرخی همچنین افزود: از طرفی اگر نامزد مورد نظر نتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، طبعا راهی به انتخابات پیدا نمی‌کند. بنابراین در نظر گرفتن همه‌ این ویژگی‌ها حائز اهمیت است و نمی‌توان هیچکدام را نادیده گرفت یا رها کرد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که اگر اصلاح‌طلبان به نظر مردم اهمیت ندهند و صرفا به دنبالِ قدرت باشند چه سرنوشتی خواهند داشت، گفت: همانطور که گفتم، نظر مردم در انتخابات تعیین‌کننده است. به همین دلیل اگر اصلاح‌طلبان به نظر مردم توجه نکنند و صرفا به دنبال قدرت باشند، نامزدی را که انتخاب می‌کنند با اقبال عمومی مواجه نمی‌شود و در این صورت نمی‌توانند نقش‌آفرین باشند.

وی اظهار کرد: به دست آوردن قدرت برای کار در کشور، زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که همدلی و همراهی مردم جلب شده باشد. بنابراین، این دو را نباید در مقابل هم قرار داد. این ها عناصری است که باید مجموعه‌ آن مدنظر قرار گیرد و چنانچه با هم حاصل شود، می‌تواند فرصت خدمت را برای یک نیرو یا جریان سیاسی ایجاد نماید.

عرب‌سرخی همچنین در خصوص کاندیداتوری مصطفی تاجزاده برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آقای تاجزاده جزو نیروهای اصیل اصلاح‌طلب با دیدگاه‌های بسیار شفاف و شجاعانه است. ایشان دارای سوابق بسیار مثبت سیاسی و چهره‌ای موجه و پاکدست است. بنابراین حضورش حتما می‌تواند گرمابخشِ فضای انتخابات بوده و در ایجاد رغبت در مردم برای شرکت در انتخابات موثر باشد.

وی ادامه داد: آنچه به عنوان یک دغدغه مطرح است این است که احیانا ایشان با برخورد نامناسب شورای نگهبان مواجه شود. وگرنه آقای تاجزاده جزو بهترین‌هایی است که تاکنون نامش به عنوان نامزد انتخاباتی مطرح شده است. امیدوارم این حضور کمک کند تا جبهه‌ اصلاحات حضوری موثرتر در انتخابات داشته باشد و به مردم کمک کند تا با انتخاب کاندیدایی مناسب مثل آقای تاجزاده، عنان قدرت اجرایی در کشور در اختیار یک چهره‌ مطلوب قرار گیرد.

عرب‌سرخی در خصوص ردصلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها گفت: یکی از عواملِ موثر بر حضور مردم در انتخابات، حضور نمایندگانِ سلایق مختلف است. یک وجه این موضوع به مشارکت احزاب و معرفی چهره‌های موثر و توانمند برمی‌گردد و سوی دیگر آن ظرفیت‌هایی است که حاکمیت به خصوص از طریق شورای نگهبان از خود نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان باید با تائید نامزدهای سلایق مختلف، این فرصت را به مردم ‌دهد تا نامزد مد نظر خود را در بین کاندیداها ببینند و در انتخابات حاضر شوند. هرچند تا به امروز شورای نگهبان چنین ظرفیتی از خود نشان نداده است اما امیدواریم در انتخاباتِ پیش‌رو که در شرایط بسیار ویژه‌ای برگزار می‌شود، این ظرفیت به منصه‌ ظهور گذاشته شود و نمایندگان سلایق مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در صحنه‎ انتخابات حضور پیدا کنند تا این موضوع بتواند منشاء رغبت و دلگرمیِ مردم برای حضور گسترده‌تر در انتخابات شود.