حسن بهشتی‌پور گفت‌: توافق اولیه ایران و آژانس بین‌المللی هسته‌ای فقط مهلت سه‌ماهه‌ای است که کنترل آژانس در سطح پروتکل‌های الحاقی متوقف شود و ایران در طول این مدت فیلم‌های فعالیت را نگه دارد؛ اگر در این مدت تغییری در فضای هسته‌ای رخ داد، آنها را در اختیار آژانس قرار دهد.

 

توافق اولیه ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای آن هم در حالی که با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا امیدواری برای پایان تنازع هسته‌ای بیش از پیش شده است، چه تاثیری بر نگاه نظام بین‌الملل به تحرکات هسته‌ای ایران خواهد گذاشت؟

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو یی در این‌ باره اظهار کرد: توافق اولیه ایران و آژانس بین‌المللی هسته‌ای را اگر بخواهیم با واقع‌بینی ارزیابی کنیم، فقط مهلت سه‌ماهه‌ای است که کنترل آژانس در سطح پروتکل‌های الحاقی متوقف شود و ایران در طول این مدت فیلم‌های فعالیت را نگه دارد؛ اگر در این مدت تغییری در فضای هسته‌ای رخ داد، آنها را در اختیار آژانس قرار دهد. اما اگر ایران روند مثبتی در رفتار طرفین مشاهده نکند، فیلم‌ها را پاک خواهد کرد و به روال چند وقت پیش برخواهد گشت.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره تاثیر این توافق در مناسبات ایران و ۱+۵ گفت: خیلی تاثیری نخواهد گذاشت. البته در روزهای آینده شورای حکام جلسه دارد که گزارش نماینده ایران در آن نشست خیلی مهم است. با این حال می‌توان به این تحلیل رسید که فضای پیرامون پرونده هسته‌ای ایران نسبت به چند ماه پیش آمادگی بیشتری برای گذر از رویکرد تجادلی دارد.

او همچنین تصریح کرد: نکته دیگری که می‌تواند بر مساله هسته‌ای ایران تاثیر منفی بگذارد نوع مواجهه مخالفان داخلی است که همه سعی‌شان را برای برهم زدن هر احتمال تعاملی به کار می‌گیرند. جالب است، این عده فقط از هزینه‌ساز بودن مذاکره حرف می‌زنند و حتی برجام را نیز ننگ می‌شمارند. این سیاه‌نمایی‌ها‌ در حالی صورت می‌گیرد که آنها هیچ طرحی برای کمتر شدن سختی‌های مردم ندارند و اساساً چون به برجام نگاهی سیاسی دارند نسبت به گرفتاری مردم بی‌تفاوت هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه توضیح داد: مخالفان مذاکره از اینکه توافق هسته‌ای باعث تزریق امید به جامعه و در ادامه حضور مردم در انتخابات شود هراس دارند؛ یعنی آنها فقط و فقط به فکر منافع جریانی هستند و با هر کاری که به زعم‌شان بتواند مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ را افزایش دهد، مقابله می‌کنند. این گروه نمی‌دانند هر تغییر جدی در سیاست‌های هسته‌ای نظام باید به تایید رهبری برسد و دولت نمی‌تواند به تنهایی تصمیم‌گیری کند.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت: آمریکا با درک این موضوع که دولت به تنهایی نمی‌تواند وارد فاز مذاکره شود می‌کوشد تا همچنان با اهرم تحریم ایران را تحت فشار قرار دهد.

منبع: اعتماد آنلاین