در گفت وگو با صبح ما؛

یک اقتصاددان به صبح ما گفت: در این شرایط دائماً می‌گویند تورم انتظاری در راه است، یعنی تورمی که شکل گرفته و اتفاق خواهد افتاد. چرا باید این چنین شود.

 

صبح ما| اولین لایحه بودجه در دولت ابراهیم رئیسی به مجلس فرستاده شد، لایحه‌ای که به‌نظر می‌رسد در آن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده حذف شده است. تصمیمی که برخی کارشناسان معتقدند آسیب‌های زیادی را به قشر فقیر و محروم جامعه وارد می‌کند.

درهمین‌باره، آلبرت بغزیان، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به پایگاه خبری «صبح ما» گفت: «آثار حذف ارز یارانه‌ای برای سفره افراد کم درآمد منفی است، مگر این‌که در کنار آن سیاست‌های جبرانی وجود داشته باشد. وضع این نرخ برای حمایت از اقشار کم درآمد بود، اما اگر از اول نرخ این ارز هر سال افزایش پیدا می‌کرد مشکلات امروز ایجاد نمی‌شد و مورد سوء استفاده قرار نمی‌گرفت. هرچه فاصله میان ارز یارانه‌ای و ارز آزاد بیشتر باشد افراد سودجو هم بیشتر می‌شوند. بنابراین این از کم کاری دولت‌ها بود که بعد از تخصیص ارز با این قیمت به‌خوبی نظارت نداشتند تا از کنار آن این همه ثروت‌های آنچنانی شکل بگیرد.»
این استاد اقتصاد ادامه داد: «اما حالا در شرایط کنونی می‌خواهند این ارز را حذف کنند، چنین اقدامی بهانه می‌شود برای کسانی‌که دنبال احتکار هستند تا به‌دلیل حذف شدن این ارز، قیمت کالاها را بالا ببرند، آیا دولت آنقدر آمادگی دارد که نظارت لازم را روی قیمت‌ها داشته باشد، به‌نظر من ندارد. دولت صرفاً به این دلیل که نمی‌تواند روی این ارز نظارت داشته باشد می‌خواهد آن را حذف کند، اما بهتر است به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این شرایط نظارت‌ها را قوی‌تر کند. لذا در وضعیت کنونی حذف این ارز تبعات خوبی ندارد، شاید دو سه روز یا دو سه هفته اول تبعات آن مشخص نشود اما بعداً افزایش‌ قیمت به‌خصوص روی نهاده‌های دامی اتفاق خواهد افتاد.»
بغزیان خاطرنشان کرد: «اگر قرار است این ارز حذف شود الان به وارد کننده کالا به چه نرخی ارز تخصیص داده می‌شود؟ بنابراین باید پرسید جایگزین این ارز حذف شده چیست، لذا فعلاً صحبت از حذف کردن ارز است اما از برنامه جایگزین و برنامه‌های حمایتی خبری نیست، مخصوصاً برای کالاهای اساسی که هر روز یک قیمیتی دارند. در این شرایط دائماً می‌گویند تورم انتظاری در راه است، یعنی تورمی که شکل گرفته و اتفاق خواهد افتاد. چرا باید این چنین شود، در چنین شرایطی اقشار فقیر آسیب می‌بینند چراکه آن‌ها بازنده‌های دوره تورم هستند، اما کاسبان تورم از شرایط پیش‌آمده اعتراضی ندارند.»