در گفت و گو با صبح ما؛

محمد شریفی مقدم به صبح ما گفت: دنیا به دنبال این است که مردم بیمار نشوند تا به درمان نیاز نداشته باشند. سر ماجرای کووید، ببینید در ایران چه هزینه‌هایی صرف درمان کردند. درحالی‌که با ده درصد همان هزینه‌ها می‌توانستند ۲۰۰میلیون دُز واکسن خارجیِ با کیفیت خریداری کنند. اما این کار را انجام ندادند و با ۹۰درصد اضافه هزینه جدا از بحث مالی، جان مردم هم به‌خطر افتاد.

 

صبح ما| در شرایطی که هنوز واکسیناسیون عمومی کامل نشده است تعدادی از پرستاران با وجود تزریق دو دُز واکسن کرونا همچنان به این بیماری مبتلا و در مواردی جان خود را از دست می‌دهند.

درهمین‌باره محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگویی به پایگاه خبری «صبح ما» گفت : «در پیک پنجم شیوع کرونا ۸پرستار فوت شدند، این مسئله برای سایر مردمی ‌که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده بودند هم اتفاق افتاد. امروز عنوان می‌شود که میزان مرگ‌ومیرها در ۶۰سال به بالا حدود ۳۵درصد کاهش پیدا کرده است، درحالی‌که تقریباً ۸۵درصد از افراد ۶۰سال به بالا واکسینه شده‌اند، بنابراین در میان کسانی‌که ‌واکسن هم تزریق کردند موارد ابتلا و مرگ وجود دارد. درخصوص پرستارها این مسئله بیشتر احساس می‌شود چراکه مواجهه آن‌ها با کرونا بیشتر از سایر مردم است. متاسفانه وزارت بهداشت که خیلی از مسائل در آن غیرشفاف است این مسئله هم در آن شفاف‌سازی نشده است درحالی‌که ما می‌بینیم در پیک پنجم پرستارهای زیادی به کرونا مبتلا شدند و تعدادی هم فوت کردند. چراکه همه‌ی واکسن‌های موجود ایمنی ۱۰۰درصد ندارد بنابراین تا وقتی همه مردم بتوانند واکسن کرونا دریافت کنند این ویروس همچنان افراد واکسینه شده را هم تهدید می‌کند.»

وی ادامه داد: «با وجود این‌که پرستارها بیشترین مواجهه با کرونا را دارند، آن هم در شرایط شیوع نوع دلتا هنوز دُز سوم یا بوستر برای پرستارها تزریق نشده است. قاعدتاً یک یا دو ماه بعد از تزریق دُز دوم، دُز سوم باید برای گروه‌های پرخطر تزریق شود. اما همچنان این مسئله در کشور ما اجرا نمی‌شود. این درحالی‌ست که پرستاران در کشور ما در این مدت بدون وقفه دارند در مواجهه مستقیم با کرونا کار می‌کنند بدون این‌که استراحت داشته باشند حتی در شرایطی که خودشان بیمار هستند.»

دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: «یکی از پرستاران جوان ما در تبریز به کووید مبتلا شده بود، اما تست PCR او منفی بود، به هر حال درصدی از این تست‌ها خطا دارند اما او علائم ابتلا به کرونا را داشت. با این وجود با قرنطینه دو هفته‌ای او موافق نشد و با همان شرایطِ بیماری در محل کار خود حاضر شد، درحالی‌که در خیلی از کشورها خود اظهاری پرستار برای دریافت استراحت کفایت می‌کند. این پرستار ما با کاهش اکسیژن خود مواجه شد و وسط بخش از حال رفت و جان خود را از دست داد. می‌خواهم بگویم چقدر پرستارها در شرایط سختی قرار دارند. شما در فضای مجازی عکس‌ها را دیدید که به دست پرستار سرم وصل است اما همچنان دارد کار می‌کند. این‌ها به‌دلیل کمبود نیروی پرستاری است اما متاسفانه به‌جای این‌که نیرو استخدام کنند پول‌ها را در تزریق داروهایی مانند رمدسیویر هزینه می‌کنند که نتایج نشان داده چندان تاثیری ندارد.»

شریفی‌مقدم عنوان کرد: «یک اشکالی که در سیستم نظام سلامت کشور ما وجود دارد این است که اجازه می‌دهند مردم مریض شوند و از مریضی مردم پول درمی‌آورند. این یکی از مشکلات نظام سلامت ما فارغ از دولت‌ها است، چراکه ساختار ما معیوب است. وقتی رئیس دانشگاه‌های ما خودشان مطب دارند، این تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌های‌شان مشکلاتی ایجاد می‌کند. این تعارض منافع اجازه نمی‌دهد به‌جای درمان روی بحث بهداشت کار کنند.»

وی گفت: «دنیا به دنبال این است که مردم بیمار نشوند تا به درمان نیاز نداشته باشند. سر ماجرای کووید، ببینید در ایران چه هزینه‌هایی صرف درمان کردند. درحالی‌که با ده درصد همان هزینه‌ها می‌توانستند ۲۰۰میلیون دُز واکسن خارجیِ با کیفیت خریداری کنند. اما این کار را انجام ندادند و با ۹۰درصد اضافه هزینه جدا از بحث مالی، جان مردم هم به‌خطر افتاد. با بخشی از این هزینه‌هایی که صرفاً برای درمان کووید انجام دادند می‌توانستند ۲۰هزار پرستار استخدام کنند؛ اما از آن‌جایی که استخدام پرستار و واکسیناسیون سبب می‌شد که مردم کمتر مبتلا شوند چنین کاری انجام ندادند برای این‌که پول‌ها به سمت دارو، تجهیزات پزشکی و بیمارستان خصوصی برود.»

او تصریح کرد: «در واقع کرونا درمان ندارد. در بیمارستان‌ها اقدام خاصی برای بیمار انجام نمی‌شود، ۹۰درصد بیماران باید طول بیماری را طی کنند و آن ۱۰درصدی که نیاز به بیمارستان دارند باید اکسیژن دریافت کنند یا در مواردی مانند اسهال شدید باید سرم استفاده کنند، این بیماری فعلاً دارو و درمان ندارد بلکه باید پیشگیری کرد. شما فکر می‌کنید بیماری قارچ سیاه چرا رشد کرد، چراکه هر بیمار کرونایی بستری شد موقع دریافت رمدسیویر دوتا کورتن هم به او تزریق می‌کنند، چون بیمار کورتن دریافت کرده وضعیتش کمی بهتر می‌شود، اما از طرفی سیستم ایمنی بدن بیمار صفر می‌شود و در یک محیط عفونی آماده هست بیماری‌های متعددی مانند قارچ سیاه را دریافت کند.»

شریفی‌مقدم در پایان گفت: «بنابراین مشکل اصلی ما بحث تعارض منافع است تا با حل شدن آن هزینه‌های سنگین درمان به سمت پیشگیری از بیماری هدایت شود. این مسئله کمک می‌کند موارد ابتلا و مرگ مردم و پرستاران کاهش پیدا کند. درحالیکه ما این‌جا بالاترین آمار مرگ پرستار نسبت به جمعیت در جهان را داریم. ضمن اینکه وقتی تعداد پرستار کم است، پرستار بیمارستان‌ها خسته هستند و فشار کاریه زیادی تحمل می‌کنند این مسئله سبب می‌شود تمرکز پرستارها کم شود طوری‌که هم به خودش و هم به بیمارها آسیب می‌رسد لذا بخشی از مرگ‌ومیرها به‌دلیل کمبود پرستار نسبت به جمعیت است.»