اختصاصی؛

شاید اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان برای این است که می‌خواهد تبعات برخی ردصلاحیت‌ها را از امروز کم اهمیت جلوه دهد. درحالی که به‌تعبیر محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با صبح ما: «مشروعیت نظام ما ۱۰۰درصد از رای مردم است.

 

به‌گزارش صبح ما| درحالی‌که سخنگوی شورای نگهبان مدعی شده « مشارکت پایین هیج مشکلی برای مشروعیت ایجاد نمی‌کند» اما برخی کارشناسان سیاسی معتقدند «مشروعیت نظام ما ۱۰۰درصد از رای مردم است.» شاید اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان برای این است که می‌خواهد تبعات برخی رد صلاحیت‌ها را از امروز کم اهمیت جلوه دهد.

در روزهایی‌ که جریان‌های سیاسی با ثبت‌نام نامزدهای خود حالا منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درخصوص کاندیداهای نهایی هستند اما به‌نظر می‌رسد در کوچه و خیابان‌های شهر و در میان مردمی که همواره با حضور پای صندوق‌های رای سبب افزایش اعتبار جریان انتخابات می‌شدند چندان خبری از شور و حرارت انتخاباتی نیست. همچنین گزارش‌های اخیر مراکز نظرسنجی نشان می‌دهند مردم رغبت چندانی برای مشارکت در انتخابات ندارند. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در آخرین گزارش خود نوشته که «در حال حاضر میزان تمایل مردم به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری حدود ۴۰درصد برآورد می‌شود.» و اگر این میزان احتمالِ مشارکت تا روز ۲۸خرداد باقی بماند یعنی کمترین حضور مردمی در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری در دوران انقلاب برگزار خواهد شد.

این درحالی‌ست که بسیاری از کنشگران سیاسی تصمیمات و اقدامات اخیر نهادهای نظارتی و تبلیغی انتخابات ریاست‌جمهوری مانند شورای نگهبان و صداوسیما را در راستای کاهش مشارکت مردم برآورد کرده‌اند. آن‌ها معتقدند شروط ۱۲گانه شورای نگهبان برای بررسی تایید صلاحیت‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری و احتمال حذف چهره‌هایی که همواره با اقبال مردمی روبه‌رو هستند سبب کاهش جدی مشارکت در انتخابات می‌شود.

اما حالا عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با رسانه‌ها عنوان کرده که «از منظر حقوقی و قانونی، مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند.» البته شاید شرح وظایف یک رئیس‌‌جمهور در انتخاباتی با حدود ۴۰درصد مشارکت کننده در مقایسه با رئیس‌جمهوری که توانسته از میان مشارکت حداکثری مردم به ساختمان پاستور راه پیدا کند فرقی نداشته باشد اما مسئله مشارکت حداکثری و تلاش برای تحقق آن چیزی‌ست که کلیدواژه جمهوریت نظام و توصیه اکید مرحوم امام و مقام معظم رهبری بوده است. روزی که ایشان فرمودند «هرکسی به ایران علاقه‌مند است باید در انتخابات شرکت کند» یا وقتی‌که گفتند «اگر از من خوشتان نمی‌آید به‌خاطر ایران در انتخابات شرکت کنید» نشان از اهمیت مشارکت و لزوم وجود آن در برگزاری انتخابات دارد.

اگر رهبری در دیدار با دانشجویان در سال ۹۶ فرمودند: «مصیبت آن روزی است که مردم به صندوق رای پشت کنند.» نشان از تاکید موکد ایشان برای تلاش همه جانبه مسئولین در فراهم کردن زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دارد. حالا چطور ممکن است عضو حقوقدان شورای نگهبان نگران مشارکت پایین مردم در انتخابات نیست که از همین امروز صدای زنگ خطر آن شنیده می‌شود.

در شرایطی امروز صحبت از عدم مشارکت شنیده می‌شود که بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقدند مشارکت مردم در جریان انتخابات ریاست جمهوری بستگی به تصمیمات روزهای آینده این شورا دارد.

درهمین‌باره قبل‌تر اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی درخصوص مشارکت در انتخابات به صبح ما گفته بود: «گام بعدی برای حضور مردم را باید شورای نگهبان بردارد.» یا طیبه سیاوشی، نماینده سابق مجلس بیان کرده بود: «اگر نامزدها از جناح‌های مختلف مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند قطعاً می‌توانند مشارکت را بین مردم افزایش دهند.»

شاید اظهارات جدید سخنگوی شورای نگهبان برای این است که می‌خواهد تبعات برخی ردصلاحیت‌ها را از امروز کم اهمیت جلوه دهد. درحالی که به‌تعبیر محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با صبح ما: «مشروعیت نظام ما ۱۰۰درصد از رای مردم است، این‌جا همه‌چیز انتخابی از مردم است و اگر عرصه انتخابات را بر مردم تنگ کنند کاملاً برخلاف فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی است.»