شور‌بختانه گاهی با برخوردهای شعاری و… بی‌دلیل هم اوقات را برای مردم تلخ کردیم و هم بی‌جهت تصویری خشن به نمایش گذاشته شد.

 

مدتی هست که در شبکه‌های اجتماعی و در میان هزاران اتفاقات بد، نمونه ای ازموزیک ویدئوهای دسته جمعی باب شده است که برای لحظاتی دلخوشی و شادی را برای مردم به ارمغان می‌آورد. گروه‌های متفاوتی متشکل از هنرمندان دختر و پسر که موزیک ویدئوهای کوتاهی با ترانه‌های عمدتا معروف خوانندگان را معمولا در یک مکان تاریخی به صورت هماهنگ و دسته جمعی می‌خوانند. موضوعی که تا کنون با استقابل عمده مخاطبان هم روبه رو شده است. گاه گروهی در یزد و اماکن ویژه این شهر، گاه گروهی در شمال و این اواخر هم گروهی در دزفول . بی هیچ صحنه حاشیه‌ای یا عجیبی، فقط می نوازند و می‌خوانند همین. اما در چنین شرایطی خبر احضار مشارکت کنندگان در یکی از همین موزیک ویدئوها در شهر دزفول باعث تعجب شده است.

فرمانده انتظامی دزفول دراین رابطه گفته: «در پی اجرای موزیک ویدئو در خانه صنیعی  این شهرستان  مشارکت کنندگان در این برنامه احضار و برای آنها پرونده تشکیل شد.» احضار و تشکیل پرونده برای مشارکت‌کنندگان در یک موزیک ویدئو؟ قطعا که قابل تامل است. با این حال سرهنگ روح‌اله گراوندی افزوده: «همچنین  اعضای این گروه کمتر از ۲۴ ساعت شناسایی و احضار شدند.» وی ادامه داد: «در این رابطه مالک خانه صنیعی احضار و از او تعهد گرفته شده است.» فرمانده انتظامی دزفول بیان کرد:« دزفول  شهر دارالمومنین است و اجازه نمی‌دهیم وجهه شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود.» خبری که دراین اوضاع تنها اوقات را بیشتر به مردمی تلخ کرد که این‌روزها به دنبال چیزی برای رهایی از ناخوشی  زیستن در شرایط امروز در کشور هستند، حال آنکه شنیده شدن خبر احضار و برخورد با عده‌ای به دلیل خواندن و موسیقی دراین شهر آن هم با این واژه که آبروی دزفول نباید مخدوش شود، همان اندک امید برای این دلخوشی را از مردم ستانده است.

مروری بر چند اتفاق مشابه  
البته این نخستین باری نیست که فعالیت های اینگونه و یا شادی‌هایی از این قبیل به دور از هیچ موضع‌گیری سیاسی یا خاصی، گروهی یا فردی را به دردسر و احضار و… می اندازد. بعضا حتی برای کسانی دراین راستا مشکل پیش آمده که خبر از پخش تصاویرشان در شبکه های اجتماعی نداشتند و یا صرفا ویدئو یا ویدئوهایی را برای سرگرمی انتشار داده اند. اتفاقاتی که خیلی از آن ها در پیش از همه‌گیری کرونا رخ داد و البته که بسیاری شان در یک جمع دوستانه انجام شد و اما به دلیل انتشارآن فیلم عواقب بدی برای خواننده یا اجرا کنندگان آن و یا تمام آن گروه به همراه داشت.

نمونه‌اش اتفاقی بود که برای یک گروه توریستی در اردیبهشت ماه ۹۸ و سفرشان به ابیانه رخ داد. خانمی که در دورهمی آن تور می‌خواند با انتشار فیلمش و البته ستایش صدایش در شبکه‌های مجازی، دچار دردسر شد و البته آن تور هم همین‌طور. آن موقع هم مسئولان گفتند که احساسات مردم ابیانه و کاشان به‌واسطه این دورهمی جریحه‌دار شد و همان موقع درمورد«نگار معظم» خواننده آن دورهمی دادستان نظنز گفت: این شخص به همراه وکیل خود در جلسه دادگاه حاضر و جرمش مورد رسیدگی قرار گرفت، نهایتا این پرونده رسیدگی و زن خواننده به یک سال حبس غیرقطعی محکوم شد، البته این حکم در دادگاه تجدیدنظر قابل‌اعتراض است. البته راهنمای گردشگران نیز احضار شد. بعد از آن هم خبرهایی آمد مبنی براینکه ورود گردشگران به ابیانه بدون راهنمای محلی ممنوع شد. همین یکی دوماه پیش در تیرماه امسال هم برای یک تورگردشگری کلی حواشی ایجاد کردند. آن هم به دلیل برگزاری جشن تیرگان و مراسم آب بازی در کاروانسرای دلیجان.

آب بازی چند مسافر خانم و آقا در یک کاروانسرا در استان مرکزی، منجر به پلمب کاروانسرا و بازداشت مدیر آن، عزل مدیر گردشگری شهرستان، تعلیق مجوز کاروانسرا و… شد. محل این آب بازی کاروانسرای دو دهک در شهرستان دلیجان استان مرکزی بود. آن موقع هم مسئولان بعد ازاین برخورد سفت و سخت گفتند: «استان مرکزی رعایت هنجارها و ارزش‌های اسلامی انسانی در استان را با حساسیت و دقت رصد می‌کند و در هر نقطه‌ای که هنجارشکنی و اعمال ضد اخلاقی ببیند با قاطعیت تمام ورود کرده و از حیثیت و اخلاق و عفت عمومی با قدرت دفاع می‌کند. اجازه نخواهیم داد عده‌ای در شهرستانی با سابقه دیرینه تدین و دینداری و اخلاق مداری، به هنجارهای اجتماعی دهن کجی کنند.» تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی دو سه سال پیش منتشر شد از دو نوازنده‌ای که در خیابان می‌نواختند، بازداشت شدند.

یا دستگیری و اتفاقاتی که برای مائده هژبری نوجوانی که به خاطر حرکت موزون در شبکه‌های اجتماعی با مسائلی از جمله اعتراف تلویزیونی روبه‌روشد. یکی دیگر از پرحاشیه‌ترین‌های این اتفاقات، بازداشت تهیه کنندگان ویدئوی هپی درتهران بود و آن ویدئو هم دورهمی بود، بی‌کلام همراه با موسیقی هپی. با مرور برخی از این اتفاقات ورویدادهای مشابه شاید به این نکته پی می‌بریم که می‌شد خیلی از این فعالیت‌ها را با برنامه دقیق‌تری رصد کرد. اما شور‌بختانه گاهی با برخوردهای شعاری و… بی‌دلیل هم اوقات را برای مردم تلخ کردیم و هم بی‌جهت تصویری خشن به نمایش گذاشته شد.

بدتر از همه آن که در قبال همه این رفتارها نیز از مردم مایه گذاشته شد که مثلا دلیل برخورد مسئولان با این افراد این بود که فلان خطه‌ای و مردمی معترضند که به فرهنگ‌شان ضربه خورده و آن‌ها از مسئولان خواستار برخورد شده‌اند، حال آنکه برخی از این رفتارها مردم را آزرده می‌کند‌. در کلیپ اخیر احضار عوامل و ایجاد شدن برخی حواشی می‌توانست بهتر مدیریت شود.

 

منبع: آرمان