دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: زیارتنامه مربوط به حضرت امام خمینی(ره) بالغ بر چند دهه ست که شکل گرفته و مربوط به امسال و پارسال و پنج سال پیش نیست. حداقل بالغ بر ۲۰ سال از تدوین آن می‌گذرد.

 

جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران در مورد حواشی ایجاد شده بر سر تدوین زیارتنامه برای بنیان‌گذار انقلاب گفت: «اگر اعراب این زیارتنامه را برداریم، سلام و عرض ادبی ست که نسبت به امام صورت گرفته‌است. این زیارتنامه توسط آیت‌الله جوادی‌آملی تهیه و تدوین شده‌است. ایشان در این حوزه صاحب نظر هستند و ایشان باید توضیح دهند. البته تدوین زیارتنامه‌های این چنینی تنها اختصاص به امام خمینی(ره) ندارد. در ایران و در کشورهای مجاور برای بزرگانشان چنین زیارتنامه‌ یا سلام یا شجره‌نامه‌ای تهیه و تدوین می‌کنند و امری مرسوم است.»

او همچنین توضیح داد:‌ «این که امروز همه توجهات به این زیارتنامه معطوف شده‌ به این معنا نیست که تدوین این زیارتنامه جدید است. از تدوین این زیارتنامه چند دهه می‌گذرد و افراد صاحب نظر در حوزه دین می‌توانند آن را بررسی کنند. اما این که چرا امروز به این موضوع پرداخته می‌شود، مهم‌تر از اصل موضوع است. این که بعد از شکل‌گیری مجلس و دولت انقلابی و عدم حضور بیش از ۵۰ درصد در انتخابات، به مسلخ رفتن جمهوریت نظام و اعتراضی که متوجه نوع مدیریت کرونا در کشور بوده‌ است، محدودیت‌ها برای ورود واکسن و کشته شدن صدها انسان در روز هستیم و هزاران نفر که در مراکز درمانی با محدودیت‌ها و کمبود تخت و دارو مواجه هستند، افشای اخیر فیلم‌هایی از درون زندان‌ها و برخوردهای قرون‌ وسطایی با زندانیان و مسائلی از این دست را نادیده می‌گیرند و با مسائلی چون زیارتنامه جامعه و افکار عمومی را به انحراف می‌کشانند. می‌خواهند افکار عمومی را از موضوعات اصلی دور کنند.»

امام این برخوردها را تسویه حساب سیاسی توصیف کرد و گفت: «با توجه به مواضعی که آقای سید حسن خمینی داشته، الان زمان تسویه حساب و تخریب ایشان فرا رسیده است. من فکر می‌کنم این موضوع مستمسکی ست برای افرادی که می‌خواهند بیت امام را تخریب کنند و تسویه‌ حسابی ست که می‌خواهند با جریان اصلاحات صورت گیرد. بعضا البته برخی از دوستان ما به این مساله توجهی ندارد. من از این زاویه به موضوع نگاه می‌کنم.»

او در مورد سابقه تدوین چنین زیارتنامه‌هایی نیز توضیح داد:‌«البته در مورد تهیه این زیارتنامه علما باید اظهارنظر کنند. اما برای مثال ما قبوری را در قبرستان شیخان قم داریم و همه آنهایی که آنجا مدفونن دارای زیارتنامه هستند. سابقه تاسیس این قبرستان هم به بالای هزار سال باز می‌گردد. بر مزار بزرگان دیگری در تهران، قم، مشهد و … نیز زیارتنامه‌هایی دیده می‌شود و مسبوق به سابقه بوده‌است. زیارتنامه مربوط به حضرت امام خمینی(ره) هم بالغ بر چند دهه ست که شکل گرفته و مربوط به امسال و پارسال و پنج سال پیش نیست. حداقل بالغ بر ۲۰ سال از تدوین آن می‌گذرد.»

