در گفت و گو با صبح ما؛

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم به صبح ما گفت: شورای نگهبان ناظر بر اجرای قانون است، یعنی با وجود دلایل و مدارک باید رد صلاحیت کند. این‌که کسی بخواهد به قلب اشخاص برود و باطن آن‌ها را جستجو کند اصلاً شدنی نیست. بنابراین شورای نگهبان در این رد صلاحیت‌ها کاملاً بر خلاف قانون و وظیفه شرعی و اخلاقی عمل کرده است.

 

صبح ما| اگرچه جریان انتخابات ریاست‌جمهوری به نیمه راه رسیده است اما همچنان پرسش‌های زیادی درخصوص دلایل رد صلاحیت‌های گسترده سایر داوطلبان وجود دارد. داوطلبانی که خودشان تمایل دارند علت تایید نشدن صلاحیت‌شان حتی به‌شکل عمومی اعلام شود. با این وجود شورای نگهبان بدون پاسخی قانع کننده و تنها با نوشتن چند بیانیه همچنان پای رای و نظر خود ایستاده است. طوری‌که سبب شده این روزها، لزوم پاسخگویی حکومت به‌ویژه یک حکومت اسلامی مورد پرسش قرار بگیرد.

دراین‌باره حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ششم شورای اسلامی در گفت‌وگویی با صبح ما با اشاره به اهمیت پاسخگویی در یک حکومت اسلامی گفت: «خاطرم هست که در دوره اول مجلس شورای اسلامی پسر آقای صافی گلپایگانی مطلبی از سخنان مولای متقیان را قرائت کرد و من از خوشحالی گریه کردم، چراکه فکر کردم ملت ما بعد از سال‌ها مبارزه به آرزوی دیرینه خود یعنی یک حکومت ملی، مردمی و پاسخگو رسیده است، حکومتی که در آن از تعلیمات اسلام به‌خصوص مولای متقیان استفاده خواهد کرد.»

وی ادامه داد: «حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه حسب نقل سید رضی می‌گوید که با من مانند جباران رفتار نکنید و از پرسش از من خودداری نکنید و گمان نکنید که من از مشورت به عدل و انتقاد شما نگران می‌شوم، کسی‌که از مشورت به عدل نگران باشد عمل کردن به عدل و عدالت قطعاً برایش مشکل‌تر خواهد بود. بازهم برحسب نقل سیدرضی در نهج‌البلاغه حضرت علی می‌گوید که من خودم را خطاناپذیر نمی‌دانم. بنابراین مولا و پیشوای ما به‌عنوان خلیفه مسلمانان در برابر ملت این‌گونه سخن می‌گوید، قرار هم این بود که ما هم که پیروان آن حضرت و تنها کشور شیعه جهان هستیم این‌گونه شویم.»

این نماینده سابق مجلس عنوان کرد: «مشروطه با حمایت مرجعیت شیعه به موفقیت‌هایی دست یافت، بعد از آن مردم با حمایت روحانیت انقلاب سال ۵۷ را انجام دادند، مجلس شورای اسلامی تشکیل شد و مردم قرار بود در تمام امور حکومت شرکت کنند و همه بر سرنوشت خودشان حاکم باشند، قرار بود مردم مدیران و مسئولان را انتخاب کنند و این مسئولان در برابر مردم پاسخگو باشند، اما متاسفانه چیزی‌که در این سال‌ها کمیاب و حتی نایاب است پاسخگویی در برابر مسئولیت است.»

انصاری راد بیان کرد: «قانون انتخابات می‌گوید مراجع بررسی کننده صلاحیت داوطلبان موظف هستند صرفاً بر اساس دلایل و مدارک معتبر ارسال شده توسط مراکز قانونی که عبارتند از دادگستری، ثبت احوال، اداره تشخیص هویت، وزارت اطلاعات به بررسی صلاحیت‌ها بپردازند. و در صورت درخواست داوطلب جز در موارد عفت عمومی، هتک حرمت اشخاص و امنیت ملی باید دلایل و مدارک رد صلاحیت کتباً به اطلاع داوطلب برسد، مراجع رسیدگی کننده به شکایات داوطلبان موظفند به شکایات رسیدگی و نتیجه رسیدگی را به داوطلب و مجریان اعلام کنند. چیزی‌که گفتم عین قانون انتخابات است و شورای نگهبان را موظف می‌کند دلایل رد صلاحیت را کتباً به داوطلب اعلام کند و همچنین داوطلب حق شکایت دارد.»

وی ادامه داد: «در این قانون اصلاً بحث احراز و عدم احراز مطرح نیست. به‌علاوه احراز یا عدم احراز قابل تصدیق، تکذیب و رسیدگی نیست. این‌که شورای نگهبان می‌گوید من صلاحیت را احراز نکردم یک امر ذهنی است و قابل تایید و رد نیست، چنین چیزی ملاک رد صلاحیت نمی‌تواند باشد. واقعاً نمی‌دانم چرا آقایان چنین چیزی را وارد مسئله بررسی صلاحیت‌ها کردند. بنابراین آن چیزی‌که شورای نگهبان بر اساس قانون باید مستند قرار دهد دلایلی است که از مراکز استعلام بدست می‌آورد و این دلایل باید کتباً به داوطلب اعلام شود، ضمن اینکه داوطلب می‌تواند درصورت اعتراض داشتن کتباً به مراجع قضایی شکایت کند و نتییجه رسیدگی مرجع قضایی به داوطلب و وزارت کشور اعلام شود.»

او تصریح کرد: «در رسیدگی به صلاحیت نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری ملاک دلایل است. بر اساس ماده ۵۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری، در مدت قانونی چنانچه مدارکی دال بر عدم صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری به دست آید توسط وزارت کشور به فرد اطلاع داده می‌شود، در واقع اینجا هم آنچه اهمیت دارد وجود دلایل و مدارک است. اینجا هم صحبتی از احراز نیست. شورای نگهبان ناظر بر اجرای قانون است، یعنی با وجود دلایل و مدارک باید رد صلاحیت کند. این‌که کسی بخواهد به قلب اشخاص برود و باطن آن‌ها را جستجو کند اصلاً شدنی نیست. بنابراین شورای نگهبان در این رد صلاحیت‌ها کاملاً بر خلاف قانون و وظیفه شرعی و اخلاقی عمل کرده است.»

وی با اشاره به رد صلاحیت‌ها در مجلس هفتم بیان کرد: « گزارش وزارت کشور از رد صلاحیت‌ها در مجلس هفتم می‌گوید که شورای نگهبان ۱۴۹۴نفر را به استناد عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت کرد. ۸۵نفر از این افراد از نمایندگان مجلس بودند و از چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی بودند. کسانی‌که در جنگ شرکت داشتند و در قبل از انقلاب زندان رفته بودند، اشخاصی که مورد اعتماد بنیانگذار نظام بودند، اهل نماز و روزه بودند، آقای دکتر شکوری راد و محمدرضا خاتمی و مانند این‌ها را رد صلاحیت کردند و در پاسخ به تمام نامه‌هایی که درخصوص دلایل رد صلاحیت‌ها نوشته شد شورای نگهبان هیچ پاسخی نداد.