قاسم محبعلی

اگر آمریکا اقدام کند و سپس ایران اقدام خود را انجام دهد، طرف‌هایی مانند اتحادیه اروپا نیز این اقدامات را راستی‌آزمایی کنند تا گام‌های متناسب بعدی برداشته شود.

 

قاسم محبعلی نوشت: امید می‌رود که دولت مجبور نباشد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را اجرا کند. اجرای این قانون تبعاتی برای کشور خواهد داشت. اگر کار به خروج از پروتکل الحاقی، اخراج ماموران و کارشناسان آژانس یا از آن بدتر خروج از NPT برسد، نمی‌توان چشم‌انداز خوبی را متصور بود. این قانون باعث رفع تحریم‌ها در حد مطلوب نخواهد شد. امیدواریم که چنین اتفاقی رخ ندهد. دولت یا مقامات کشور نیز به آثار این اقدامات توجه کرده و تلاش کنند تا علاوه بر حفظ وجهه کشور با طرف آمریکایی به توافق برسند تا زمینه بازگشت آمریکا به برجام، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و نهایتا رفع تحریم‌ها فراهم شود.

اساس برجام و حضور کارشناسان آژانس این بود که برنامه هسته‌ای ایران به‌صورت منظم گزارش شود و تایید کنند که مساله‌ای اتفاق نمی‌افتد. طبیعتا خروج آنها این پرسش را ایجاد می‌کند که چرا ایران بنای چنین اقدامی دارد؟ باید با آژانس همکاری کرده تا برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران روند صعودی داشته باشد و گزارشات مثبتی آژانس به شورای حکام و شورای امنیت بدهد. اینکه روابط ایران و آمریکا به اقداماتی دیپلماتیک نیاز دارد که به نظر می‌رسد در حال اجراست.

اخیرا رئیس‌جمهور سوئیس با حسن روحانی صحبت داشتند و وزیر خارجه قطر نیز مطالبی را مطرح کرد. این تلاش‌ها برای پیدا کردن راهکار برون‌رفت از انتظار ایران و آمریکا برای برداشته شدن گام اول از سوی طرف مقابل در حال انجام است. بهترین راه‌حل این است که دو طرف در روز و ساعتی مشخص توافق کنند و در آن زمان آمریکا اعلام کند به برجام بازگشته و ایران اعلام کند به تعهدات برجامی بازگشته است.

اگر آمریکا اقدام کند و سپس ایران اقدام خود را انجام دهد، طرف‌هایی مانند اتحادیه اروپا نیز این اقدامات را راستی‌آزمایی کنند تا گام‌های متناسب بعدی برداشته شود. این مشکلات نیاز به راه‌حل دیپلماتیک داشته و نمی‌توان آن را از تریبون‌های رسانه‌ای انجام داد. با توجه به بی‌اعتمادی، اگر گام نخست را آمریکا برداشت، طرف دیگر نیز گام متناسب را برمی‌دارد.