علی صوفی درباره ابعاد نامه خاتمی به مقام معظم رهبری گفت: تندروها نمی‌خواهند هیچ گشایشی در کشور ایجاد شود.

نامه اخیر سید محمد خاتمی به مقام معظم رهبری واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت؛ طبیعتا اصلاح‌طلبان از آن استقبال کردند و بخش‌هایی از اصولگرایان به آن انتقاد کردند. اما هدف خاتمی از نگارش نامه‌ای ۳۷صفحه‌ای به رهبر انقلاب چیست؟ علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع گفت: «من هیچ خبر خاصی از چندوچون نامه آقای خاتمی به مقام معظم رهبری ندارم و تا این لحظه نیز نه در محافل سیاسی و نه از اطرافیان آقای خاتمی هیچ مطلبی درباره محتوای این نامه نشنیده‌ام و مانند همه مردم در فضای مجازی و رسانه‌ها از آن مطلع شدم اما به هر حال دفتر آقای خاتمی تلویحا محتوای اندکی از آن نامه را که منتشر شده تأیید کرده و به نظرم به جز همان چیزی که دفتر ایشان عنوان کرده، الباقی همه حدس و گمان است».

وی درباره واکنش‌هایی که به نامه خاتمی ارائه شده است، بیان کرد: «آنچه بعد از انتشار خبر نامه آقای خاتمی برایم جالب بود، واکنش‌های تند برخی بود. واقعا برایم قابل درک نیست. وقتی در سال۷۶ اصلاح‌طلبان توانستند دولت را در اختیار بگیرند، جناح راست یا همان اصولگرایان شکست غافلگریانه و سختی را تجربه کردند زیرا واقعیت این بود که اساسا هیچ‌یک از ما و حتی خود آقای خاتمی هم انتظار نداشت، مردم به این میزان به اصلاح‌طلبان اقبال نشان دهند.

صوفی افزود: اما نکته جالب این بود که بزرگان اصولگرا بعد از پیروزی آقای خاتمی به شدت معقول رفتار کردند و دیدیم که مجلس پنجم به ریاست آقای ناطق‌نوری به چه میزان تعامل سازنده‌ای با دولت اصلاحات داشت. حقیقتا مجلس پنجم که به همه وزرای دولت رأی اعتماد داد، رفتاری درخور انقلاب و مردم ایران از خود نشان داد. واقعا دیدن نوع برخورد اصولگرایان در آن مقطع لذت‌بخش بود».

این فعال سیاسی ادامه داد: «اما با پایان‌یافتن دولت آقای خاتمی مشاهده کردیم که طیفی خاص آمدند که همه امیدها را به یأس تبدیل کنند. آنها که حقیقتا از بدنه اصلی جریان اصولگرایی نبودند، شرایطی مانند کابوس بر کشور حاکم کردند و به همه تاختند از خاتمی و هاشمی گرفته تا بزرگان و شیوخ اصولگرایی».

صوفی درباره ارتباط این موضوع با شرایط روز و انتقادهای برخی اصولگرایان به نامه خاتمی اظهار کرد: «همان نیروهای تندرو اکنون وقتی یک شخصیت اصلاح‌طلب به رهبر انقلاب نامه می‌نویسند و دغدغه‌هایش را بیان می‌کند به خشم می‌آیند و نمی‌گویند دلیل خشم‌شان از نامه‌ای عادی که یک رئیس‌جمهور اسبق به رهبر انقلاب نوشته است، چیست؟ آنها نمی‌گویند اما می‌شود حدس زد.

وی ادامه داد: تندروها نمی‌خواهند هیچ گشایشی در کشور ایجاد شود. آنها که با بزرگان اصولگرایی راه متفاوتی دارند و به نظر من اصلا اصولگرا نیستند، می‌کوشند که عرصه چنان تنگ باشند و فقط خودشان یکه‌تاز باشند؛ می‌خواهند هیچ اتفاق خارج از کنترل‌شان رخ ندهد و هیچ صدایی غیراز خودشان شنیده نشود. آنها به شدت دوست دارند که آقای خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان به سمت براندازی بروند تا نسخه‌شان را بپیچند و وقتی می‌بینند که خاتمی هنوز دل در طلب انقلاب دارد و با رهبر انقلاب سخن می‌گوید، خشمگین می‌شوند که مبادا دوباره خاتمی و اصلاح‌طلبان بتوانند جایی در سیاست رسمی داشته باشند».

صوفی گفت: «شخصیت رهبر انقلاب ریشه در انقلاب اسلامی دارد. ایشان فردی مبارز بوده‌اند که همیشه در صحنه مبارزه حق علیه باطل حضور داشته‌اند و به شدت مورد اعتماد امام(ره) بوده‌اند. ایشان همواره تأکید کرده‌اند که همه صداها باید شنیده شود و خودشان را متعلق به همه مردم می‌دانند.»

به گفته وی، مگر ایشان چندسال پیش سخن از ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها به میان نیاوردند؟ کرسی‌های آزاداندیشی برای بیان همه عقاید بود. حتما نگاه ایشان به نیروهای سیاسی بسته نیست و خودشان دوست دارند که نظرات مختلف را بشنوند. مشکل جایی است که برخی با فریادکشیدن می‌خواهند چنین القاء کنند که رهبری فقط برای آنهاست اما این‌طور نیست و آقای خاتمی هم رویکردش افراط و تفریط نیست و می‌داند که می‌شود با رهبری سخن گفت و امید به ایجاد گشایش داشت».

منبع: نامه نیوز