امام با انتقاد از وضعیت موجود و جهت‌دهی افکار عمومی به موضوعات حاشیه‌ای بیان کرد:‌«باید دید چرا امروز به این مساله می‌پردازند. امروز زیارتنامه مهم است یا جان صدها تن انسان که به دلیل تصمیمات اشتباه و سیاست‌های اشتباهی که اعمال شد، از بین می‌رود. باید به این مسائل توجه کنیم. این که بر روی جایگاه و ارزش مردم خط ابطال کشیدند را باید پاسخ دهند. در داخل زندان‌ها چه می‌‌گذرد؟ با یک عذرخواهی همه چیز حل می‌شود؟ امروز افکار عمومی با آن مواجه شده ، این مانیتورها که در دید مسوولان زندان بوده‌است؟ باید به این موضوعات بپردازند و پاسخ دهند. انقدر موضوع زیارتنامه برجسته شده که من تصور می‌کنم تسویه حساب‌های سیاسی ست و پروژه‌ای برای تخریب سید حسن خمینی ست.»

این چهره نزدیک به بین سید حسن خمینی در پاسخ به چگونگی و چرایی شکل‌گیری این زیارتنامه گفت: «این زیارتنامه هم بنا به درخواست تعدادی از علاقه‌مندان عرب زبان کشور تدوین شده و با هماهنگی آیت‌الله جوادی آملی چنین نگارشی صورت گرفته است. در کشور این مساله مسبوق به سابقه است و در کنار قبور افراد صاحب‌نام دیده می‌شود. بعضی می‌گویند این یک بدعت‌گذاری ست. بدعت آنجایی اتفاق می‌افتاد که در زیارتنامه فرد منسوب به معصوم شود. در این زیارتنامه که امام منسوب به معصومین شده‌است. تعدادی از علاقه‌مندان امام درخواست کرده و آیت‌الله جوادی آملی آن را تنظیم کردند. علامت سوال این است که چطور یک دفعه و بعد از استقرار دولت که باید همه مطالبات جدی‌تری را دنبال و پیگیری کنند، افکار عمومی به انحراف کشیده می‌شود و همه مشغول زیارتنامه می‌شوند. آن هم در شرایطی که موضوعات مهم‌تری در رابطه با جان انسان‌ها و حقوق انسان‌ها وجود دارد.»

امام همچنین در واکنش به انتقادات مطرح شده در مورد بارگاه مجلل بنیان‌گذار انقلاب که از سیره و روش و منش ایشان به دور است نیز توضیح داد: «ساخت مجموعه مرقد هم اگر نقدی وارد باشد، نقدی نیست که به بیت امام باز گردد. از مجلس سوم تا مجلس یازدهم، ۸ مجلس در جریان ساخت این حرم بودند، بودجه برای آن در نظر گرفتند، تخصیص اعتبار دادند، پیگیری کرده‌اند و … از دولت آقای هاشمی تا دولت آقای روحانی. این فرآیندی ست که تمام مسوولان نظام، از صدر تا ذیل، حکومت و دولت، همه در جریان ساخت این حرم و تصویب طرح آن، تخصیص بودجه آن و … بوده‌اند. آن هم یک دفعه از زیر خاک سر درنیاورده! یک فرآیند طولانی طی شده و همه هم شاهدش بوده‌اند. هر کس بگوید من در آن نقشی نداشتم یا بی‌خبر بودم یا شاهد نبودم دروغ گفته است. همه مسوولان حکومتی در جریان ساخت این بارگاه بوده و امری ملی و حکومتی بوده‌است. امروز شاید نقدهایی به آن وارد باشد اما نباید همه را متوجه یک شخص کرد. ضمن این که ساخت این حرم قبل از آقای سید حسن خمینی شروع شده و ایشان بعد از رحلت پدرشان مسوولیت بر عهده گرفت. امروز تمام مسوولان حکومتی و دولتی که باید پاسخگو باشند خودشان را کنار کشیدند و همه هجمه‌ها و تخریب‌ها علیه سید حسن خمینی است. همان مجموعه مرقد امام که برای دولت و مجلس و حکومت تصمیم نگرفته بلکه آنها تصمیم گرفتند و مجموعه زیر نظر سید حسن آقا خمینی اجرا کرده‌اند. بنابراین امروز اگر نقدی وارد است، همه باید پاسخگو باشند. »

 

منبع: مدارا