از همان ابتدا که علیرضا زاکانی شهردار تهران شد، یکی از دغدغه‌های اصلی برخی از اعضای شورای شهر تهران ورود اتوبوسی نیروی انسانی به شهرداری تهران بود.

 

«انتصابات» هنوز موضوع تذکر اعضای شورای شهر تهران به علیرضا زاکانی است، آذرماه هم به پایان رسید اما هنوز احکام شهردار تهران تمام نشده است. اعضای شورای شهر تهران تلاش می‌کنند با مصوبه‌ای شهرداری تهران را ملزم به استفاده نیروی انسانی موجود و واجد شرایط در پست‌های مدیریتی کنند.
روز گذشته، مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره انتصابات گذشته و پیش‌روی شهرداری تهران تذکر داد و گفت: از زاکانی می‌خواهم که در انتصاب مدیران شرکت‌ها، سازمان‌ها و… چه آنهایی که منصوب شده‌اند و چه آنهایی که در شرف انتصاب هستند، قوانین و مقررات شهرداری و قوانین حاکم در اساسنامه‌ها را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه روابط از پیش مشخص شده است، گفت: در مواردی که در انتصابات، استانداردها رعایت نشده باید به‌سرعت رویه اصلاح شود و مدیرانی از درون شهرداری با روحیه جهادی، شجاع، خلاق و… جایگزین انتصاباتی شوند که احیانا خلاف مقررات بوده است.
از همان ابتدا که علیرضا زاکانی شهردار تهران شد، یکی از دغدغه‌های اصلی برخی از اعضای شورای شهر تهران ورود اتوبوسی نیروی انسانی به شهرداری تهران بود. در همان جلسه نخست علیرضا زاکانی قول داد که اولویت انتخاب مدیرانش از میان کارکنان شهرداری است و از بیرون کارآموز نمی‌آورد. اما انتصابات شهردار تهران نشان می‌داد که او چندان به این قول پایبند نبود، هرچند‌ معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران می‌گوید که بیش از ۸۰ درصد انتصابات شهرداری از نیروهای داخل شهرداری بوده است.
در طرحی که با امضای ۲۰ عضو شورای شهر تهران به تصویب رسید، تأکید شده بود که این طرح به دلیل وجود نیروهای شایسته متعهد و متخصص در سطوح مختلف شهرداری تهران و ضرورت و اولویت به‌کارگیری این نیروها در پست‌های مدیریتی و ممانعت از ورود و افزایش نیروی انسانی در حوزه شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه است.
در متن پیشنهادی به اولویت استفاده از نیروی انسانی شایسته و کارآمد موجود، افزایش رضایت‌مندی و تعهد شغلی، ایجاد زمینه رشد و ارتقای شغلی پایدار اشاره شده بود.
در این طرح شهرداری تهران موظف شده که در پست‌های مدیریتی (مدیریت طبقه ۵ منطقه شغلی ۱۵ و پایین‌تر) از کارکنان متعهد متخصص و واجد شرایط موجود در شهرداری سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه استفاده کند و از هرگونه جذب و به کارگیری افراد خارج از حوزه شهرداری تهران جهت انتصاب در پست‌های مدیریتی خودداری کند. دو هفته پیش هم محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌و‌بودجه شورا‌ در تذکری گفته بود: از معاون امور مناطق و معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران درخواست دارم در جابه‌جایی شهرداران مناطق، نیروهای متخصص و انقلابی نادیده گرفته نشوند.
