جبهه آزادیبخش خلق تیگرای با حدود ۲۵۰ هزار مبارز، تقریباً به مدت ۳۰ سال حزب حاکم در تیگرای بوده است. در ۲۸ نوامبر شهر «مکله»، پایتخت تیگرای توسط نیروهای دولت اتیوپی تسخیر و جبهه آزادیبخش خلق تیگرای از قدرت برکنار شد.

 

به گزارش گروه بین الملل صبح ما، کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داد که نیازهای مردم آسیب دیده از نبردهای مرگبار در منطقه«تیگرای» اتیوپی بسیار زیاد است.

«دومینیک استیلهارت» مدیر عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ، هنگام بازدید از اتیوپی به بی بی سی گفت: مردم در تیگرای فصل برداشت را از دست دادند.

وی اظهار کرد که در رابطه با دسترسی به مراقبت های بهداشتی و پزشکی موارد جدی در این منطقه وجود دارد.

طبق گزارش ها از درگیری های منطقه تیگرای، هزاران نفر کشته و حدود دو میلیون نفر نیز آواره شده اند. همچنین  حدود ۱۰۰ هزار پناهنده اریتره ای که در اردوگاه های تحت کنترل سازمان ملل در تیگرای زندگی می کردند، درگیر این مناقشه شده اند. بحران تیگرای که شروع آن به سال ۲۰۱۸ و روی کار آمدن«ابی احمد»، نخست وزیر اتیوپی بازمی گردد طی ماه های اخیر بار دیگر در حال عمیق‌تر شدن است. درگیری در ماه نوامبر پس از آنکه جبهه آزادیبخش خلق تیگرای پایگاه های نظامی فدرال را  تصرف کرد، آغاز شد.

احمد کمتر از یک ماه پس از حمله و بعد از عقب نشینی جبهه آزادیبخش خلق تیگرای از پایتخت این منطقه و شهرهای بزرگ آن اعلام پیروزی کرد اما درگیری ها به صورت کمرنگ ادامه داشت و برخی از اعضای ارشد جبهه تیگرای آزاد هستند اما دولت فدرال تعدادی از مسئولان سابق را بازداشت کرده یا کشته است.

همچنین دولت اتیوپی دسترسی رسانه ها و آژانس های امدادی را به شدت محدود کرده است.

زمینه درگیری تیگرای چیست؟

جبهه آزادیبخش خلق تیگرای با حدود ۲۵۰ هزار مبارز، تقریباً به مدت ۳۰ سال حزب حاکم در تیگرای بوده است. در ۲۸ نوامبر شهر «مکله»، پایتخت تیگرای توسط نیروهای دولت اتیوپی تسخیر و جبهه آزادیبخش خلق تیگرای از قدرت برکنار شد.

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی جبهه آزادیبخش خلق تیگرای TPLF را به تلاش برای براندازی دولت و تهدید تمامیت ارضی اتیوپی با تصرف پایگاه های نظامی در اوایل ماه جاری متهم کرد.

ابی احمد، ۴۴ ساله و از قبیله «اورومو» اتیوپی به عنوان بزرگترین گروه قومی این کشور، جوان‌ ترین رییس دولت قاره آفریقا که در سال ۲۰۱۹ به دلیل تلاش هایش برای صلح با«اریتره»، برنده جایزه نوبل شد، از ماه های گذشته عملیات گسترده‌ای را برای سرکوب اعتراض‌ها در شمال کشور آغاز کرده است.

در ماه اوت، با وجود محدودیت هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای به تعویق انداختن انتخابات گرفته شده بود، انتخابات در تیگرای برگزار شد. دولت ابی احمد این انتخابات را به عنوان انتخاباتی غیر قانونی محکوم کرد. در همین حال جبهه آزادیبخش خلق اعلام کرد که دولت وی را غیرقانونی می داند و اختیار اداره اتیوپی را ندارد. تنش ها بالا گرفت و منجر به بروز درگیری های خونین شد.

ترجمه: گلناز سادات غفاری