در گفت و گو با «صبح ما»؛

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: تصور می‌کنم که پرونده برجام در نهایت منتهی به انجام مذاکره بین ایران و آمریکا شود. بنابراین بر اساس مواضعی که طرفین نسبت به برجام گرفتند، نمی‌توان از حالا سرنوشت روشنی را برای برجام در نظر گرفت، هرچند که طرفین همچنان نگاهشان به سمت احیا و بازگشت به برجام است.

 

یک کارشناس سیاست خارجه معتقد است که پرونده برجام در نهایت منتهی به انجام مذاکره بین ایران و آمریکا می شود. بنابراین بر اساس مواضعی که طرفین نسبت به برجام گرفتند، نمی‌توان از حالا سرنوشت روشنی را برای برجام در نظر گرفت، هرچند که طرفین همچنان نگاهشان به سمت احیا و بازگشت به برجام است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «صبح ما» و با اشاره به تحولات اخیر در پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات برجام، گفت: مساله برجام دقیقا از دوران دونالد ترامپ وارد چالش‌هایی شد که آثار آن هنوز قابل مشاهده و ملموس است و حالا طرفین برجام به دنبال آن هستند که راهکاری برای خروج از این چالش‌ها پیدا کنند، ولی مساله اصلی اینجاست که از ایران و آمریکا مدام طرفین را مسئول اصلی احیا و بازگشت به برجام می‌داند و برهمین اساس مساله مهم الان این است که کدامیک باید در بازگشت به برجام پیش قدم شود.

این کارشناس سیاست خارجه با بیان اینکه ایران خواستار راستی‌آزمایی از بازگشت آمریکا به برجام نیز هست و این دقیقا یکی دیگر از مسائلی است که شاید احیای برجام را به تعویق اندازد، گفت: ایران تاکید بر این مساله دارد که آمریکا در بازگشت به برجام باید تمام تعهدات معوقه خودش را نسبت به برجام جبران کند که مهمترین این تعهدات همان مساله لغو تحریم‌هاست و ایران در این مساله خواهان آن است که در اولویت لغو تحریم‌ها بحث فروش نفت ایران از تحریم‌ها خارج شود.

وی افزود: البته در این مساله حق با ایران است، چرا که ابتدا آمریکا از برجام خارج شد و سپس برخلاف تعهدات برجامی علیه ایران تحریم‌هایی را وضع کرد و در ادامه کشورهای اروپایی و آسیایی را ملزم به اجرا و رعایت تحریم‌های ایران کرد و برهمین اساس ابتدا آمریکاست که باید به تحریم برگردد.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه برجام برای به نتیجه رسیدن نیازمند توافق و تفاهم بین تمامی طرفین است، تصریح کرد: من تصور می‌کنم که پرونده برجام در نهایت منتهی به انجام مذاکره بین ایران و آمریکا شود. بنابراین بر اساس مواضعی که طرفین نسبت به برجام گرفتند، نمی‌توان از حالا سرنوشت روشنی را برای برجام در نظر گرفت، هرچند که طرفین همچنان نگاهشان به سمت احیا و بازگشت به برجام است.

این کارشناس سیاست خارجه همچنین با تاکید بر اینکه بایدن برخلاف ترامپ توانسته همراهی اروپا را در مساله برجام داشته باشد، تصریح کرد: بایدن در این دوره توانست اروپا را همراه خود کند و به همین دلیل اگر ایران بخواهد دنبال رویکرد دیگری باشد قطعا با شرایط متفاوتی رو به رو خواهد شد و چه بسا در این مسیر روسیه و چین اروپا و آمریکا را همراهی کند، بنابراین من تصور می‌کنم که ایران باید تمامی شرایط و جوانب را در قبال برجام در نظر بگیرد.