او ادامه داده بود: تغییرات در مدیریت شهری طبیعی است و حق شهرداری است اما باید به این نکته توجه شود که قرار نیست با تغییر شهردار منطقه همه ارکان شهرداری منطقه نیز تغییر کند. قاعدتا باید از نیروهای تخصصی و انقلابی درون شهرداری تا جایی که ممکن است استفاده شود و در موارد استثنائی از سایر دستگاه‌ها به مجموعه شهرداری مأمور شوند و این نکته‌ای است که انتظار داریم معاون امور مناطق شهرداری تهران و آقای فرونده معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران رسیدگی کنند که حق بچه‌های شهرداری که سال‌ها زحمت کشیده‌اند، ضایع نشود. اما این طرح دخالت در امور اجرائی محسوب نمی‌شود، ناصر امانی در این زمینه، گفت: شورا در این طرح نگفته است که شهرداری چه کسی را به‌عنوان مدیر بگذارد و چه کسی را نه؟ شورا یک ضابطه‌ای را مشخص کرده که براساس آن تأکید شده است با توجه به اینکه درون شهرداری تهران به اندازه کافی نیروی تخصصی و مدیریتی وجود دارد اولویت در پست‌های مدیریتی میانی با نیروهای درون شهرداری است.
وی ادامه داد: در این طرح تأکید شده است که شهرداری برای پست‌های میانه در صورت تصویب این طرح حق ندارد از بیرون شهرداری نیرو وارد کند و باید از نیروهای بدنه شهرداری استفاده کند، اتفاقا این طرح در کلان‌شهرهایی مثل مشهد و تبریز همان روزهای اول تصویب شده و ما داریم با تأخیر آن را تصویب می‌کنیم! کاش همان روز اول این کار را می‌کردیم. بنابراین به‌ نظر نمی‌آید که اصلا دخالت در اجرا باشد. امانی درخصوص اینکه انتخاب مدیران از بیرون شهرداری باعث بی‌انگیزگی بدنه شهرداری نخواهد شد، گفت: یکی از نگرانی‌های ما همین است که مخصوصا بعضی از مدیرانی که سابقه کار در حوزه مدیریت شهری ندارند، وارد سیستم می‌شوند و با فرهنگ و ادبیات و نوع تعامل با کارکنان و مدیران شهرداری آشنا نیستند، حتی با یک صحبت و با یک اظهارنظر ممکن است باعث سرخوردگی و ناامیدی کارکنان شوند.
وی ادامه داد: اخیرا هم خبری منتشر شده که یکی از مدیران شهرداری صحبت‌های نامناسبی را با کارکنان داشته‌اند که یکی از اعضای شورا نسبت به این موضوع تذکر داد. علت اینکه ما درباره نیامدن نیرو از بیرون شهرداری حساس بودیم، همین بود که می‌گوییم اینها با محیط آشنا نیستند و قبلا در یک سازمانی بودند که کاملا ماهیت کارشان، مأموریتشان و نوع تعاملشان با شهرداری متفاوت بوده است. وقتی می‌آیند در این جو قرار می‌گیرند، ممکن است فکر کنند همان سازمان قبلی است و بعد تصمیمی بگیرند و ابلاغی بزنند که باعث ناامیدی و رنجش کارکنان شهرداری تهران شوند. ما با افراد مشکل نداریم. بنابراین امیدواریم این مصوبه قطعی شود و دیگر شاهد ورود نیروهای ناآشنا به حوزه‌ مدیریت شهری نباشیم.
هفته پیش نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بازپس‌گیری پست‌های معادل در شهرداری تذکر داده و گفته بود: از طرف مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری نامه‌ای به مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران ارسال شده که در آن خواستار بازپس‌گیری پست‌های‌ معادل واگذار‌شده از بانک پست ذخیره به پرسنل شده‌اند. طبق قانون اختصاص پست معادل به مدیرانی که چند سال در پست مذکور مسئولیت داشتند، از جمله وظایف شهرداری در قبال نیروی انسانی است و این حداقل کاری است که می‌توان در قبال همکاران انجام داد.
روز گذشته اعضای شورای شهر با حضور شهردار جلسه‌ای هم‌اندیشی برگزار کردند که یکی از محورهای آن همین موضوع انتصابات بود. البته شهردار تهران قرار بود به‌جز انتصابات درخصوص عملکرد چندماهه‌اش هم توضیح دهد از وعده‌های بزرگی که در جلسات قرار خدمت می‌دهد، تا پیگیری‌هایی که درخصوص بودجه انجام داده است. قرار بود جلسه هم‌اندیشی در سالن شیبانی در طبقه اول شورای شهر برگزار شود اما در این میان دفتر شهردار نیز اعضا را در همین ساعت به سالن جلسات دفتر شهردار دعوت کرده بود که مهدی چمران در ابتدای جلسه این اتفاق را یک ناهماهنگی عنوان کرد و گفت‌: جلسه در همان مکان سالن شیبانی و فقط با نیم‌ساعت تأخیر تشکیل می‌شود.

 

منبع: شرق